amazon vendor central

Amazon Vendor Central, czyli jak można sprzedawać produkty bezpośrednio Amazonowi

Udostępnij artykuł
Facebook
Twitter
LinkedIn
Skype
WhatsApp
Email
Potrzebujesz pomocy w sprzedaży na Amazon?

Czy wiesz, że oprócz sprzedaży produktów na Amazon, możesz sprzedawać swoje produkty Amazonowi? Dzięki programowi Amazon Vendor możesz zostać bezpośrednim dostawcą Amazona i sprzedawać mu swoje zapasy po cenach hurtowych. To oznacza, że w tym przypadku Ty dostarczasz produkty, a Amazon zajmuje się ich sprzedażą. Jak to działa i w jaki sposób zacząć z tego korzystać? O tym w dzisiejszym artykule. 

Czym jest Amazon Vendor Central? 

  • Vendor Central – sprzedajesz produkty po cenie hurtowej do Amazon 
  • Seller Central – sprzedajesz produkty po cenie detalicznej konsumentom 

Amazon Vendor Central to platforma, na której sprzedawcy zarządzają swoimi hurtowymi relacjami biznesowymi z Amazon. Tutaj dodają produkty, zarządzają zamówieniami zakupu, wysyłają zapasy i tak dalej. Sprzedawcy korzystający z Vendor Central są nazywani dostawcami centralnymi lub sprzedawcami pierwszej ręki, ponieważ dostarczają swoje produkty hurtowo bezpośrednio Amazonowi. W celu przystąpienia do programu Amazon Vendor, konieczne jest otrzymanie zaproszenia od Amazona, nie można samodzielnie zgłosić się do tego programu. 

W ramach Vendor Central, to Amazon składa zamówienia u Ciebie, Ty wysyłasz im zapasy i fakturę, a Amazon Ci płaci. Sprzedawcy na platformie mogą również zarządzać reklamami, merchandisingiem i innymi programami, takimi jak Amazon Vine.  

Vendor Central ma podobny układ do Seller Central, w którym można łatwo przechodzić do różnych sekcji, aby prawidłowo zarządzać swoją firmą. Widoczne są takie zakładki jak m.in. Zamówienia, Reklamy, Merchandising, Raporty czy Płatności. 

W jaki sposób otrzymać zaproszenie do Amazon Vendor? 

vendor central

Musisz poczekać, aż skontaktuje się z Tobą menedżer marki Amazon, zanim zarejestrujesz się w Vendor Central. Najlepszym sposobem na uzyskanie zaproszenia do programu dla sprzedawców Amazon jest bycie wzorowym sprzedawcą zewnętrznym z silną obecnością marki na Amazon i poza nim.  

Amazon chce kupować produkty o stałym wolumenie sprzedaży, dobrych opiniach sprzedawców i zadowoleniu klientów, zdrowych wskaźnikach sprzedaży i produktach, które są zawsze dostępne w magazynie. Bycie wzorowym sprzedawcą na Amazon nie daje jednak gwarancji, że Amazon kiedykolwiek skontaktuje się z Tobą, abyś został ich bezpośrednim sprzedawcą.  

Nie jest to jednak koniec świata. Obecnie posiadając Brand Registry z Amazon, sprzedawcy mają dostęp do wielu funkcji, które kiedyś były dostępne tylko dla sprzedawców z poziomu Amazon Vendor, takich jak np. A+ Content, Amazon Live, Brand Analytics, Amazon Storefronts, Amazon Vine i wiele produktów Amazon Advertising. 

Sprawdź naszą ofertę usług wsparcia sprzedaży na Amazon:

Zalety sprzedaży bezpośrednio do Amazon 

  • Zyski – sprzedaż produktów po korzystnej cenie hurtowej na Amazonie 
  • Etykietowanie – Twoje oferty będą wyświetlane jako „wysyłane i sprzedawane przez Amazon” 
  • Obsługa klienta – cała obsługa klienta i zwroty są obsługiwane przez Amazon 
  • Zwiększona sprzedaż – sprzedaż może wzrosnąć, ponieważ Amazon będzie miał kontrolę nad ofertą 
  • Bezobsługowość – nie musisz martwić się o swoje wyniki sprzedażowe na Amazonie 

Wady sprzedaży bezpośrednio do Amazon  

  • Program tylko dla zaproszonych 
  • Opłaty – dodatkowe opłaty, w tym opłaty za współpracę, opłaty marketingowe, opłaty za przelewy, opłaty za fracht i obciążenia zwrotne, mogą wynosić do 25% 
  • Marże – mniejsze marże niż w przypadku sprzedaży produktu bezpośrednio konsumentom za pośrednictwem programu Seller Central. Amazon prawdopodobnie będzie negocjować cenę zakupu Twoich produktów, pozostawiając Ci mniejszą marżę 
  • Ceny – nie masz kontroli nad cenami, co może być niekorzystne, jeśli masz umowy cenowe MAP (minimalna cena reklamowana) z innymi sprzedawcami detalicznymi 
  • Brak kontroli – nie będziesz mieć dużej kontroli nad swoimi ofertami i zapasami 
  • Struktura płatności – warunki płatności Amazon mogą wynosić 30, 60 lub 90 dni, może to spowodować problemy z przepływem gotówki wewnątrz Twojej firmy 

Jak widać, jest więcej wad niż zalet, jeśli chodzi o zostanie sprzedawcą w programie Amazon Vendor. Jeśli zostaniesz zaproszony do programu, upewnij się, że w pełni rozumiesz jego warunki i strukturę opłat, zanim zgodzisz się na cokolwiek. 

Co jest najlepsze dla Twojej firmy? Cóż, decyzja należy do Ciebie – ale podamy Ci kilka informacji, które ułatwią Ci podjęcie decyzji, jeśli masz zaproszenie do Vendor Central. 

O wiele łatwiej jest korzystać z niektórych funkcji, takich jak kupony i oferty w Seller Central. Jako sprzedawca zewnętrzny, łatwiej jest również zmienić zawartość swojej oferty, taką jak grafiki, treści listingów czy cena sprzedaży. Pamiętaj, że Amazon będzie miał pełną kontrolę nad ceną sprzedaży, jeśli zostaniesz jego bezpośrednim sprzedawcą.  

Jako sprzedawca zewnętrzny będziesz mieć również większą kontrolę nad swoją marką, podczas gdy w przypadku Vendor Central, to Amazon będzie mieć większą kontrolę, ponieważ to on będzie właścicielem zapasów. 

Założenie konta Seller Central to sposób na rozpoczęcie sprzedaży na Amazon dla każdego. Założenie konta Vendor Central jest zazwyczaj zarezerwowane dla marek o wysokiej wydajności. 

Amazon Seller Central czy Amazon Vendor Central?

amazon seller

Wybór między Seller Central i Vendor Central zależy od indywidualnych potrzeb i strategii marki na platformie Amazon. To decyzja, która wiąże się z szeregiem czynników, takich jak rodzaj produktów, cele sprzedażowe, poziom kontroli nad marką oraz zasoby finansowe. Sprzedawcy zewnętrzni w Seller Central cieszą się większą autonomią i kontrolą nad swoimi ofertami, co może być atrakcyjne dla tych, którzy chcą aktywnie zarządzać swoją marką na Amazonie. 

Z drugiej strony, Vendor Central może być bardziej odpowiednie dla dużych marek, które preferują bardziej przewidywalny model sprzedaży i gotowość do przekazania kontroli nad zapasami i cenami Amazonowi. To rozwiązanie może być korzystne dla tych, którzy skupiają się na efektywności operacyjnej i chcą skorzystać z szerokiego zasięgu Amazona. 

W każdym przypadku, kluczowym jest dokładne zrozumienie zalet i ograniczeń obu platform, a także dostosowanie wyboru do własnych celów i strategii biznesowej. Nie ma jednego idealnego rozwiązania, ponieważ każdy przypadek jest inny, dlatego przed dokonaniem wyboru warto przeprowadzić staranne badania i analizę, aby wybrać platformę, która najlepiej odpowiada specyfice danego biznesu. 

Ponad 7-letnie doświadczenie w branży e-commerce ze specjalizacją w content marketingu i marketingu afiliacyjnym, a od 3 lat również współpracująca i tworząca projekty z zakresu sprzedaży na Amazon. Zawodowo zajmuje się m.in. content writingiem, prowadzeniem projektów e-commerce, układaniem szablonów stron sprzedażowych, podnoszeniem efektywności działań sprzedażowo-marketingowych oraz analizą rynku. Po godzinach redaktorka i korektorka treści literackiej i pozaliterackiej. Prywatnie miłośniczka Warszawy, zakupów online i dobrego jedzenia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przewiń do góry