performance listingu

Jak poprawić performance listingu, by efektywniej sprzedawać na Amazonie?

Udostępnij artykuł
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on skype
Skype
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Performance listingu (ang. ‘wydajność’) to nic innego jak jego potencjał sprzedażowy. Istnieje wiele obszarów mających wpływ na performance listingu, jednak my skupimy się na analizie organicznej wydajności listingu. Poniżej prezentujemy poradnik, jakie kroki należy podjąć, by podnieść organiczną sprzedaż produktu na Amazonie.

Bez zoptymalizowanego listingu nie wypozycjonujemy produktu na Amazonie

O prawidłowej optymalizacji listingu pisaliśmy już wcześniej. Tytuł, opis, bullet points i search terms to atrybuty listingu, które umożliwiają pozycjonowanie na Amazonie. Pozycjonowanie polega na tym, by w treści listingu zawrzeć właśnie te frazy kluczowe, które są wpisywane w wyszukiwarkę Amazona przez potencjalnych kupujących. Jeśli bowiem nasz produkt pojawi się wysoko na wpisaną frazę o dużym zasięgu (czyli szukaną przez wiele osób) – nasze szanse na sprzedaż rosną wykładniczo. 

Tak istotne jest więc prawidłowe wybranie fraz kluczowych, na które będziemy pozycjonować swój listing. Niżej przedstawiamy sposoby na odszukanie tych fraz.

Performance listingu na Amazonie – odnalezienie bestsellera

bestseller amazon

Pierwszym krokiem jest odnalezienie bestsellera w danej kategorii produktowej, czyli produktu, który sprzedaje się najlepiej i ma dużo pozytywnych opinii. Na rynku dostępne są darmowe i płatne narzędzia służące do analityki listingów na Amazonie. Wiele możliwości daje jednak także sama wyszukiwarka Amazona. Wystarczy przejść do strony bestsellerów na Amazonie i tam wybrać interesującą nas kategorię produktową.

W poszukiwaniu bestsellera istotne jest:

  • Szukanie bestsellera najbardziej zbliżonego do naszego produktu, najlepiej ten sam lub podobny rozmiar, kolor etc.
  • Pomijanie produktów sponsorowanych, ponieważ swoją wysoką pozycję zawdzięczają płatnym reklamom, a nie dobremu pozycjonowaniu

Poszukiwanie bestsellera z pomocą wyszukiwarki Amazona jest jednak mocno ograniczone. Płatne narzędzia do analityki pozwalają bowiem na precyzyjniejsze wybranie bestsellera. Z pomocą narzędzi możemy się dowiedzieć dokładnie m.in.: ile sztuk miesięcznie sprzedaje dany produkt, ile ma opinii czy też, na którym miejscu w rankingu się plasuje. Wszystkie te informacje pozwalają na wytypowanie najlepszego bestsellera, do którego następnie będziemy porównywać performance naszego produktu.

Porównanie produktu z bestsellerem na Amazonie

W tym kroku nie obędzie się bez dostępu do specjalistycznych narzędzi analitycznych. Potrzebujemy bowiem odnaleźć frazy kluczowe, na które widoczny jest nasz produkt i wybrany przez nas bestseller. Warto zawęzić obszar poszukiwań i sprawdzić te o największym zasięgu i najwyższej pozycji dla obu produktów. Jeśli bowiem bestseller pokazuje się na 1 miejscu na frazę szukaną miesięcznie przez przykładowo 50.000 osób, to bardzo prawdopodobne, że wejście z naszym produktem na taką frazę spowoduje znaczny skok sprzedaży

  1. W przypadku kategorii produktowych o dużej konkurencji, lepszym wyjściem jest jednak wybranie fraz o średnim zasięgu, ponieważ jest na nie po prostu łatwiej się wypozycjonować.  
  2. Najważniejsze, by sprawdzić, na jakie frazy pozycjonuje się nasz produkt oraz ile wyszukań miesięcznie ma taka fraza. To samo sprawdzamy dla wybranego przez nas bestsellera. 

Zwykle w naszej codziennej pracy podczas wykonywania tego typu analityki performance’u listingu zauważamy, że bestseller widnieje na wysokich pozycjach pod frazy o dużym miesięcznym zasięgu, natomiast audytowany przez nas produkt pokazuje się na dalekich pozycjach na niszowe frazy o małym zasięgu. Co to oznacza? Zwykle konieczność optymalizacji całego listingu. Rzecz w tym, że content zawarty w tytule, opisie, bullet points czy search terms w takim przypadku wykorzystuje po prostu nietrafione frazy kluczowe, które nie przekładają się na realną sprzedaż.

Dlaczego opinie mogą obniżyć performance listingu na Amazonie?

podnoszenie sprzedaży Amazon

Nawet najlepiej zoptymalizowany listing produktu wykorzystujący generujące sprzedaż frazy kluczowe może po prostu nie sprzedawać. Dlaczego? Otóż wszystkiemu mogą być winne opinie i oceny. Wielu klientów przed zakupem sprawdza tę część listingu – szukają potwierdzenia wśród innych kupujących, że produkt jest dobrej jakości i jest zgodny z opisem. 

Dlatego też wspominaliśmy o opiniach mówiąc o bestsellerze w danej kategorii. Dzięki opiniom i ocenom na Amazonie można bowiem znacznie podnieść potencjał sprzedażowy produktu. Nawet 2 nieprzychylne opinie przy braku tych pozytywnych mogą zablokować sprzedaż produktu na Amazonie! Ogromne znacznie ma więc pozyskiwanie pozytywnych opinii od klientów, bo one również przekładają się na konwersję ze sprzedaży. Tym gorzej, jeśli wykonamy pracę nad optymalizacją listingu, przeprowadzimy analitykę fraz i bestsellerów, a złe opinie sprawią, że nasz wysiłek pójdzie na marne.

Performance listingu na Amazonie to nie tylko pozycjonowanie

Podniesienie sprzedaży produktu na Amazonie powinno być kompleksowym przedsięwzięciem. Począwszy od optymalizacji listingu, poprzez pozycjonowanie, analitykę kampanii PPC czy też monitorowanie zmian w wynikach pozycjonowania czy polityce cenowej konkurencji. Te i wiele więcej obszarów odpowiadają bowiem za wykorzystanie pełni potencjału sprzedażowego produktu.

Pierwszym krokiem dla każdego sprzedawcy powinno być więc wykonanie audytu produktu na Amazonie, który pozwala na podjęcie odpowiednich kroków i naprawienie tych elementów, które odpowiadają za blokowanie sprzedaży.

Zajmujemy się kompleksowo wykonywaniem audytów produktów na Amazonie oraz optymalizacją wszystkich elementów listingu w ramach Usług Poaudytowych

Zobacz naszą ofertę TUTAJ 

6-letnie doświadczenie w branży e-commerce ze specjalizacją w content marketingu i marketingu afiliacyjnym. Zawodowo zajmuje się m.in. content writingiem, prowadzeniem projektów e-commerce, układaniem szablonów stron sprzedażowych, podnoszeniem efektywności działań sprzedażowo-marketingowych oraz analizą rynku. Po godzinach redaktorka i korektorka treści literackiej i pozaliterackiej. Prywatnie miłośniczka Warszawy, zakupów online, dobrego jedzenia i Elona Muska.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewiń do góry