Amazon obecny jest już w ponad 180 krajach – również w Polsce. Setki milionów aktywnych klientów, którzy odwiedzają marketplace w celu zrealizowania konkretnej intencji zakupowej sprawiają, że coraz więcej osób chce dołączyć do społeczności sprzedawców. Zapraszamy do lektury przewodnika po panelu Seller Central, który pomoże Ci poczynić pierwsze kroki w sprzedaży na Amazonie.
Spis treści
Czym jest Amazon Seller Central?
Źródło: sellercentral.amazon.com
Amazon Seller Central to nic innego, jak swego rodzaju centrum kompleksowego zarządzania sprzedażą w marketplace’ie. Narzędzie występuje zarówno w wersji desktopowej, jak również mobilnej i pozwala sprzedawcom przede wszystkim:
- wystawiać produkty na sprzedaż
- aktualizować stan zapasów
- zarządzać płatnościami
Poza tym, umożliwia także podejmowanie działań analitycznych, w tym:
- monitorowanie wyników sprzedażowych
- pobieranie raportów biznesowych
- korzystanie z narzędzi mierzących dane na temat klientów
Za pośrednictwem Amazon Seller Central sprzedawcy mogą też kontaktować się z zespołem pomocy technicznej, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Ile trzeba zapłacić, by korzystać z Amazon Seller Central?
Zanim dojdzie do rejestracji konta sprzedawcy na Amazonie, warto zapoznać się z cennikiem marketplace’u. By zacząć korzystać z możliwości, jakie daje Amazon Seller Central, należy wybrać jeden z dwóch oferowanych przez platformę planów:
- plan indywidualny
- plan profesjonalny
W poniższej tabeli prezentujemy ich ceny oraz główne możliwości.
PORÓWNANIE PLANÓW AMAZON SELLER CENTRAL |
||
RODZAJ PLANU |
Plan indywidualny | Plan profesjonalny |
CENA | 4 zł za każdy sprzedany produkt |
165,91 zł/msc bez względu na liczbę sprzedanych produktów |
POLECANA LICZBA PRODUKTÓW |
Mniej niż 40 produktów miesięcznie | Ponad 40 produktów miesięcznie |
DODATKOWE INFORMACJE |
Brak zaawansowanych narzędzi sprzedaży |
Dostęp do interfejsów API oraz dodatkowych raportów sprzedażowych |
Warto też zapoznać się z tabelą prowizji od sprzedaży dla danych kategorii oraz dodatkowych opłat, którą Amazon udostępnia na swojej platformie.
Sprawdź naszą ofertę usług wsparcia sprzedaży na Amazon:
Jak zarejestrować konto w Amazon Seller Central?
Do zarejestrowania się w Amazon Seller Central należy przygotować cztery podstawowe elementy:
- dane rejestracyjne firmy z numerem VAT włącznie
- firmowy adres e-mail
- ważny dowód lub paszport
- aktywną kartę kredytową
Poza tym, przydatny jest też numer telefonu oraz numer konta bankowego. Po wypełnieniu formularza rejestracyjnego Amazon weryfikuje konto biznesowe. Ten proces trwa od 24 godzin do nawet kilku dni.
Menu główne Amazon Seller Central
Menu główne Amazon Seller Central składa się z dziesięciu zakładek dedykowanych sprzedawcom, które znaleźć można na samej górze platformy. Są to:
- katalog – ta sekcja pozwala tworzyć oferty i ulepszać je
- magazyn – ta zakładka daje dostęp do narzędzi oraz raportów pomagających w zarządzaniu ofertami i magazynem, a także pozwala zarządzać realizacją i wysyłką zamówień do magazynu Amazona
- wycena – tutaj znajdują się wyceny Amazona przygotowane dla sprzedawców
- zamówienia – w tej sekcji znajduje się przede wszystkim przegląd wszystkich zamówień (oczekujących, wysłanych, niewysłanych, anulowanych) oraz możliwość zarządzania zwrotami
- reklama – ta zakładka daje dostęp do menedżera kampanii reklamowych, treści A+ (rozszerzonych opcji opisów produktowych), generowania kuponów i promocji
- sklepy – ta opcja jest dostępna dla sprzedawców znajdujących się w rejestrze marek Amazona i pozwala tworzyć na platformie sklepy składające się z wielu podstron
- programy – tutaj można zapisać się do programów rozwijających biznes i związanych z realizowaniem zamówień
- raporty – tu znajduje się dostęp do raportów płatności, wyników biznesowych, zwrotów i reklam
- wydajność – w tym miejscu można przeglądać wskaźniki decydujące o “kondycji” konta sprzedażowego (m.in. wydajność wysyłek, wadliwość zamówień), a także opinie klientów, na które można reagować
- aplikacje i usługi – tutaj dostępny jest katalog produktów i usług stron trzecich (np. fotografów, specjalistów od reklamy), z których można skorzystać, by ulepszyć swoje oferty
Dodatkowe obszary Amazon Seller Central, o których warto wiedzieć
Poza menu głównym, warto też zaznajomić się i korzystać z pozostałych obszarów Amazon Seller Central. Najważniejsze są wśród nich znajdujące się w górnym, prawym rogu:
- wiadomości – w tym miejscu odpowiada się na pytania zadawane przez klientów. Ważne jest, by robić to sprawnie, ponieważ marketplace mierzy czas odpowiedzi
- pomoc – tutaj uzyskać można dostęp do forum dla sprzedawców, nawiązać kontakt z pomocą techniczną, a także znaleźć artykuły z pomocnymi informacjami
- ustawienia – ta sekcja dotyczy m.in. realizacji zamówień, zwrotów i wysyłek. Pozwala też m.in. autoryzować nowych użytkowników i aktualizować dane
Strona produktu w Amazon Seller Central
Strona produktu to miejsce, w którym Amazon wyświetla użytkownikom szczegóły danej oferty. Składa się na nią kilka elementów, na temat których więcej informacji znajduje się w poniższej tabeli. Warto rzetelnie przygotować stronę produktową, ponieważ ma ona bezpośredni wpływ na ostateczną sprzedaż.
ELEMENTY STRONY PRODUKTU NA AMAZONIE |
|
ELEMENT |
INFORMACJE |
Tytuł |
Może mieć maksymalnie 200 znaków, każdy wyraz w tytule należy zacząć od wielkiej litery |
Obrazy |
Powinny mieć przynajmniej wymiar 1000×1000 px |
Warianty |
Różne warianty tego samego produktu np. rozmiary, kolory |
Punktory |
Wypunktowane kluczowe cechy produktu oraz korzyści wynikające z jego posiadania |
Opis |
Warto zawrzeć w nim słowa kluczowe, nie powinien być powieleniem punktorów |
Wyróżniona oferta |
Tzw. „Buy Box”, z którego użytkownik może bezpośrednio kupić wyróżniony produkt lub dodać go do koszyka |
Inna oferta |
Ten sam produkt oferowany przez innych sprzedawców (może różnić się ceną, opcjami wysyłki itd.) |
Zaprezentowane informacje stanowią podstawową bazę do rozpoczęcia efektywnej sprzedaży na Amazonie. Warto sukcesywnie poszerzać swoją wiedzę i korzystać z zasobów jakie udostępnia sama platforma (np. na swoim koncie YouTube).
Wbrew pozorom Amazon nie jest platformą wyłącznie dla największych graczy. Z powodzeniem za jej pośrednictwem sprzedają również małe i średnie firmy. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat potencjału, jaki drzemie we współpracy z najpopularniejszym na świecie marketplacem lub potrzebujesz pomocy w założeniu konta czy obsłudze sprzedaży na Amazonie odezwij się do nas.
Jeśli po lekturze tego artykułu masz jeszcze inne pytania, związane ze sprzedażą na Amazon, możesz skontaktować się z naszą agencją Amazon lub zostawić je w komentarzu pod tym artykułem, chętnie odpowiemy na każde pytanie.
Jednocześnie zachęcamy do darmowej rejestracji na naszej nowej Platformie dropshipping B2B Selleetools, która umożliwia sprzedaż na globalnych marketplace’ach bez konieczności posiadania konta sprzedażowego!