amazon seller central

Amazon Seller Central – kompletny przewodnik po panelu

Udostępnij artykuł
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on skype
Skype
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Amazon obecny jest już w ponad 180 krajach – również w Polsce. Setki milionów aktywnych klientów, którzy odwiedzają marketplace w celu zrealizowania konkretnej intencji zakupowej sprawiają, że coraz więcej osób chce dołączyć do społeczności sprzedawców. Zapraszamy do lektury przewodnika po panelu Seller Central, który pomoże Ci poczynić pierwsze kroki w sprzedaży na Amazonie.

Czym jest Amazon Seller Central?

amazon seller central

Źródło: sellercentral.amazon.com

Amazon Seller Central to nic innego, jak swego rodzaju centrum kompleksowego zarządzania sprzedażą w marketplace’ie. Narzędzie występuje zarówno w wersji desktopowej, jak również mobilnej i pozwala sprzedawcom przede wszystkim:

  • wystawiać produkty na sprzedaż
  • aktualizować stan zapasów
  • zarządzać płatnościami

Poza tym, umożliwia także podejmowanie działań analitycznych, w tym:

  • monitorowanie wyników sprzedażowych
  • pobieranie raportów biznesowych
  • korzystanie z narzędzi mierzących dane na temat klientów

Za pośrednictwem Amazon Seller Central sprzedawcy mogą też kontaktować się z zespołem pomocy technicznej, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Ile trzeba zapłacić, by korzystać z Amazon Seller Central?

Zanim dojdzie do rejestracji konta sprzedawcy na Amazonie, warto zapoznać się z cennikiem marketplace’u. By zacząć korzystać z możliwości, jakie daje Amazon Seller Central, należy wybrać jeden z dwóch oferowanych przez platformę planów:

  1. plan indywidualny
  2. plan profesjonalny

W poniższej tabeli prezentujemy ich ceny oraz główne możliwości.

PORÓWNANIE PLANÓW AMAZON SELLER CENTRAL

RODZAJ PLANU

Plan indywidualnyPlan profesjonalny
CENA4 zł za każdy sprzedany produkt

165,91 zł/msc bez względu na liczbę sprzedanych produktów

POLECANA LICZBA PRODUKTÓW

Mniej niż 40 produktów miesięczniePonad 40 produktów miesięcznie

DODATKOWE INFORMACJE

Brak zaawansowanych narzędzi sprzedaży

Dostęp do interfejsów API oraz dodatkowych raportów sprzedażowych

Warto też zapoznać się z tabelą prowizji od sprzedaży dla danych kategorii oraz dodatkowych opłat, którą Amazon udostępnia na swojej platformie.

Jak zarejestrować konto w Amazon Seller Central?

Do zarejestrowania się w Amazon Seller Central należy przygotować cztery podstawowe elementy:

  1. dane rejestracyjne firmy z numerem VAT włącznie
  2. firmowy adres e-mail
  3. ważny dowód lub paszport
  4. aktywną kartę kredytową

Poza tym, przydatny jest też numer telefonu oraz numer konta bankowego. Po wypełnieniu formularza rejestracyjnego Amazon weryfikuje konto biznesowe. Ten proces trwa od 24 godzin do nawet kilku dni.

Menu główne Amazon Seller Central

Menu główne Amazon Seller Central składa się z dziesięciu zakładek dedykowanych sprzedawcom, które znaleźć można na samej górze platformy. Są to:

  1. katalog – ta sekcja pozwala tworzyć oferty i ulepszać je
  2. magazyn – ta zakładka daje dostęp do narzędzi oraz raportów pomagających w zarządzaniu ofertami i magazynem, a także pozwala zarządzać realizacją i wysyłką zamówień do magazynu Amazona
  3. wycena – tutaj znajdują się wyceny Amazona przygotowane dla sprzedawców
  4. zamówienia – w tej sekcji znajduje się przede wszystkim przegląd wszystkich zamówień (oczekujących, wysłanych, niewysłanych, anulowanych) oraz możliwość zarządzania zwrotami
  5. reklama – ta zakładka daje dostęp do menedżera kampanii reklamowych, treści A+ (rozszerzonych opcji opisów produktowych), generowania kuponów i promocji
  6. sklepy – ta opcja jest dostępna dla sprzedawców znajdujących się w rejestrze marek Amazona i pozwala tworzyć na platformie sklepy składające się z wielu podstron
  7. programy – tutaj można zapisać się do programów rozwijających biznes i związanych z realizowaniem zamówień
  8. raporty – tu znajduje się dostęp do raportów płatności, wyników biznesowych, zwrotów i reklam
  9. wydajność – w tym miejscu można przeglądać wskaźniki decydujące o “kondycji” konta sprzedażowego (m.in. wydajność wysyłek, wadliwość zamówień), a także opinie klientów, na które można reagować
  10. aplikacje i usługi – tutaj dostępny jest katalog produktów i usług stron trzecich (np. fotografów, specjalistów od reklamy), z których można skorzystać, by ulepszyć swoje oferty

Dodatkowe obszary Amazon Seller Central, o których warto wiedzieć

Poza menu głównym, warto też zaznajomić się i korzystać z pozostałych obszarów Amazon Seller Central. Najważniejsze są wśród nich znajdujące się w górnym, prawym rogu:

  • wiadomości – w tym miejscu odpowiada się na pytania zadawane przez klientów. Ważne jest, by robić to sprawnie, ponieważ marketplace mierzy czas odpowiedzi
  • pomoc – tutaj uzyskać można dostęp do forum dla sprzedawców, nawiązać kontakt z pomocą techniczną, a także znaleźć artykuły z pomocnymi informacjami
  • ustawienia – ta sekcja dotyczy m.in. realizacji zamówień, zwrotów i wysyłek. Pozwala też m.in. autoryzować nowych użytkowników i aktualizować dane

Strona produktu w Amazon Seller Central

Strona produktu to miejsce, w którym Amazon wyświetla użytkownikom szczegóły danej oferty. Składa się na nią kilka elementów, na temat których więcej informacji znajduje się w poniższej tabeli. Warto rzetelnie przygotować stronę produktową, ponieważ ma ona bezpośredni wpływ na ostateczną sprzedaż.

ELEMENTY STRONY PRODUKTU NA AMAZONIE

ELEMENT

INFORMACJE

Tytuł

Może mieć maksymalnie 200 znaków, każdy wyraz w tytule należy zacząć od wielkiej litery

Obrazy

Powinny mieć przynajmniej wymiar 1000×1000 px

Warianty

Różne warianty tego samego produktu np. rozmiary, kolory

Punktory

Wypunktowane kluczowe cechy produktu oraz korzyści wynikające z jego posiadania
Opis

Warto zawrzeć w nim słowa kluczowe, nie powinien być powieleniem punktorów

Wyróżniona oferta

Tzw. „Buy Box”, z którego użytkownik może bezpośrednio kupić wyróżniony produkt lub dodać go do koszyka
Inna oferta

Ten sam produkt oferowany przez innych sprzedawców (może różnić się ceną, opcjami wysyłki itd.)

Zaprezentowane informacje stanowią podstawową bazę do rozpoczęcia efektywnej sprzedaży na Amazonie. Warto sukcesywnie poszerzać swoją wiedzę i korzystać z zasobów jakie udostępnia sama platforma (np. na swoim koncie YouTube).


Wbrew pozorom Amazon nie jest platformą wyłącznie dla największych graczy. Z powodzeniem za jej pośrednictwem sprzedają również małe i średnie firmy. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat potencjału, jaki drzemie we współpracy z najpopularniejszym na świecie marketplacem lub potrzebujesz pomocy w założeniu czy obsłudze sprzedaży na Amazonie odezwij się do nas.

Z wykształcenia specjalista do spraw komunikacji wizerunkowej i brandingowiec. Zawodowo i z powołania – marketingowiec i copywriter. Aktualnie pomaga rozwijać portal LokalnyRolnik.pl – najpopularniejszy w Polsce wirtualny targ. Wcześniej pracowała m.in. w poznańskiej Grupie Qpony-Blix.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry