Przygotowanie oferty na Amazon – katalogowanie produktów

Udostępnij artykuł
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on skype
Skype
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Podstawą przyszłego sukcesu w sprzedawaniu na Amazonie jest stworzenie czytelnej oferty sprzedaży. Bardzo istotne są więc wszelkie elementy związane z dodawaniem produktów do katalogu Amazona. Prześledziliśmy krok po kroku schemat dodawania i katalogowania ofert w taki sposób, by były atrakcyjne dla algorytmów wyszukiwarki Amazona, a przede wszystkim – dla klienta końcowego.

Dlaczego przygotowanie oferty na Amazon jest tak ważne?

sprzedawaj na Amazon

Źródło: Amazon.pl

To proste. Nieprofesjonalnie przygotowana oferta będzie skutkować niską sprzedażą produktu, co w dłuższej perspektywie może okazać się błędem generującym stratę z tytułu utraconych przychodów. Jest to bardzo ważny etap, a jednocześnie czasochłonny, ale należy go traktować jako inwestycję, która zwróci się w niedługiej perspektywie. Samym dobrze sprofilowanym stworzeniem oferty można znacząco wpłynąć na późniejszą sprzedaż na Amazonie. Zobacz krok po kroku jak zrobić to poprawnie!

Kategorie produktów wymagające dodatkowych zatwierdzeń na Amazonie

Niektóre produkty na Amazonie wymagają spełnienia dodatkowych wymagań. Dlaczego? To proste – Amazon dba o zachowanie określonych standardów certyfikacji produktów. Sprzedawanie takich produktów wymaga uprzedniego złożenia wniosku właściwego dla konkretnego typu produktu. W poniższej tabeli znajdują się wytyczne Amazona (wraz z linkami do szczegółowych wymagań):

Sprzęt elektryczny/elektroniczny

Zabawki

Dyrektywa niskonapięciowa (LVD)

Dyrektywa w sprawie ograniczenia stosowania substancji niebezpiecznych (RoHS)

Dyrektywa kompatybilności elektromagnetycznej (EMC)

Dyrektywa w sprawie sprzętu radiowego (RED)

Elektronika

Rozporządzenie w sprawie etykietowania energetycznego

Dyrektywa dotycząca bezpieczeństwa zabawek

Dyrektywa w sprawie bezpieczeństwa zabawek – obowiązkowe ostrzeżenia dotyczące bezpieczeństwa

 

Przepisy związane z chemikaliami

Farmaceutyki/Kosmetyki

Informacje o sprzedaży chemikaliów – REACH i CLP

Informacja o sprzedaży produktów biobójczych – rozporządzenie w sprawie produktów biobójczych (BPR)

Rozporządzenie dotyczące środków ochrony roślin

Nawozy

Detergenty

Rozporządzenie dotyczące produktów kosmetycznych

Adres URL wspólnego logo UE

 

Inne Dyrektywy/Rozporządzenia dotyczące bezpieczeństwa produktów

Inne dyrektywy/rozporządzenia w sprawie oznaczenia CE

Dyrektywa w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów (GPSD)

Obuwie

Przepisy dotyczące etykietowania wyrobów włókienniczych

Rozporządzenie dotyczące kontaktu z żywnością

Rozporządzenie w sprawie urządzeń medycznych

Rozporządzenie w sprawie środków ochrony osobistej (rozporządzenie PPE)

Dyrektywa maszynowa

Urządzenia spalające paliwa gazowe

Wyroby budowlane

Urządzenia ciśnieniowe

Zgodność środowiskowa

Żywność

Recykling sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE)

Dyrektywa WE w sprawie zużytych baterii i akumulatorów

Dyrektywa WE w sprawie odpadów opakowaniowych

Rozporządzenie UE w sprawie drewna (EUTR)

Rozporządzenie UE w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności

Żywność ekologiczna, pasza ekologiczna i ekologiczna karma dla zwierząt domowych

Suplementy diety

Wytyczne dotyczące żywności i napojów

Artykuły spożywcze

Źródło: https://sellercentral.amazon.pl/gp/help/external/GUH6FA4XSJ2LZFLY?language=pl_PL&ref=efph_GUH6FA4XSJ2LZFLY_cont_200301050

Możliwe sposoby dodawania ofert na Amazonie

Amazon umożliwia automatyzację dodawania produktów do katalogu. Takie rozwiązanie sprawdzi się szczególnie w przypadku sprzedawców wystawiających dużą liczbę produktów jednocześnie. Szczegółowy opis metod znajduje się w poniższej tabeli:

Metoda dodania produktówDla kogoOpis
DODAWANIE MANUALNESprzedawców oferujących małą liczbę produktówRęczne dodawanie produktów z poziomu Seller Central
DODAWANIE Z POMOCĄ APISprzedawców chcących w pełni zautomatyzować proces dodawania i nanoszenia zmian w ofertach (polecane przy dużej liczbie produktów)Narzędzia udostępniane przez firmy zewnętrzne do zarządzania listingami na Amazonie
DODAWANIE ZBIOROWE Z POMOCĄ SZABLONÓW EXCELSprzedawców chcących zautomatyzować proces dodawania ofert (także przy mniejszej liczbie produktów)Szablony Excel można wykorzystać jako półautomatyczne narzędzie dodawania ofert.

Dodaję produkt istniejący w katalogu Amazon

Możliwe, że Twój produkt już istnieje w katalogu Amazon, więc warto to sprawdzić w pierwszej kolejności.

  1. Po podaniu kryteriów wyszukiwania (np. nazwy, UPC, EAN, ISBN) pojawią się wyniki.
  2. Jeśli produkt, który chcesz dodać znajduje się na liście – wybierz go, a zostanie on dodany do Twojego konta.
  3. Pamiętaj jednak o tym, by sprawdzić, czy wszystkie parametry produktu pokrywają się z Twoim produktem.
  4. Dla każdego produktu powinieneś uzupełnić niezbędne informacje: SKU, cenę, ilość, stan (nowy/używany) oraz sposób dostawy.
  5. W każdej chwili z poziomu Seller Central możesz edytować dane o produkcie.

Dodaję produkt niewidniejący w katalogu Amazon

Jeśli jednak dodajesz zupełnie nowy produkt, musisz określić znacznie więcej jego parametrów.

  1. Na początku zostaniesz poproszony o wybranie kategorii. To bardzo ważny krok, ponieważ od kategorii produktu zależy to, jakie informacje o produkcie będziesz musiał podać w kolejnych krokach. Zastanów się więc dobrze, do jakiej kategorii najbardziej pasuje Twój produkt. Lista jest spora, warto poświęcić chwilę, by dokładnie się z nią zapoznać i wybrać najbardziej odpowiednią kategorię produktu.
  2. Po wyborze kategorii zostaniesz poproszony o uzupełnienie pozostałych danych o produkcie. Niektóre pola nie są obowiązkowe, jednak warto uzupełnić je wszystkie (o ile to możliwe). Dzięki temu Twoja oferta będzie jak najbardziej kompletna. W tym kroku będziesz więc musiał uzupełnić: nazwę i ID produktu, producenta, markę czy numer części producenta (dla artykułów z branży motoryzacyjnej). Tutaj także pojawią się najważniejsze elementy danych o produkcie: jego opis, warianty i zdjęcia.

Katalogowanie produktów na Amazon

Źródło: Amazon.pl

Pamiętaj o tym, że nazwę, zdjęcia i cenę produktu klient końcowy widzi w pierwszej kolejności. To od nich zależy, czy klient kliknie w Twoją ofertę. Wszystko to, co zamieścisz na stronie ofertowej produktu ma późniejszy wpływ na to, czy klient ostatecznie kupi Twój produkt.

1. Nazwa

  • Powinna być krótka i przejrzysta.
  • Nazwa oddaje dokładanie to, czym produkt jest.
  • Jeśli są szczególne parametry (takie jak np. 3 części w zestawie czy jeden konkretny rozmiar) – warto je użyć w nazwie.
  • Pamiętaj o odpowiednich słowach kluczowych w nazwie – tak, by odnalazła Twój produkt osoba, która go potrzebuje.

2.  Zdjęcia

  • Amazon ma określone wymagania odnośnie zdjęć produktów
  • Muszą być one wysokiej jakości, a tło zdjęcia powinno być białe.
  • Zdjęcie główne powinno przyciągać uwagę i doskonale obrazować sprzedawany produkt.
  • Warto dodać do oferty więcej zdjęć np. inne ujęcia lub tzw. zdjęcia kontekstowe, czyli umiejscowienie produktu w „naturalnym środowisku”.

3. Cena

4. Opis produktu

  • Choć on nie jest widoczny na liście wyszukiwania, stanowi bardzo ważny element danych o produkcie.
  • Większość kupujących na Amazonie przywiązuje bardzo dużą wagę do opisu.
  • Informacje w nim zawarte powinny więc być wyczerpujące i zawarte w przejrzystej formie.
  • Warto w punktach wskazać zalety produktu czy jego zastosowanie.
  • W opisie podaj słowa kluczowe, które są najważniejsze dla Twojego produktu.

5. Warianty produktu

  • Jeśli np. sprzedajesz sukienki w różnych rozmiarach i kolorach, nie dodawaj ich jako osobne produkty. Wystarczy, że z poziomu jednej oferty wskażesz rozmiary i kolory, w których występuje dany produkt.
  • Pamiętaj o zamieszczeniu osobnych zdjęć dla każdego wariantu produktu.

Amazon umożliwia zarówno dodanie pojedynczego produktu, jak i wielu produktów jednocześnie. Po uzupełnieniu tych wszystkich etapów, klikasz ‘Save and finish’, a Twoja oferta jest już widoczna w katalogu Amazon. Pamiętaj jednak o tym, że jeśli nie dostarczysz poprawnych danych o produkcie, Twoja oferta może zostać zgłoszona, a następnie usunięta z katalogu Amazon.

Słowa kluczowe na Amazon

Odpowiedni dobór słów kluczowych na Amazon to podstawa do sukcesu w sprzedaży. To na podstawie słów kluczowych Twoja oferta będzie pojawiać się w wynikach wyszukiwania klientów końcowych.

słowa kluczowe amazon

Źródło: Amazon.pl

Podczas wyboru słów kluczowych, przejrzyj ofertę konkurencji. Warto posiłkować się wiedzą, na jakie słowa kluczowe sprzedawane są podobne produkty. Zwracaj uwagę na te oferty, które mają najwyższe pozycje i najlepsze wyniki sprzedaży. Co więcej, całość procesu katalogowania produktów oraz doboru słów kluczowych wspomagają także specjalnie stworzone do tego celu płatne narzędzia SEO lub można skorzystać z oferty firmy zajmującej się obsługą sprzedaży online w szczególności na Amazon. Jeśli masz wątpliwości, warto skorzystać z takiego wsparcia, by efekty sprzedaży były więcej niż zadowalające. Proces katalogowania produktów to w końcu inwestycja czasu w przyszły poziom sprzedaży!

Przede wszystkim należy zapoznać się z listą słów kluczowych, które mogą być źle odczytane przez klienta końcowego. Lepiej unikać zwrotów, które mogą wymagać dodatkowych dowodów np. gwarantowana satysfakcja, ekologiczny czy biodegradowalny. Najważniejsze więc, by użyte słowa kluczowe były zgodne z prawdą i możliwe do podparcia dowodami, jeśli będzie to konieczne.

Lista kontrolna optymalizacji oferty produktu na Amazonie

  • upewnij się, że numer ASIN jest tożsamy z numerem GTIN
  • upewnij się, że jako identyfikator produktu wprowadzony został odpowiedni numer GTIN
  • wypełnij każdą część najistotniejszych informacji, na podstawie których Amazon utworzy w punktach opis oferty
  • korzystaj z map, aby łączyć określone atrybuty produktu z bardziej ogólnymi atrybutami, których kupujący mogą poszukiwać
  • określ rok modelowy (jeśli możliwe)
  • uzyskaj od Amazona identyfikator GCID (jeśli jesteś właścicielem marki)
  • upewnij się, że wszystkie SKU (Jednostki Magazynowe) są zmapowane do numerów GTIN (kodów EAN)
  • dopasuj dodawane przez siebie zdjęcia do wymagań Amazona
  • umieść cechy i zalety w opisie produktu
  • poświęć trochę czasu na zbadanie słów kluczowych – może to naprawdę mocno zwiększyć widoczność Twoich
    produktów
  • skup się na cenie, dostępności i opcjach wysyłki, aby podnieść atrakcyjność swojej oferty
  • rozważ objęcie produktu usługą FBA, aby zwiększyć szanse wygrania Buy Boxa
  • monitoruj wskaźniki sprzedawcy, aby zidentyfikować obszary wymagające poprawy

Lista kontrolna za https://www.gs1pl.org/dokumenty/branze/ecommerce/344-jak-sprzedawac-na-platformie-amazon/file

Więcej o FBA (ang. Fulfillment by Amazon):

 

Polonistka ze specjalizacją redaktorko-wydawniczą z zamiłowaniem do reklamy online. Zawodowo zajmuje się prowadzeniem projektów, układaniem szablonów stron internetowych, raportowaniem efektywności działań sprzedażowo-marketingowych, układaniem i wdrażaniem strategii reklamowych, analizą rynku oraz negocjowaniem i współpracowaniem z firmami zewnętrznymi. Specjalizuje się w content i affiliate marketingu. Po godzinach redaktorka i korektorka treści literackiej i pozaliterackiej. Prywatnie miłośniczka Warszawy, zakupów online, dobrego jedzenia i Elona Muska.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry