Responsywne zarządzanie sprzedażą na platformie Amazon

Udostępnij artykuł
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on skype
Skype
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Amazon jako jeden z pierwszych marketplace’ów umożliwia responsywne, automatyczne zarządzanie cenami produktów. Na czym ono polega i jakie korzyści można wyciągnąć z tego tytułu jako sprzedawca na Amazonie?

Wyniki sprzedaży na Amazonie podstawą do polityki cenowej

Anglicyzm ‘responsywny’ już na stałe zadomowił się w języku polskim. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego przymiotnik ‘responsywny’ oznacza ‘reagujący na coś, odpowiadający na działanie’. I to znaczenie jest kluczowe w przypadku mówienia o responsywnym zarządzaniu sprzedażą na Amazonie.

Amazon ułatwia sprzedawcy ustalanie polityki cenowej. Responsywna sprzedaż pozwala bowiem automatycznie zarządzać ceną produktu oferowaną klientowi w zależności od osiąganych wyników sprzedaży. Załóżmy, że jako sprzedawca chcemy, by w ciągu 7 dni sprzedało nam się 10 sztuk produktów w danej cenie.  Na potrzeby naszej symulacji – do takiej sprzedaży nie dochodzi. W tym momencie system na Amazonie automatycznie obniży cenę produktu. Sprzedawca ma jednak wpływ na to, o ile ta cena zostanie obniżona. Należy jedynie wskazać w arkuszu minimalną cenę produktu. Posiadanie ustawionej ceny minimalnej zabezpiecza sprzedawcę przed oferowaniem swoich towarów poniżej poziomu opłacalności. W ten sposób właśnie, jako sprzedawca mamy zagwarantowaną automatyczną „reakcję” naszych cen do wcześniej ustalonych założeń.

Nie tylko w dół, ale też w górę

Warto wspomnieć, że system działa również w druga stronę.  Oznacza to, że jeśli sprzedaż w założonym okresie jest wyższa od przyjętej, system automatycznie podniesie cenę o wskazaną przez sprzedawcę wartość, przykładowo 5%. Oczywiście w arkuszu cenne jest wskazanie ceny maksymalnej dla określonej oferty. Zbyt wysoka cena maksymalna może jednak zmniejszyć sprzedaż, więc warto rozsądnie ustalać limity. To trochę jak granie na giełdzie! W ten sposób sprzedawca – właściwie bez wysiłku – jest w stanie zarobić więcej za te same produkty, jeśli sytuacja rynkowa jest sprzyjająca. Jedynym warunkiem do osiągnięcia takich efektów jest zwiększone zapotrzebowanie na właśnie te konkretne produkty. A i na to zapotrzebowanie da się dość łatwo wpłynąć…

Widoczność Twojej oferty w wyszukiwarce Amazona

Przede wszystkim produkt powinien posiadać wysokiej jakości opis, zdjęcia oraz odpowiednie słowa kluczowe. Te elementy są oczywiście niezbędne do tego, by pojawić się w wynikach wyszukiwania klienta końcowego na platformie Amazon. Służą one trafieniu do odpowiedniej grupy docelowej. W końcu sprzedając na przykład głośnik bezprzewodowy do domowego użytku, chcesz trafić do kogoś, kto szuka głośników bezprzewodowych a nie głośników koncertowych.  Pamiętaj więc o tym, by precyzyjnie stworzyć listingi ofert na Amazonie. Jest to pierwszy krok, który bezpośrednio wpływa na poziom sprzedaży. W końcu mając dobrze przygotowane dane o produkcie jesteś w stanie znaleźć się w wynikach wyszukiwania znacznie szerszego grona potencjalnych klientów na Amazonie. Reaguj na zapotrzebowanie klientów, responsywnie zarządzaj swoją sprzedażą, także poprzez dbanie o porządek w danych produktowych.

Cena produktu bezpośrednio wpływa na widoczność na Amazonie

No właśnie. Zdarzają się sytuacje, że produkt ma doskonale stworzony opis, dokładne zdjęcia i poprawnie dopasowane słowa kluczowe, a oferta nie pojawia się w wynikach wyszukiwania na Amazonie. Dlaczego tak się dzieje? Odpowiedź jest bardzo prosta – odpowiedzialna za taki stan rzeczy może być CENA produktu.  Ona również bezpośrednio wpływa zarówno na poziom sprzedaży, jak i na widoczność w wyszukiwarce Amazona.

Klient szukając głośnika bezprzewodowego na początku wpisuje frazę w wyszukiwarce Amazona, po czym otrzymuje listę ofert. W tym momencie zawęża swoje wyniki wyszukiwania dodając dodatkowe filtry i sortowanie. Jeśli ustawi przedział cenowy, w którym Twoja oferta się nie mieści – nie trafi on na Twój produkt. Podobnie z sortowaniem po najwyższej lub najniższej cenie. Mało który klient będzie na tyle wytrwały, by przeglądać wszystkie wyniki wyszukiwania, których dla hasła ‘głośnik bezprzewodowy’ znalazło się aż 524!

Źródło: https://www.amazon.de

Politykę cenową na Amazonie zderzaj z ofertą konkurencji

Politykę cenową na Amazonie warto dostosowywać także pod kątem ofert konkurencji – a więc na przykład dostępnych wyników dla słów kluczowych, które zamierzasz zamieścić w swoim produkcie. W ten sposób także responsywnie podchodzisz do zarządzania sprzedażą. Reagujesz bowiem na obecne warunki panujące na Amazonie, bierzesz pod uwagę ceny konkurencji oraz miejsce, w którym potencjalnie znajdzie się Twoja oferta w wynikach wyszukiwania.

Miej na uwadze, że kupujący statystycznie częściej wybiorą oferty znajdujące się na samej górze lub na samym dole listy ofert po wpisaniu zapytania w wyszukiwarkę. Jako sprzedawca dbaj więc o to, by Twoja cena była konkurencyjna. Zadanie jest o tyle prostsze, że gdy widzisz spadki lub wzrosty sprzedaży możesz skorzystać z responsywnego i automatycznego obniżania lub podnoszenia cen.  System Amazona zrobi to za Ciebie, pamiętaj tylko o tym, by ustawić minimalną i maksymalną wartość, o jaką cena może zostać zmieniona. Kółko się zamyka, responsywnie zarządzaj sprzedażą dzięki wykorzystaniu narzędzi, które oferuje Ci sam Amazon. To proste!

Ponad 5-letnie doświadczenie w branży e-commerce ze specjalizacją w content marketingu i marketingu afiliacyjnym. Zawodowo zajmuje się m.in. prowadzeniem projektów e-commerce, układaniem szablonów stron sprzedażowych, podnoszeniem efektywności działań sprzedażowo-marketingowych oraz analizą rynku. Po godzinach redaktorka i korektorka treści literackiej i pozaliterackiej. Prywatnie miłośniczka Warszawy, zakupów online, dobrego jedzenia i Elona Muska.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewiń do góry