Responsywne zarządzanie sprzedażą na platformie Amazon

Udostępnij artykuł
Facebook
Twitter
LinkedIn
Skype
WhatsApp
Email
Potrzebujesz pomocy w sprzedaży na Amazon?

Amazon jako jeden z pierwszych marketplace’ów umożliwia responsywne, automatyczne zarządzanie cenami produktów. Na czym ono polega i jakie korzyści można wyciągnąć z tego tytułu jako sprzedawca na Amazonie?

Wyniki sprzedaży na Amazonie podstawą do ustalania polityki cenowej

Anglicyzm ‘responsywny’ już na stałe zadomowił się w języku polskim. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego przymiotnik ‘responsywny’ oznacza ‘reagujący na coś, odpowiadający na działanie’. I to znaczenie jest kluczowe w przypadku mówienia o responsywnym zarządzaniu sprzedażą na Amazonie.

Amazon ułatwia sprzedawcy ustalanie polityki cenowej. Responsywna sprzedaż pozwala bowiem automatycznie zarządzać ceną produktu oferowaną klientowi w zależności od osiąganych wyników sprzedaży. Załóżmy, że jako sprzedawca chcemy, by w ciągu 7 dni sprzedało nam się 10 sztuk produktów w danej cenie.  Na potrzeby naszej symulacji – do takiej sprzedaży nie dochodzi. W tym momencie system na Amazonie automatycznie obniży cenę produktu. Sprzedawca ma jednak wpływ na to, o ile ta cena zostanie obniżona. Należy jedynie wskazać w arkuszu minimalną cenę produktu. Posiadanie ustawionej ceny minimalnej zabezpiecza sprzedawcę przed oferowaniem swoich towarów poniżej poziomu opłacalności. W ten sposób właśnie, jako sprzedawca mamy zagwarantowaną automatyczną „reakcję” naszych cen do wcześniej ustalonych założeń.

Nie tylko w dół, ale też w górę

Warto wspomnieć, że system działa również w druga stronę.  Oznacza to, że jeśli sprzedaż w założonym okresie jest wyższa od przyjętej, system automatycznie podniesie cenę o wskazaną przez sprzedawcę wartość, przykładowo 5%. Oczywiście w arkuszu cenne jest wskazanie ceny maksymalnej dla określonej oferty. Zbyt wysoka cena maksymalna może jednak zmniejszyć sprzedaż, więc warto rozsądnie ustalać limity. To trochę jak granie na giełdzie! W ten sposób sprzedawca – właściwie bez wysiłku – jest w stanie zarobić więcej za te same produkty, jeśli sytuacja rynkowa jest sprzyjająca. Jedynym warunkiem do osiągnięcia takich efektów jest zwiększone zapotrzebowanie na właśnie te konkretne produkty. A i na to zapotrzebowanie da się dość łatwo wpłynąć…

 

Sprawdź naszą ofertę usług wsparcia sprzedaży na Amazon:

Widoczność Twojej oferty w wyszukiwarce Amazona

Przede wszystkim produkt powinien posiadać wysokiej jakości opis, zdjęcia oraz odpowiednie słowa kluczowe. Te elementy są oczywiście niezbędne do tego, by pojawić się w wynikach wyszukiwania klienta końcowego na platformie Amazon. Służą one trafieniu do odpowiedniej grupy docelowej. W końcu sprzedając na przykład głośnik bezprzewodowy do domowego użytku, chcesz trafić do kogoś, kto szuka głośników bezprzewodowych a nie głośników koncertowych.  Pamiętaj więc o tym, by precyzyjnie stworzyć listingi ofert na Amazonie. Jest to pierwszy krok, który bezpośrednio wpływa na poziom sprzedaży. W końcu mając dobrze przygotowane dane o produkcie jesteś w stanie znaleźć się w wynikach wyszukiwania znacznie szerszego grona potencjalnych klientów na Amazonie. Reaguj na zapotrzebowanie klientów, responsywnie zarządzaj swoją sprzedażą, także poprzez dbanie o porządek w danych produktowych.

Cena produktu bezpośrednio wpływa na widoczność na Amazonie

No właśnie. Zdarzają się sytuacje, że produkt ma doskonale stworzony opis, dokładne zdjęcia i poprawnie dopasowane słowa kluczowe, a oferta nie pojawia się w wynikach wyszukiwania na Amazonie. Dlaczego tak się dzieje? Odpowiedź jest bardzo prosta – odpowiedzialna za taki stan rzeczy może być CENA produktu.  Ona również bezpośrednio wpływa zarówno na poziom sprzedaży, jak i na widoczność oferty w wyszukiwarce Amazona.

Klient szukając głośnika bezprzewodowego na początku wpisuje frazę w wyszukiwarce Amazona, po czym otrzymuje listę ofert. W tym momencie zawęża swoje wyniki wyszukiwania dodając dodatkowe filtry i sortowanie. Jeśli ustawi przedział cenowy, w którym Twoja oferta się nie mieści – nie trafi on na Twój produkt. Podobnie z sortowaniem po najwyższej lub najniższej cenie. Mało który klient będzie na tyle wytrwały, by przeglądać wszystkie wyniki wyszukiwania, których dla hasła ‘głośnik bezprzewodowy’ znalazło się aż 524!

Źródło: https://www.amazon.de

Politykę cenową na Amazonie zderzaj z ofertą konkurencji

Politykę cenową na Amazonie warto dostosowywać także pod kątem ofert konkurencji – a więc na przykład dostępnych wyników dla słów kluczowych, które zamierzasz zamieścić w swoim produkcie. W ten sposób także responsywnie podchodzisz do zarządzania sprzedażą. Reagujesz bowiem na obecne warunki panujące na Amazonie, bierzesz pod uwagę ceny konkurencji oraz miejsce, w którym potencjalnie znajdzie się Twoja oferta w wynikach wyszukiwania.

Miej na uwadze, że kupujący statystycznie częściej wybiorą oferty znajdujące się na samej górze lub na samym dole listy ofert po wpisaniu zapytania w wyszukiwarkę. Jako sprzedawca dbaj więc o to, by Twoja cena była konkurencyjna. Zadanie jest o tyle prostsze, że gdy widzisz spadki lub wzrosty sprzedaży możesz skorzystać z responsywnego i automatycznego obniżania lub podnoszenia cen.  System Amazona zrobi to za Ciebie, pamiętaj tylko o tym, by ustawić minimalną i maksymalną wartość, o jaką cena może zostać zmieniona. Kółko się zamyka, responsywnie zarządzaj sprzedażą dzięki wykorzystaniu narzędzi, które oferuje Ci sam Amazon. To proste!

Ponad 7-letnie doświadczenie w branży e-commerce ze specjalizacją w content marketingu i marketingu afiliacyjnym, a od 3 lat również współpracująca i tworząca projekty z zakresu sprzedaży na Amazon. Zawodowo zajmuje się m.in. content writingiem, prowadzeniem projektów e-commerce, układaniem szablonów stron sprzedażowych, podnoszeniem efektywności działań sprzedażowo-marketingowych oraz analizą rynku. Po godzinach redaktorka i korektorka treści literackiej i pozaliterackiej. Prywatnie miłośniczka Warszawy, zakupów online i dobrego jedzenia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przewiń do góry