Sprzedaż na Amazon krok po kroku – kompletny poradnik

Udostępnij artykuł
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on skype
Skype
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Rejestracja jako sprzedawca oraz wystawienie swoich produktów to tylko kropla w morzu obowiązków sprzedawcy na Amazonie. Jego pierwsze kroki powinny kręcić się dookoła poznania samego sensu działania platformy Amazon oraz jej możliwości sprzedażowych. Dzięki wiedzy z zakresu sprzedaży na Amazon, będziesz bliżej osiągnięcia sukcesu w swoim biznesie.

Dlaczego warto sprzedawać na Amazonie?

Sprzedaż na Amazon może stać się naprawdę solidnym źródłem przychodu. W Europie liczba użytkowników Amazona sięga 340 milionów, a w samej Polsce Amazon daje pracę około 18 tysiącom ludzi. Miesięcznie odwiedziny Amazona w Europie przekraczają bilion użytkowników, co oznacza dla sprzedawcy ogromny potencjał dotarcia do nowych klientów. Tym bardziej, że dzięki latom pracy i rozwoju Amazona oraz ogromnej ilości danych o odwiedzających, Amazon dysponuje zaawansowanymi narzędziami reklamowymi, które warto wykorzystać podczas sprzedaży na Amazon.

Korzyści wynikające ze sprzedaży na Amazon

Amazon to środowisko przyjazne dla kupującego i sprzedawcy, o czym świadczy choćby wysoka jakość obsługi klientów końcowych czy też szeroka gama narzędzi wspomagających sprzedaż (logistycznych i sprzedażowych). Sprzedając na platformie, sprzedawca korzysta pośrednio z zaufania, jakim użytkownicy na całym świecie darzą Amazon. Ale to nie wszystko! Sprzedaż na Amazon wiąże się z dostępem do bezpiecznych transakcji płatniczych, szczegółowych raportów i analiz sprzedaży czy też magazynowania towarów w centrach logistycznych Amazona (FBA).

Sprzedaż na Amazon w Polsce

Jeszcze do niedawna w naszym kraju nie było dedykowanej platformy Amazona. Polscy użytkownicy mogli korzystać z polskiej wersji amazon.de. Zmieniło się to 2 marca 2021 roku – gdy oficjalnie amazon.pl otworzyło swoje podwoje dla kupujących. Sprzedawcy mieli możliwość rejestracji swoich kont na amazon.pl już nieco wcześniej. Jest jednak zbyt wcześnie, by ocenić jak radzi sobie polska platforma Amazon. Póki co muszą nam wystarczyć zapewnienia Mourada Taoufikiego, dyrektora generalnego Amazon Polska, odnośnie nieustannego analizowania zachowań użytkowników i pod ich kątem ulepszania platformy. Wiemy jednak, że już po 2 dniach działalności amazon.pl, zarejestrowało się w nim tysiące polskich firm (https://businessinsider.com.pl/finanse/handel/amazon-w-polsce-oferta-plany-konkurencja/tmyekq6).

Amazon w Polsce vs reszta Europy

Baza logistyczna Amazona w Polsce stopniowo się rozrasta. W kwietniu ’21 planowane jest oddanie magazynów w Gliwicach – które stanowić będą największy budynek Amazona w naszym kraju wykorzystujący Amazon Robotics. Na 210 tysiącach metrów kwadratowych znajdzie się niemal 4 tysiące robotów. Centrum logistyczne w Gliwicach dołączy do sieci centrów logistycznych Amazona w Poznaniu, Wrocławiu, Bielanach Wrocławskich, Okmianach, Sosnowcu, Pawlikowicach i Kołbaskowie.

Źródło: https://biuroprasoweamazon.pl/O-Amazon-w-Polsce/Centra-Logistyki.html

Dotychczas magazyny Amazona w Polsce obsługiwały sprzedaż na rynku niemieckim. Obecnie, mogą one również służyć sprzedawcom sprzedającym na amazon.pl. Koszty pracy i magazynowania produktów w Polsce są niższe niż np. w Niemczech czy Szwajcarii. Sprzedawcy korzystający z polskich magazynów Amazona dzięki niskim kosztom mogą operować niższą ceną sprzedaży towaru. Co więcej, sama wysyłka np. z Polski do Niemiec jest stosunkowo tania i bezproblemowa (Polska jest doskonale skomunikowana z Niemcami).

Obawy przed rozpoczęciem sprzedaży na Amazon

Odsetek polskich sprzedawców na Amazonie w skali globalnej to niemal ziarnko piasku na pustyni. Przed startem amazon.pl na Amazon sprzedawało około kilku tysięcy sprzedawców z Polski. Jednym z największych blokerów przed rozpoczęciem sprzedaży na Amazon były niewątpliwie kwestie rozliczeniowe. Wielu sprzedawców wychodzi z błędnego założenia, że do sprzedaży na zagranicznych rynkach należy mieć założoną firmę w danym kraju. Polskie spółki i działalności gospodarcze mogą śmiało sprzedawać na Amazon np. w UK czy Niemczech. Przyda się jednak rejestracja VAT w kraju, w którym odbywa się sprzedaż, ponieważ zwykle podatek jest niższy niż w naszym kraju.

Źródło: https://sell.amazon.pl/materialy-edukacyjne/materialy-vat.html

Miejmy nadzieję, że dzięki otwarciu amazon.pl nastąpi znaczny wzrost liczby polskich sprzedawców na Amazonie!

Sprzedaż na Amazon – rejestracja konta

Rozpoczęcie sprzedaży na Amazon, to w pierwszej kolejności rejestracja konta. Sprzedaż na Amazon można rozpocząć, jeśli posiada się działalność gospodarczą lub spółkę. W formularzu rejestracyjnym należy podać wymagane dane firmy oraz dane kontaktowe. Następnie Amazon weryfikuje wprowadzony numer telefonu oraz prosi o podanie danych w zakresie metod płatności oraz przesłanie wymaganych dokumentów w celu weryfikacji istnienia firmy. W tym momencie należy nadać nazwę sklepowi i ewentualnie uzupełnić brakujące informacje. Po weryfikacji konta, można rozpocząć sprzedaż na Amazon.

Podstawowe ustawienia konta sprzedażowego na Amazon

Na początek należy wybrać jeden z dwóch planów sprzedaży. Plan indywidualny obejmuje prowizję 4 zł + VAT za każdy sprzedany przedmiot. Tę wersję poleca się sprzedawcom osiągającym mniej niż 40 sprzedanych przedmiotów miesięcznie. Powyżej tej liczby lepszą opcją jest plan profesjonalny. Tu opłaty wynoszą 165,91 zł + VAT miesięcznie, do czego należy doliczyć dodatkowe opłaty za sprzedaż. Warto też na tym etapie wspomnieć o ustawieniu odpowiedniej stawki podatku VAT. Rejestracja VAT na rynkach zagranicznych umożliwia choćby bezpłatne auto-fakturowanie zamówień na terenie całej Europy czy korzystanie z modelu sprzedaży FBA.

Każdy sprzedawca na Amazon otrzymuje dostęp do Seller Central, czyli panelu, w którym może on zarządzać sprzedażą na Amazonie (m.in. logistyka, wyniki i raporty sprzedaży, opinie). Innym rodzajem sprzedaży na Amazon jest sprzedaż hurtowa do Amazon, który zajmuje się jego dystrybucją. W takim przypadku sprzedawca otrzymuje dostęp do Vendor Central.

Dodawanie ofert sprzedaży na Amazon

Jedno z najważniejszych zadań sprzedawcy mających wpływ na wysokość sprzedaży na Amazon. Od poprawnego uzupełnienia informacji o konkretnym produkcie zależy bowiem to, ile osób finalnie dostrzeże, a następnie kupi tę ofertę na platformie. Łatwiej jest więc, gdy sam produkt istnieje już w katalogu Amazon. Wtedy też Amazon łączy istotne informacje o produkcie podane przez różnych sprzedawców, by stworzyć kompletną ofertę sprzedaży. Nieco trudniej, gdy produkt nie widnieje w katalogu Amazon i trzeba go dodać od podstaw. Ogromne znaczenie ma wtedy optymalizacja wszelkich uzupełnianych danych o produkcie jak np. nazwa, zdjęcia, cena czy opis i warianty produktu. Szczególną uwagę należy również poświecić odpowiedniemu doborowi słów kluczowych. W końcu większa szansa na sprzedaż jest w momencie, gdy klient końcowy wpisuje w wyszukiwarkę Amazona dokładnie to, co oferuje dany sprzedawca. Słowa kluczowe pomagają konsumentowi znaleźć najlepiej pasującą ofertę.

Więcej przeczytasz w naszym artykule o przygotowaniu oferty na Amazon

Sprzedaż na Amazon w modelach FBA i FBM

Amazon daje sprzedawcom dwa pomysły na logistykę: Fulfillment by Merchant (FBA) oraz Fulfillment by Amazon (FBA). FBM to po prostu samodzielne magazynowanie i obsługa zamówień po stronie sprzedawcy na Amazon. FBA natomiast przerzuca te obowiązki na Amazon. Sprzedawca magazynuje produkty w centrach logistycznych Amazona i to Amazon zajmuje się wysyłką zamówień do klientów końcowych oraz zajmuje się obsługą klienta.

Na modelu FBM skorzystają sprzedawcy oferujący towary ekskluzywne i niecodzienne, ale także ci sprzedający małą liczbę sztuk produktów miesięcznie. FBA natomiast polecane jest sprzedawcom sprzedającym większe liczby produktów oraz stale podnoszącym swoją sprzedaż na Amazon. W modelu FBA można także korzystać z szeregu ułatwień ze strony Amazon jak np. szansa na wygranie Buy Box lub bezpłatna wysyłka do subskrybentów Amazon Prime.

Więcej o FBA i FBM znajdziesz w naszym artykule o modelach FBA i FBM

Amazon Buy Box – co to takiego?

Na Amazonie wielu sprzedawców może sprzedawać ten sam produkt. W takiej sytuacji Amazon zbiera wszystkie te oferty w jeden listing. Siłą rzeczy, by sprzedać swój produkt sprzedawcy konkurują o wygranie Buy Box. Buy Box to białe pole po prawej stronie znajdujące się na stronie oferty sprzedaży, gdzie klienci mogą dodać produkty do koszyka. Inne oferty sprzedawców znajdują się niżej na liście.

Źródło: https://www.websitemagazine.com/blog/welcome-to-the-jungle-capturing-a-buy-box-in-the-amazon

Nie wszyscy sprzedawcy są uprawnieni do wygrania Buy Box. Dzięki silnej konkurencji i wysokiej jakości obsługi klienta końcowego, Buy Box jest przyznawany tylko sprzedawcom o doskonałych wskaźnikach sprzedaży. Dlaczego Buy Box jest tak rozchwytywany wśród sprzedawców? Otóż, 82% sprzedaży na Amazon przechodzi właśnie przez Buy Box, a biorąc pod uwagę zakupy z urządzeń mobilnych, ten odsetek jest jeszcze wyższy. Oferta w Buy Box to wskazanie, że jest to najlepsza oferta z dostępnych ofert dla danego produktu. Jest też najlepiej widoczna i domyślnie klikana, gdy klient zdecyduje się na zakup towaru.

Narzędzia reklamowe na Amazon – Amazon Advertising

Prowadzenie sprzedaży na Amazon nierozerwalnie wiąże się z dużą konkurencją. Jeśli sprzedawca chce zwiększyć swoją sprzedaż musi zadbać o to, by jego oferty były dobrze widoczne w wyszukiwarce Amazona. Przydatne w osiągnięciu tego celu będą narzędzia reklamowe dostępne w usłudze Amazon Advertising. Możliwości reklamy na Amazonie jest całe mnóstwo: reklama CPC (produkty i marki sponsorowane), reklama display czy reklamy audio i video. Do tego Amazon udostępnia sprzedawcom narzędzia reklamowe takie jak m.in. Amazon DSP (kupowanie reklam display, video, audio) czy Amazon Attribution (wyniki z reklam w mediach reklamowych poza Amazonem).

Korzystanie z reklam na Amazonie to złożony proces. Na początek sprzedawca powinien ustalić cel danej kampanii reklamowej. Dopiero wtedy można zastanawiać się nad konkretnym rodzajem reklamy. Do tego dochodzi także targetowanie reklam na odpowiednie słowa kluczowe, by trafić do odpowiedniej grupy docelowej. Rzecz w tym, że żeby działania reklamowe na Amazonie miały sens, muszą być oparte o przemyślaną strategię. W innym przypadku bardzo łatwo o roztrwonienie budżetu bez widocznych zysków w sprzedaży na Amazonie…

Sprzedaż na Amazon krok po kroku

Przedstawione powyżej elementy sprzedaży na Amazonie to tylko wyimek z całości dostępnych narzędzi i technik na tej platformie. Skomplikowanie serwisu Amazon, a tym bardziej wysoka konkurencja nie pomagają w przebiciu się ze swoją ofertą sprzedaży. Znacznie łatwiej jest sprzedawać na Amazon z pomocą doświadczonej firmy obsługującej wszelkie etapy prowadzenia sprzedaży na Amazonie. Strategie sprzedażowe i reklamowe oferowane przez taką firmę pozwalają na wykorzystanie pełni potencjału danego konta sprzedażowego, a w efekcie – podniesienie sprzedaży na Amazonie.

Polonistka z zamiłowaniem do reklamy online. Specjalizuje się w content i affiliate marketingu. Od 5 lat zajmuje się układaniem i realizowaniem strategii i planów marketingowych. Prywatnie miłośniczka Warszawy, zakupów online, dobrego jedzenia i Elona Muska.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry