Sprzedaż na Amazon krok po kroku – kompletny poradnik

Udostępnij artykuł
Facebook
Twitter
LinkedIn
Skype
WhatsApp
Email
Potrzebujesz pomocy w sprzedaży na Amazon?

Rejestracja jako sprzedawca oraz wystawienie swoich produktów to tylko kropla w morzu obowiązków sprzedawcy na Amazonie. Jego pierwsze kroki powinny kręcić się dookoła poznania samego sensu działania platformy Amazon oraz jej możliwości sprzedażowych.

Dzięki wiedzy z zakresu sprzedaży na Amazon, będziesz bliżej osiągnięcia sukcesu w swoim biznesie.

Dlaczego warto sprzedawać na Amazonie?

Sprzedaż na Amazon może stać się naprawdę solidnym źródłem przychodu.

  • W Europie liczba użytkowników Amazona sięga 340 milionów, a w samej Polsce Amazon daje pracę około 18 tysiącom ludzi.
  • Miesięcznie odwiedziny Amazona w Europie przekraczają bilion użytkowników, co oznacza dla sprzedawcy ogromny potencjał dotarcia do nowych klientów.

Tym bardziej, że dzięki latom pracy i rozwoju Amazona oraz ogromnej ilości danych o odwiedzających, Amazon dysponuje zaawansowanymi narzędziami reklamowymi, które warto wykorzystać podczas sprzedaży na Amazon.

Korzyści wynikające ze sprzedaży na Amazon

Amazon to środowisko przyjazne dla kupującego i sprzedawcy, o czym świadczy choćby wysoka jakość obsługi klientów końcowych czy też szeroka gama narzędzi wspomagających sprzedaż (logistycznych i sprzedażowych). Sprzedając na platformie, sprzedawca korzysta pośrednio z zaufania, jakim użytkownicy na całym świecie darzą Amazon. Ale to nie wszystko! Sprzedaż na Amazon wiąże się z:

  • dostępem do bezpiecznych transakcji płatniczych
  • szczegółowych raportów i analiz sprzedaży
  • magazynowania towarów w centrach logistycznych Amazona (FBA)

Sprzedaż na Amazon w Polsce

Jeszcze do niedawna w naszym kraju nie było dedykowanej platformy Amazona. Polscy użytkownicy mogli korzystać z polskiej wersji amazon.de. Zmieniło się to 2 marca 2021 roku – gdy oficjalnie amazon.pl otworzyło swoje podwoje dla kupujących. Sprzedawcy mieli możliwość rejestracji swoich kont na amazon.pl już nieco wcześniej.

Jest jednak zbyt wcześnie, by ocenić jak radzi sobie polska platforma Amazon. Póki co muszą nam wystarczyć zapewnienia Mourada Taoufikiego, dyrektora generalnego Amazon Polska, odnośnie nieustannego analizowania zachowań użytkowników i pod ich kątem ulepszania platformy.

Wiemy jednak, że już po 2 dniach działalności amazon.pl, zarejestrowało się w nim tysiące polskich firm – o czym wspomina Business Insider.

 

Sprawdź naszą ofertę usług wsparcia sprzedaży na Amazon:

Amazon w Polsce vs reszta Europy

Baza logistyczna Amazona w Polsce stopniowo się rozrasta. W kwietniu ’21 planowane jest oddanie magazynów w Gliwicach – które stanowić będą największy budynek Amazona w naszym kraju wykorzystujący Amazon Robotics. Na 210 tysiącach metrów kwadratowych znajdzie się niemal 4 tysiące robotów.

Centrum logistyczne w Gliwicach dołączy do sieci centrów logistycznych Amazona w:

  • Poznaniu
  • Wrocławiu
  • Bielanach Wrocławskich
  • Okmianach
  • Sosnowcu
  • Pawlikowicach
  • Kołbaskowie

Źródło: https://biuroprasoweamazon.pl/O-Amazon-w-Polsce/Centra-Logistyki.html

Dotychczas magazyny Amazona w Polsce obsługiwały sprzedaż na rynku niemieckim. Obecnie, mogą one również służyć sprzedawcom sprzedającym na amazon.pl. Koszty pracy i magazynowania produktów w Polsce są niższe niż np. w Niemczech czy Szwajcarii. Sprzedawcy korzystający z polskich magazynów Amazona dzięki niskim kosztom mogą operować niższą ceną sprzedaży towaru. Co więcej, sama wysyłka np. z Polski do Niemiec jest stosunkowo tania i bezproblemowa (Polska jest doskonale skomunikowana z Niemcami).

Pamiętaj także, że wszystkie polskie firmy sprzedające online do Niemiec i Francji powinny być zarejestrowane w systemie niemieckim i francuskim oraz płacić „podatek śmieciowy”.

Zobacz więcej na ten temat: Rejestracja LUCID

Obawy przed rozpoczęciem sprzedaży na Amazon


Odsetek polskich sprzedawców na Amazonie w skali globalnej to niemal ziarnko piasku na pustyni. Przed startem amazon.pl na Amazon sprzedawało około kilku tysięcy sprzedawców z Polski.

Jednym z największych blokerów przed rozpoczęciem sprzedaży na Amazon były niewątpliwie kwestie rozliczeniowe. Wielu sprzedawców wychodzi z błędnego założenia, że do sprzedaży na zagranicznych rynkach należy mieć założoną firmę w danym kraju. Polskie spółki i działalności gospodarcze mogą śmiało sprzedawać na Amazon np. w UK czy Niemczech. Przyda się jednak rejestracja VAT w kraju, w którym odbywa się sprzedaż, ponieważ zwykle podatek jest niższy niż w naszym kraju.

Miejmy nadzieję, że dzięki otwarciu amazon.pl nastąpi znaczny wzrost liczby polskich sprzedawców na Amazonie!

Sprzedaż przez Amazon a VAT

Stawki podatku VAT w państwach członkowskich UE

Państwa członkowskie

Kod Standardowa stawka

Niemcy

DE

19%

Francja

FR

20%

Włochy

IT

22%

Hiszpania

ES

21%

Polska

PL

23%

Czechy

CZ

21%

Niderlandy NL

21%

Źródło: https://sell.amazon.pl/materialy-edukacyjne/materialy-vat.html

W przypadku sprzedaży wysyłkowej, sprzedawca musi wziąć pod uwagę kilka czynników, które pozwolą mu zdefiniować odpowiednią ścieżkę rejestracji VAT na Amazonie:

  • kraj, z którego wysyłany jest produkt
  • kraj, w którym magazynowany jest produkt, a następnie realizowana jego wysyłka (np. w sprzedaży FBA)
  • kraj, do którego wysyłany jest zakupiony produkt
  • wysokość sprzedaży w kraju, do którego wysyłany jest towar (np. w sprzedaży do klientów indywidualnych)
  • rodzaj klienta: biznesowy lub indywidualny
  • kraj, w którym zarejestrowana jest firma sprzedawcy wraz z rejestracją VAT
  • kraj, do którego importowane są produkty oraz cło (jeśli dotyczy)

Amazon rejestracja VAT

Amazon nakłada obowiązek rejestracji VAT na każdą firmą sprzedającą za pośrednictwem tego marketplace’a – bez względu na wysokość sprzedaży. Nie ma także krajów wyłączonych z tego obowiązku. Jeśli więc sprzedajesz na Amazonie cokolwiek i z jakiegokolwiek kraju – musisz dokonać rejestracji VAT zanim wyślesz swoje pierwsze zamówienie. W przypadku, gdy Twoja firma jest zarejestrowana w Polsce, ale korzystasz np. z modelu FBA i Twoje towary są wysyłane z Niemiec np. do Francji – obowiązuje Cię rejestracja VAT w Niemczech.

Oznacza to ni mniej, ni więcej, konieczność rejestracji VAT w kraju, w którym znajduje się magazyn Amazona (FBA), i z którego realizowana jest późniejsza wysyłka zamówień do klienta końcowego. Sprzedawcy FBA na Amazonie mają obowiązek podać lokalny numer VAT – nie ma możliwości podania numeru VAT z innego kraju niż ten określony lokalizacją Centrum Logistycznego Amazona, z którego korzysta sprzedawca. W przypadku korzystania z kilku magazynów Amazona w różnych krajach – sprzedawca ma obowiązek rejestracji VAT w każdym z tych krajów.

Limity rejestracji VAT w zależności od kraju, do którego odbywa się wysyłka produktu

W przypadku sprzedaży B2C istnieje konieczność rejestracji VAT w kraju, do którego wysyłany jest towar, tylko jeśli sprzedaż w tym kraju przekroczy limit rejestracji właściwych dla tego kraju. Ta zasada nie rozróżnia sprzedaży FBA i FBM – oba modele są traktowane w ten sam sposób. Jeśli więc przekroczysz limit określony dla danego kraju, do którego trafia Twój towar – masz obowiązek rejestracji VAT właśnie w tym kraju.

Roczne progi sprzedaży na odległość w UE

Kraj

Próg VAT na odległość w UE

Austria

€ 35,000
Belgia

€ 35,000

Bułgaria

BGN 70,000

Chorwacja

HRK 270,000

Cypr

€ 35,000

Czechy

CZK 1,140,000
Dania

DKK 280,000

Estonia

€ 35,000
Finlandia

€ 35,000

Francja

€ 35,000
Niemcy

€ 100,000

Grecja

€ 35,000
Węgry

€ 35,000

Irlandia

€ 35,000
Włochy

€ 35,000

Łotwa

€ 35,000
Litwa

€ 35,000

Luksemburg

€ 100,000
Malta

€ 35,000

Niderlandy

€ 100,000
Norwegia

N/A

Polska

PLN 160,000
Portugalia

€ 35,000

Rumunia

RON 118,000
Słowacja

€ 35,000

Słowenia

€ 35,000
Hiszpania

€ 35,000

Szwecja

SEK 320,000
Szwajcaria

N/A

Wielka Brytania (poza EU)

Nie dotyczy. Musisz zarejestrować brytyjski podatek VAT, aby móc sprzedawać zgodnie z brytyjskimi przepisami dotyczącymi podatku VAT w handlu elektronicznym w 2021 r.

Źródło: https://www.avalara.com/vatlive/en/eu-vat-rules/distance-selling/distance-selling-eu-vat-thresholds.html

Rejestracja VAT – import spoza UE

Sprzedaż przez Amazon w UE towarów importowanych spoza granic Unii Europejskiej także wymaga dodatkowej rejestracji VAT w kraju, do którego dany produkt jest importowany.

Amazon rejestracja VAT w Wielkiej Brytanii

Jako że Wielka Brytania już od jakiegoś czasu znajduje się poza Unią Europejską, sprzedaż na tym rynku wymaga spełnienia dodatkowych formalności. Jeśli sprzedawca sprzedaje produkty w Wielkiej Brytanii z wysyłką z Wielkiej Brytanii – ma obowiązek rejestracji VAT właśnie w tym kraju. Podatek VAT w Wielkiej Brytanii jest odprowadzany jedynie za sprzedaż wysyłaną z Wielkiej Brytanii, wszelkie inne transakcje VAT rozliczane są dodatkowo w kraju rejestracji firmy (np. dla polskiego sprzedawcy – w Polsce).

Sprzedaż na Amazon – rejestracja konta

Rozpoczęcie sprzedaży na Amazon, to w pierwszej kolejności rejestracja konta.

  1. Sprzedaż na Amazon można rozpocząć, jeśli posiada się działalność gospodarczą lub spółkę
  2. W formularzu rejestracyjnym należy podać wymagane dane firmy oraz dane kontaktowe
  3. Następnie Amazon weryfikuje wprowadzony numer telefonu oraz prosi o podanie danych w zakresie metod płatności oraz przesłanie wymaganych dokumentów w celu weryfikacji istnienia firmy
  4. W tym momencie należy nadać nazwę sklepowi i ewentualnie uzupełnić brakujące informacje
  5. Po weryfikacji konta, można rozpocząć sprzedaż na Amazon

Podstawowe ustawienia konta sprzedażowego na Amazon

Na początek należy wybrać jeden z dwóch planów sprzedaży. Plan indywidualny obejmuje prowizję 4 zł + VAT za każdy sprzedany przedmiot. Tę wersję poleca się sprzedawcom osiągającym mniej niż 40 sprzedanych przedmiotów miesięcznie. Powyżej tej liczby lepszą opcją jest plan profesjonalny. Tu opłaty wynoszą 165,91 zł + VAT miesięcznie, do czego należy doliczyć dodatkowe opłaty za sprzedaż.

Plany

Indywidualny

Profesjonalny

Ten plan może być odpowiedni dla Ciebie, jeśli:

Sprzedajesz mniej niż 40 przedmiotów miesięcznie Sprzedajesz ponad 40 przedmiotów miesięcznie

Nie potrzebujesz zaawansowanych narzędzi ani programów do sprzedaży

Chcesz uzyskać dostęp do interfejsów API i dodatkowych raportów sprzedaży

Jeszcze się zastanawiasz, co sprzedawać

Źródło: https://sell.amazon.pl/sprzedawaj-online/przewodnik-dla-poczatkujacych

Warto też na tym etapie wspomnieć o ustawieniu odpowiedniej stawki podatku VAT. Rejestracja VAT na rynkach zagranicznych umożliwia choćby bezpłatne auto-fakturowanie zamówień na terenie całej Europy czy korzystanie z modelu sprzedaży FBA.

Każdy sprzedawca na Amazon otrzymuje dostęp do Seller Central, czyli panelu, w którym może on zarządzać sprzedażą na Amazonie (m.in. logistyka, wyniki i raporty sprzedaży, opinie). Innym rodzajem sprzedaży na Amazon jest sprzedaż hurtowa do Amazon, który zajmuje się jego dystrybucją. W takim przypadku sprzedawca otrzymuje dostęp do Vendor Central.

Dodawanie ofert sprzedaży na Amazon

Jedno z najważniejszych zadań sprzedawcy mających wpływ na wysokość sprzedaży na Amazon. Od poprawnego uzupełnienia informacji o konkretnym produkcie zależy bowiem to, ile osób finalnie dostrzeże, a następnie kupi tę ofertę na platformie. Łatwiej jest więc, gdy sam produkt istnieje już w katalogu Amazon. Wtedy też Amazon łączy istotne informacje o produkcie podane przez różnych sprzedawców, by stworzyć kompletną ofertę sprzedaży.

Nieco trudniej, gdy produkt nie widnieje w katalogu Amazon i trzeba go dodać od podstaw. Ogromne znaczenie ma wtedy optymalizacja wszelkich uzupełnianych danych o produkcie jak np.:

  • nazwa
  • zdjęcia
  • cena
  • opis
  • warianty produktu.

Szczególną uwagę należy również poświecić odpowiedniemu doborowi słów kluczowych. W końcu większa szansa na sprzedaż jest w momencie, gdy klient końcowy wpisuje w wyszukiwarkę Amazona dokładnie to, co oferuje dany sprzedawca. Słowa kluczowe pomagają konsumentowi znaleźć najlepiej pasującą ofertę.

Więcej przeczytasz w naszym artykule o przygotowaniu oferty na Amazon

Sprzedaż na Amazon w modelach FBA i FBM

Amazon daje sprzedawcom dwa pomysły na logistykę:

  1. Fulfillment by Merchant (FBA) –  to po prostu samodzielne magazynowanie i obsługa zamówień po stronie sprzedawcy na Amazon
  2. Fulfillment by Amazon (FBA) – przerzuca te obowiązki na Amazon. Sprzedawca magazynuje produkty w centrach logistycznych Amazona i to Amazon zajmuje się wysyłką zamówień do klientów końcowych oraz obsługą klienta

Na modelu FBM skorzystają sprzedawcy oferujący towary ekskluzywne i niecodzienne, ale także ci sprzedający małą liczbę sztuk produktów miesięcznie. FBA natomiast polecane jest sprzedawcom sprzedającym większe liczby produktów oraz stale podnoszącym swoją sprzedaż na Amazon. W modelu FBA można także korzystać z szeregu ułatwień ze strony Amazon jak np. szansa na wygranie Buy Box lub bezpłatna wysyłka do subskrybentów Amazon Prime.

Więcej o FBA i FBM znajdziesz w naszym artykule o modelach FBA i FBM

Amazon Buy Box – co to takiego?

Na Amazonie wielu sprzedawców może sprzedawać ten sam produkt. W takiej sytuacji Amazon zbiera wszystkie te oferty w jeden listing. Siłą rzeczy, by sprzedać swój produkt sprzedawcy konkurują o wygranie Buy Box. Buy Box to białe pole po prawej stronie znajdujące się na stronie oferty sprzedaży, gdzie klienci mogą dodać produkty do koszyka. Inne oferty sprzedawców znajdują się niżej na liście.

Źródło: https://www.websitemagazine.com/blog/welcome-to-the-jungle-capturing-a-buy-box-in-the-amazon

Nie wszyscy sprzedawcy są uprawnieni do wygrania Buy Box. Dzięki silnej konkurencji i wysokiej jakości obsługi klienta końcowego, Buy Box jest przyznawany tylko sprzedawcom o doskonałych wskaźnikach sprzedaży. Dlaczego Buy Box jest tak rozchwytywany wśród sprzedawców? Otóż, 82% sprzedaży na Amazon przechodzi właśnie przez Buy Box, a biorąc pod uwagę zakupy z urządzeń mobilnych, ten odsetek jest jeszcze wyższy.

Oferta w Buy Box to wskazanie, że jest to najlepsza oferta z dostępnych ofert dla danego produktu. Jest też najlepiej widoczna i domyślnie klikana, gdy klient zdecyduje się na zakup towaru.

Narzędzia reklamowe na Amazon – Amazon Advertising

Prowadzenie sprzedaży na Amazon nierozerwalnie wiąże się z dużą konkurencją. Jeśli sprzedawca chce zwiększyć swoją sprzedaż musi zadbać o to, by jego oferty były dobrze widoczne w wyszukiwarce Amazona. Przydatne w osiągnięciu tego celu będą narzędzia reklamowe dostępne w usłudze Amazon Advertising.

Możliwości reklamy na Amazonie jest całe mnóstwo:

  • reklama CPC (produkty i marki sponsorowane)
  • reklama display
  • reklamy audio i video

Do tego Amazon udostępnia sprzedawcom narzędzia reklamowe takie jak m.in. Amazon DSP (kupowanie reklam display, video, audio) czy Amazon Attribution (wyniki z reklam w mediach reklamowych poza Amazonem).

Korzystanie z reklam na Amazonie to złożony proces.

  1. Na początek sprzedawca powinien ustalić cel danej kampanii reklamowej
  2. Dopiero wtedy można zastanawiać się nad konkretnym rodzajem reklamy
  3. Do tego dochodzi także targetowanie reklam na odpowiednie słowa kluczowe, by trafić do odpowiedniej grupy docelowej

Rzecz w tym, że żeby działania reklamowe na Amazonie miały sens, muszą być oparte o przemyślaną strategię. W innym przypadku bardzo łatwo o roztrwonienie budżetu bez widocznych zysków w sprzedaży na Amazonie…

Sprzedaż na Amazon krok po kroku

Przedstawione powyżej elementy sprzedaży na Amazonie to tylko wyimek z całości dostępnych narzędzi i technik na tej platformie. Skomplikowanie serwisu Amazon, a tym bardziej wysoka konkurencja nie pomagają w przebiciu się ze swoją ofertą sprzedaży. Znacznie łatwiej jest sprzedawać na Amazon z pomocą doświadczonej firmy obsługującej wszelkie etapy prowadzenia sprzedaży na Amazonie. Strategie sprzedażowe i reklamowe oferowane przez taką firmę pozwalają na wykorzystanie pełni potencjału danego konta sprzedażowego, a w efekcie – podniesienie sprzedaży na Amazonie.

Zachęcamy również do zapoznania się z funkcjonalnościami naszej niedawno uruchomionej Platformy B2B V2R, która umożliwia sprzedaż na globalnych marketplace’ach bez konieczności posiadania konta sprzedażowego!

Ponad 7-letnie doświadczenie w branży e-commerce ze specjalizacją w content marketingu i marketingu afiliacyjnym, a od 3 lat również współpracująca i tworząca projekty z zakresu sprzedaży na Amazon. Zawodowo zajmuje się m.in. content writingiem, prowadzeniem projektów e-commerce, układaniem szablonów stron sprzedażowych, podnoszeniem efektywności działań sprzedażowo-marketingowych oraz analizą rynku. Po godzinach redaktorka i korektorka treści literackiej i pozaliterackiej. Prywatnie miłośniczka Warszawy, zakupów online i dobrego jedzenia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przewiń do góry