Amazon A10 algorytm

Algorytm Amazon A10 – wszystko co musisz wiedzieć po ostatniej aktualizacji!

Udostępnij artykuł
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on skype
Skype
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Wysoka pozycja produktu w wyszukiwarce Amazona to absolutna konieczność, jeśli mówimy o sprzedaży pozyskiwanej z ruchu organicznego. Ogromna część wszystkich sprzedaży dokonuje się bowiem właśnie za pośrednictwem wyszukiwarki Amazona, której funkcjonowanie oparte jest na algorytmie od niedawna – w wersji A10.

Wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania na Amazonie

Marketplace Amazon tworzy dla klientów przyjazne środowisko zakupowe, bezpośrednio w którym użytkownik może znaleźć niemal wszystko, czego potrzebuje. I nieustannie dba, by kupujący trafił na najlepiej dopasowany rekord na liście wyszukiwania.

  • Bardzo rzadko trafimy na klienta, który będzie na tyle zmotywowany, by przejrzeć 10-15 stron wyników w poszukiwaniu najlepszej oferty.
  • Dla sprzedawcy więc, widoczność na pierwszej stronie wyników wyszukiwania to niemal pewna sprzedaż.

Między innymi dlatego warto zapoznać się ze zmianami, jakie niesie dla sprzedających i kupujących ostatnia aktualizacja algorytmu Amazona do wersji A10, by z łatwością rankować wysoko w wyszukiwarce Amazona.

Za co odpowiada algorytm w wyszukiwarce Amazona?

a10 algorytm

Algorytm wyszukiwania na Amazonie jest odpowiedzialny za przedstawianie produktów w określonej kolejności na liście wyników. W praktyce, algorytm przeszukuje wszystkie informacje podane przez sprzedawcę w ofercie, by następnie, na podstawie określonych parametrów, oddać szukającemu najbardziej trafne wyniki.

Uprzednio funkcjonujący algorytm A9 został zaktualizowany do wersji A10.

  1. Nowsza wersja algorytmu jest dużo bardziej skoncentrowana na pokazywaniu szukającemu najbardziej trafnych wyników, podczas gdy algorytm A9 oddawał głównie wyniki najbardziej opłacalne dla danego zapytania.
  2. Oznacza to, że obecnie dla algorytmu A10, cena produktu nie jest czynnikiem decydującym w ustalaniu pozycji oferty w wynikach wyszukiwania.

Amazon algorytm A9 vs algorytm A10

W poniższej tabeli znajdują się czynniki mające wpływ na ustalanie pozycji produktu w wynikach wyszukiwania przed aktualizacją algorytmu i po niej. Główna zmiana polega na zmianie ważności poszczególnych czynników.

Algorytm A9

Algorytm A10

Historia wyników sprzedaży

Autorytet sprzedawcy

Trafność dopasowania tekstu

Sprzedaż pozyskana z zewnętrznych kanałów

Cena produktu

Historia wyników sprzedaży
Dostępność produktu w magazynie

CTR i konwersje

W przypadku Algorytmu A9 pośrednimi czynnikami wpływającymi na rankowanie produkty były także m.in.: metoda realizacji (FBA, FBM), opinie, zdjęcia, treści premium, reklamy i promocje produktów.

Czytaj też: Katalogowanie produktów na Amazonie

Algorytm A10 a linki sponsorowane na Amazonie

Kampanie reklamowe PPC (pay-per-click) na Amazonie przed aktualizacją algorytmu miały większą wartość i były w stanie skutecznie sprzedawać z wykorzystaniem wyszukiwarki Amazona.

  1. Algorytm A10 wnosi tutaj znaczącą zmianę, gdyż znacznie obniża znaczenie linków sponsorowanych w stosunku do stanu poprzedniego.
  2. Nie oznacza to, że nie warto inwestować w ten typ reklamy, a jedynie że stała się ona nieco bardziej ‘wymagająca’.
  3. W środowisku algorytmu A10 na Amazonie należy bardziej skupić się na optymalizacji i strategii w danej kampanii reklamowej, by osiągnąć pożądane wyniki sprzedaży za pośrednictwem linków sponsorowanych.

Autorytet sprzedawcy ma znaczenie dla algorytmu A10

zwroty amazon

Jednym z najważniejszych czynników, na których opiera się algorytm A10 jest właśnie autorytet sprzedawcy na Amazonie. Algorytm A9 w mniejszym stopniu wykorzystywał te dane do ustalania pozycji w wynikach wyszukiwania. Na autorytet sprzedawcy składa się wiele różnych powiązanych ze sobą czynników:

  • Czas dodania (pozytywnej) opinii przez klienta liczony od daty zakupu produktu
  • Staż sprzedawcy na Amazonie – lepiej rankują starsze konta sprzedażowe
  • Wskaźnik zwrotów i ich sprawność obsługi
  • Różnorodność produktów na koncie sprzedażowym – im więcej produktów i kategorii, tym większe przeświadczenie algorytmu o tym, że sprzedawca może dotrzeć do większej liczby użytkowników o różnym profilu i zaspokoić więcej potrzeb)
  • Liczba kategorii produktowych na koncie sprzedażowym – im więcej, tym lepsza pozycja. Należy sprawdzić, jakie zastosowania i cechy wspólne mają produkty. Dobrą praktyką jest łączenie produktów w pakiety np. pasta + szczoteczka do zębów. Oczywiście wprowadzanie produktu do niepasującej kategorii przyniesie zupełnie odmienny skutek…

Inne źródła ruchu skuteczniejsze niż Amazon PPC?

Kolejny raz, nie bagatelizuj znaczenia kampanii PPC! Są one doskonałym źródłem pozyskiwania trafficu i finalnej sprzedaży. Weź jednak pod uwagę dywersyfikację źródeł pozyskiwanego na produkt ruchu. Algorytm A10 przypisuje dużą wartość produktom, które są odwiedzane lub zakupione za pośrednictwem kanałów innych niż Amazon Ads.

Podniesienie pozycji w wynikach wyszukiwania Amazona można więc osiągnąć dwutorowo – korzystając jednocześnie z taktyk wewnątrz Amazona oraz z zewnętrznych kanałów.

Kanały pozyskiwania ruchu spoza Amazona

  • artykuły i wpisy blogowe
  • strony www
  • fora dyskusyjne
  • platformy i serwisy internetowe
  • pozycjonowanie SEO
  • kampanie Google Ads
  • kampanie Facebook Ads
  • social media

W powyższych kanałach możliwe jest pozyskiwanie ruchu na linki bezpośrednie do produktów, co Amazon odczytuje jako przyciąganie zupełnie nowych, zewnętrznych użytkowników. Tym samym, taki użytkownik i produkt jest dla algorytmu A10 bardziej cenny, więc docelowo rankuje wyżej.

Algorytm A10 analizuje Twoją historię sprzedaży

Ignorowanie wolnego rotowania produktów w magazynie czy spadku sprzedaży może spowodować obniżenie pozycji w wynikach wyszukiwania. Utrzymanie płynnej historii sprzedaży powinno być celem każdego sprzedawcy na Amazonie. Algorytm A10 traktuje ją bowiem jako kluczowy czynnik przy ustalaniu pozycji na liście wyszukiwania.

Jednocześnie wpływ na pozycję mają też sprzedaże pozyskane organicznie. Z punktu widzenia Amazona, sprzedawca generujący sprzedaż bez ogromnych nakładów na marketing i promocję, jest postrzegany jako zaufany, co przekłada się na nagrodę w postaci wysokiej pozycji na liście.

Atrakcyjność oferty na liście wyszukiwania Amazona

Współczynnik klikalności CTR (click-through-rate) także jest brany pod uwagę przez algorytm A10. Wysoki wskaźnik kliknięć można osiągnąć m.in. przez kuszące zdjęcia czy zachęcającą treść. Niemniej, samo kliknięcie w ofertę nie wystarczy, by oferta poszybowała w górę na liście wyników wyszukiwania.

Znaczenie ma również to, co dzieje się dalej, a więc współczynnik konwersji. Dla Algorytmu A10 liczą się więc w połączeniu: przejścia na stronę produktu i jego sprzedaż. Alarmująca dla sprzedawcy powinna być więc sytuacja, gdy przy dużej liczbie kliknięć, notuje niski poziom konwersji. W takiej sytuacji należy zidentyfikować, co odpowiada za niską sprzedaż i zniwelować problem, by móc rankować wysoko.

Protipy jak rankować wysoko w środowisku Algorytmu A10

Źródło: Youtube

Niżej znajdziesz najważniejsze techniki, które wykorzystując algorytm A10, pozwolą na podniesienie pozycji w wynikach wyszukiwania:

  1. Profesjonalne zdjęcia zgodne z wymaganiami Amazona. Przyciągnięcie uwagi potencjalnego klienta zaczyna się od zdjęcia produktu. W ten sposób masz wpływ na pozyskanie kliknięcia, a więc podniesienie współczynnika CTR.
  2. Zoptymalizowana treść. Popraw swój tekst tak, by był czytelny i uzupełniony o właściwe słowa kluczowe.
  3. Słowa kluczowe. Używaj ich w sposób mądry i przemyślany. Twoim celem jest dostarczenie istotnych słów kluczowych tak, by podpowiedzieć algorytmowi A10, że Twoja oferta jest najbardziej trafna pod dane zapytanie.
  4. Obniżka cen i promocje. Dla algorytmu A9 takie zabiegi miały znaczenie, podczas gdy algorytm A10 nie przywiązuje do nich większej uwagi. Lepszym rozwiązaniem jest pozyskiwanie ruchu z innych kanałów czy pozycjonowanie w wyszukiwarce Google. Zewnętrzny traffic na produkt ma obecnie dużo większe znaczenie niż promocyjne ceny.
  5. Polityka cenowa. Konkurencyjność i atrakcyjność ceny to wciąż element pracy nad wysoką pozycją w wyszukiwarce Amazona. Cena nie powinna być ani zbyt niska, ani zaporowa.
  6. Pozytywny feedback. Choć to mozolna praca, warto poświęcić czas na pozyskiwanie od klientów pozytywnych opinii po zakupie produktu. Algorytm A10 chce kierować użytkowników do sprzedawców godnych zaufania. Im więcej pozytywnych opinii, tym wyższy ranking oferty.

Do algorytmu A10 też się przyzwyczaisz

Choć nowinki i wszelkie zmiany w obrębie Amazona początkowo budzą niepokój, z czasem wszyscy sprzedawcy się z nimi oswajają i znów pracują bardziej automatycznie. Algorytm A10 niesie wiele dobrego, aczkolwiek zoptymalizowanie oferty tak, by rankowała wysoko może być pracochłonne.

Amazon staje się dla sprzedawców coraz bardziej wymagającym marketplace’m, przy jednoczesnym zorientowaniu na optymalizację pod użytkownika. Zmiany trzeba śledzić na bieżąco, gdyż taktyki dotychczas pozwalające rankować wysoko, obecnie mogą być już nieskuteczne.

Jeśli potrzebujesz wsparcia w sprzedaży na Amazonie, z chęcią zadbamy o zgodność Twojej oferty z algorytmem A10, tak by pozycja produktu podnosiła się z każdym podjętym działaniem. Poznaj naszą ofertę pozycjonowania produktów na Amazonie.

Ponad 5-letnie doświadczenie w branży e-commerce ze specjalizacją w content marketingu i marketingu afiliacyjnym. Zawodowo zajmuje się m.in. prowadzeniem projektów e-commerce, układaniem szablonów stron sprzedażowych, podnoszeniem efektywności działań sprzedażowo-marketingowych oraz analizą rynku. Po godzinach redaktorka i korektorka treści literackiej i pozaliterackiej. Prywatnie miłośniczka Warszawy, zakupów online, dobrego jedzenia i Elona Muska.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewiń do góry