Amazon. Pomysł na biznes w modelach FBA & FBM

Udostępnij artykuł
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on skype
Skype
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Amazon jest największym marketplacem na świecie, a jego miesięczne odwiedziny przekraczają bilion użytkowników. Z Amazona mogą korzystać klienci z wielu krajów na świecie, choć najbardziej popularny jest on w USA, Niemczech i Wielkiej Brytanii. Polscy sprzedawcy mają już możliwość rejestrowania się w Amazon na rynek polski, choć nie ma jeszcze oficjalnej daty startu platformy. Jako że Amazon dominuje na rynku e-commerce – a niebawem zmieni także polskie realia – postanowiliśmy przyjrzeć się dostępnym modelom sprzedaży na Amazonie.

Dlaczego warto zainteresować się sprzedażą na Amazonie?

Amazon FBA / FBM

Źródło: https://sell.amazon.pl/sprzedawaj-online/przewodnik-dla-poczatkujacych.html

Jak widać na załączonym obrazku:

  • Amazon jest marketplacem skupiającym ogromną liczbę potencjalnych klientów końcowych oraz kontrahentów z całego świata, z którymi sprzedawca może nawiązać relacje biznesowe.
  • Na Amazonie sprzedają zarówno światowej sławy marki, jak i drobni przedsiębiorcy. A dla każdego z nich Amazon oferuje rozwiązania adekwatne do ich sprzedażowych potrzeb.
  • Czy wiesz, że połowa sprzedanych produktów na Amazonie pochodzi z małych i średnich firm? No właśnie, ponieważ jest to marketplace, w którym każdy przedsiębiorca jest w stanie zwiększyć swoją sprzedaż.

Dowiedz się więcej o sprzedaży na Amazonie z naszego poradnika.

Europejskie konto sprzedawcy na Amazon

Obecność w Unii Europejskiej daje sprzedawcom niezłe profity. Na Amazonie można z poziomu jednego europejskiego konta sprzedawać, tworzyć oferty i zarządzać nimi czy też kontrolować zapasy towarów w centrach logistycznych w całej UE.

To oznacza, że sprzedawca może sprzedawać poprzez platformy:

  • amazon.co.uk
  • amazon.fr
  • amazon.de
  • amazon.es
  • amazon.it
  • amazon.se
  • amazon.nl
  • oraz niebawem amazon.pl

Należy jednak pamiętać, że w każdym kraju panują inne zasady podatkowe – w związku z tym Amazon dostarcza potrzebne narzędzia dostosowane do wymagań kraju, w którym prowadzona jest sprzedaż.

Stawki podatku VAT w państwach członkowskich UE

Państwa członkowskie

Kod Standardowa stawka

Niemcy

DE 19%
Francja FR 20%

Włochy

IT 22%
Hiszpania ES 21%
Polska PL

23%

Czechy CZ 21%
Niderlandy NL

21%

Dodatkowo, za pośrednictwem Amazona, można przetłumaczyć oferty i dane o produktach na potrzebny język (w razie chęci sprzedaży produktu na wielu rynkach jednocześnie).

Modele dostawy produktów do klienta końcowego: FBA/FBM

Każdy sprzedawca na Amazonie powinien zadecydować, który model logistyki będzie najbardziej odpowiedni dla jego biznesu. Amazon umożliwia dwie opcje dostarczania produktów do kupujących:

  1. FBM (ang. Fulfilled By Merchant) – sprzedawca samodzielnie organizuje wysyłkę zamówień do klienta końcowego
  2. FBA (ang. Fulfilled By Amazon) – realizacja zamówienia do klienta końcowego jest obsługiwana przez Amazon

FBM – realizacja przez sprzedawcę

amazon fbm

FBM, a więc realizacja zamówienia przez sprzedawcę należy do najczęstszych praktyk w branży e-commerce. W tym przypadku:

  • Po stronie sprzedawcy jest magazynowanie towaru oraz obsługa przesyłek (wraz z wprowadzaniem numeru wysyłki do systemu)
  • Sprzedawca musi obsługiwać ewentualne zwroty

Pracy po stronie sprzedawcy jest sporo. Po pojawieniu się zamówienia, w określonym czasie (ustalonym podczas tworzenia listingu) sprzedawca musi zająć się pakowaniem, naklejeniem listu przewozowego oraz przekazaniem paczki firmie kurierskiej. Następnie w panelu Amazona, podaje numer przesyłki i oznacza ją jako wysłaną.

Amazon FBM – korzyści i zagrożenia

Sprzedaż na Amazon w modelu FBM wiąże się z ryzykiem przekroczenia czasu wysyłki, a w jego efekcie, negatywnych opinii ze strony klientów końcowych czy nawet zwrotów. Na ‘spóźniających się’ z wysyłką sprzedawców Amazon może także nałożyć blokady sprzedaży lub nawet usunąć ich konto.

  1. Model sprzedaży FBM na Amazonie poleca się głównie sprzedawcom produktów ekskluzywnych lub niecodziennych
  2. Jest to także dobre rozwiązanie dla sprzedawców, którzy miesięcznie sprzedają niewiele produktów. W przypadku sprzedaży większych ilości – czas obsługi zamówień rośnie proporcjonalnie i pochłania coraz więcej zasobów firmy
  3. FBM daje ogromną kontrolę nad własnym biznesem
  4. Sprzedawca nie jest zależny od firmy zewnętrznej, ma wpływ na jakość swojej usługi czy termin dostarczenia zamówienia
  5. Oczywiście sprzedaż na Amazonie w modelu FBM zmniejsza znacznie prowizje na rzecz Amazona. Koszty wysyłki zamówienia leżą po stronie sprzedawcy

FBA – realizacja przez Amazon

amazon fba

FBA to nic innego jak przerzucenie całej obsługi zamówienia na Amazon.

  • Sprzedawca zajmuje się jedynie sprzedażą towarów, które są przechowywane w magazynach Amazona
  • Gdy produkt się sprzeda, Amazon kompletuje, pakuje i wysyła zamówienie
  • Dodatkowo po stronie Amazona pozostaje obsługa klienta i zwrotów

Sprzedawca zostaje więc odciążony z ogromnego nakładu pracy. Otrzymuje bowiem gwarancję obsługi klienta w wybranym języku – nieważne czy sprawa dotyczy zwrotu towaru czy problemów z realizacją płatności. Wszystkie te kwestie zgłaszane przez klientów końcowych trafiają do konsultantów Amazona.

Sprzedawca operujący na kilku europejskich rynkach, może wybrać ogólnoeuropejskie FBA. Umożliwi mu ono realizację zamówień w całej Unii Europejskiej. Tutaj także może wybrać czy Amazon ma wysyłać towary z magazynu centralnego (European Fulfillment Network), czy też z centrum logistycznego w określonym przez sprzedawcę kraju (Multi-Country Inventory).

Korzystanie z modelu FBA wiąże się jednak z prowizjami dla Amazona. Opłaty pobierane są zarówno za magazynowanie, jak i realizację zamówień. Amazon udostępnia kalkulator, w którym można oszacować opłaty dla konkretnego produktu w modelu FBA: https://sellercentral.amazon.pl/fba/profitabilitycalculator/index?lang=pl_PL&initialSessionID=262-5251019-0198855&ld=SDPLSOADirect

Amazon FBA – korzyści i zagrożenia


Mimo konieczności odprowadzania prowizji na rzecz Amazona, FBA jest rozwiązaniem bardzo wygodnym dla sprzedawcy. Zdejmuje on z siebie odpowiedzialność za realizację zamówienia, a jednocześnie oszczędza całe mnóstwo czasu. Sprzedaż w modelu FBA to także szereg innych korzyści:

  1. Wyższe miejsca w rankingach produktów i specjalne oznaczenie na listach powoduje zwiększenie grupy docelowej oraz zaufania do sprzedawcy
  2. Powyższe natomiast przekłada się na zwiększenie liczby sprzedanych produktów
  3. Sprzedawcy w modelu FBA mają też większe szanse na wygranie Buy Box oraz uzyskują bezpłatną wysyłkę do subskrybentów Prime
  4. Model sprzedaży FBA jest polecany sprzedawcom, którzy sprzedają większe ilości towarów oraz chcą tę sprzedaż sukcesywnie podnosić

Niemniej, model FBA ma także swoje wady. Nie w każdym przypadku obsługa FBA wyjdzie korzystniej niż FBM. Sprzedawca traci też kontrolę nad wysyłką towarów czy osłabia swoją niezależność. Paczka finalnie przychodzi do klienta z logiem Amazona, a to niestety nie wpływa na budowanie własnej marki danego sprzedawcy. I pojawiają się też formalności związane z rejestracją VAT za granicą oraz składanie okresowych zeznań podatkowych.

Jak zacząć korzystać z Amazon FBA?

Krok 1

Konfiguracja FBA

Utwórz konto sprzedaży Amazon i zaloguj się do Seller Central, aby skonfigurować FBA.

Krok 2

Tworzenie ofert produktowych

Po dodaniu produktów do katalogu Amazon określ zapasy dla FBA.

Krok 3

Przygotuj produkty

Przygotuj swoje produkty do bezpiecznego transportu do centrum realizacji zamówień, zgodnie z wytycznymi Amazon dotyczącymi pakowania oraz wymaganiami dotyczącymi wysyłki i ustalania kolejności operacji.

Krok 4

Wyślij produkty do Amazona

Utwórz plan wysyłki, wydrukuj etykiety identyfikatorów wysyłki Amazon i wyślij przesyłki do centrów realizacji zamówień. Dowiedz się więcej o wysyłaniu zapasów do Amazon.

Źródło: https://sell.amazon.pl/fulfilment-by-amazon.html

FBA czy FBM? Jaki model sprzedaży na Amazonie wybrać?

Oczywiście nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Każdy biznes na Amazonie ma swoje potrzeby i wymagania. Każdy sprzedawca ma swoje własne priorytety w zakresie prowadzenia swojej firmy. Warto rozważyć wady i zalety obu rozwiązań oraz przeliczyć związane z nimi koszty już konkretnie na przykładzie swojego biznesu. Zarówno FBM, jak i FBA mają swoje wady i zalety. To od sprzedawcy de facto zależy, w jakim kierunku chciałby poprowadzić swoją sprzedaż.

Ponad 5-letnie doświadczenie w branży e-commerce ze specjalizacją w content marketingu i marketingu afiliacyjnym. Zawodowo zajmuje się m.in. prowadzeniem projektów e-commerce, układaniem szablonów stron sprzedażowych, podnoszeniem efektywności działań sprzedażowo-marketingowych oraz analizą rynku. Po godzinach redaktorka i korektorka treści literackiej i pozaliterackiej. Prywatnie miłośniczka Warszawy, zakupów online, dobrego jedzenia i Elona Muska.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewiń do góry