Amazon jest największym marketplacem na świecie, a jego miesięczne odwiedziny przekraczają bilion użytkowników. Z Amazona mogą korzystać klienci z wielu krajów na świecie, choć najbardziej popularny jest on w USA, Niemczech i Wielkiej Brytanii. Polscy sprzedawcy mają już możliwość rejestrowania się w Amazon na rynek polski, choć nie ma jeszcze oficjalnej daty startu platformy. Jako że Amazon dominuje na rynku e-commerce – a niebawem zmieni także polskie realia – postanowiliśmy przyjrzeć się dostępnym modelom sprzedaży na Amazonie.
Spis treści
Dlaczego warto zainteresować się sprzedażą na Amazonie?
Źródło: https://sell.amazon.pl/sprzedawaj-online/przewodnik-dla-poczatkujacych.html
Jak widać na załączonym obrazku:
- Amazon jest marketplacem skupiającym ogromną liczbę potencjalnych klientów końcowych oraz kontrahentów z całego świata, z którymi sprzedawca może nawiązać relacje biznesowe.
- Na Amazonie sprzedają zarówno światowej sławy marki, jak i drobni przedsiębiorcy. A dla każdego z nich Amazon oferuje rozwiązania adekwatne do ich sprzedażowych potrzeb.
- Czy wiesz, że połowa sprzedanych produktów na Amazonie pochodzi z małych i średnich firm? No właśnie, ponieważ jest to marketplace, w którym każdy przedsiębiorca jest w stanie zwiększyć swoją sprzedaż.
Dowiedz się więcej o sprzedaży na Amazonie z naszego poradnika.
Sprawdź naszą ofertę usług wsparcia sprzedaży na Amazon:
Europejskie konto sprzedawcy na Amazon
Obecność w Unii Europejskiej daje sprzedawcom niezłe profity. Na Amazonie można z poziomu jednego europejskiego konta sprzedawać, tworzyć oferty i zarządzać nimi czy też kontrolować zapasy towarów w centrach logistycznych w całej UE.
To oznacza, że sprzedawca może sprzedawać poprzez platformy:
- amazon.co.uk
- amazon.fr
- amazon.de
- amazon.es
- amazon.it
- amazon.se
- amazon.nl
- amazon.pl
Należy jednak pamiętać, że w każdym kraju panują inne zasady podatkowe – w związku z tym Amazon dostarcza potrzebne narzędzia dostosowane do wymagań kraju, w którym prowadzona jest sprzedaż.
Stawki podatku VAT w państwach członkowskich UE |
||
Państwa członkowskie |
Kod | Standardowa stawka |
Niemcy |
DE | 19% |
Francja | FR | 20% |
Włochy |
IT | 22% |
Hiszpania | ES | 21% |
Polska | PL |
23% |
Czechy | CZ | 21% |
Niderlandy | NL |
21% |
Dodatkowo, za pośrednictwem Amazona, można przetłumaczyć oferty i dane o produktach na potrzebny język (w razie chęci sprzedaży produktu na wielu rynkach jednocześnie).
Modele dostawy produktów do klienta końcowego: FBA/FBM
Każdy sprzedawca na Amazonie powinien zadecydować, który model logistyki będzie najbardziej odpowiedni dla jego biznesu. Amazon umożliwia dwie opcje dostarczania produktów do kupujących:
- FBM (ang. Fulfilled By Merchant) – sprzedawca samodzielnie organizuje wysyłkę zamówień do klienta końcowego
- FBA (ang. Fulfilled By Amazon) – realizacja zamówienia do klienta końcowego jest obsługiwana przez Amazon
FBM – realizacja przez sprzedawcę
FBM, a więc realizacja zamówienia przez sprzedawcę należy do najczęstszych praktyk w branży e-commerce. W tym przypadku:
- Po stronie sprzedawcy jest magazynowanie towaru oraz obsługa przesyłek (wraz z wprowadzaniem numeru wysyłki do systemu)
- Sprzedawca musi obsługiwać ewentualne zwroty
Pracy po stronie sprzedawcy jest sporo. Po pojawieniu się zamówienia, w określonym czasie (ustalonym podczas tworzenia listingu) sprzedawca musi zająć się pakowaniem, naklejeniem listu przewozowego oraz przekazaniem paczki firmie kurierskiej. Następnie w panelu Amazona, podaje numer przesyłki i oznacza ją jako wysłaną.
Amazon FBM – korzyści i zagrożenia
Sprzedaż na Amazon w modelu FBM wiąże się z ryzykiem przekroczenia czasu wysyłki, a w jego efekcie, negatywnych opinii ze strony klientów końcowych czy nawet zwrotów. Na ‘spóźniających się’ z wysyłką sprzedawców Amazon może także nałożyć blokady sprzedaży lub nawet usunąć ich konto.
- Model sprzedaży FBM na Amazonie poleca się głównie sprzedawcom produktów ekskluzywnych lub niecodziennych
- Jest to także dobre rozwiązanie dla sprzedawców, którzy miesięcznie sprzedają niewiele produktów. W przypadku sprzedaży większych ilości – czas obsługi zamówień rośnie proporcjonalnie i pochłania coraz więcej zasobów firmy
- FBM daje ogromną kontrolę nad własnym biznesem
- Sprzedawca nie jest zależny od firmy zewnętrznej, ma wpływ na jakość swojej usługi czy termin dostarczenia zamówienia
- Oczywiście sprzedaż na Amazonie w modelu FBM zmniejsza znacznie prowizje na rzecz Amazona. Koszty wysyłki zamówienia leżą po stronie sprzedawcy
FBA – realizacja przez Amazon
FBA to nic innego jak przerzucenie całej obsługi zamówienia na Amazon.
- Sprzedawca zajmuje się jedynie sprzedażą towarów, które są przechowywane w magazynach Amazona
- Gdy produkt się sprzeda, Amazon kompletuje, pakuje i wysyła zamówienie
- Dodatkowo po stronie Amazona pozostaje obsługa klienta i zwrotów
Sprzedawca zostaje więc odciążony z ogromnego nakładu pracy. Otrzymuje bowiem gwarancję obsługi klienta w wybranym języku – nieważne czy sprawa dotyczy zwrotu towaru czy problemów z realizacją płatności. Wszystkie te kwestie zgłaszane przez klientów końcowych trafiają do konsultantów Amazona.
Sprzedawca operujący na kilku europejskich rynkach, może wybrać ogólnoeuropejskie FBA. Umożliwi mu ono realizację zamówień w całej Unii Europejskiej. Tutaj także może wybrać czy Amazon ma wysyłać towary z magazynu centralnego (European Fulfillment Network), czy też z centrum logistycznego w określonym przez sprzedawcę kraju (Multi-Country Inventory).
Korzystanie z modelu FBA wiąże się jednak z prowizjami dla Amazona. Opłaty pobierane są zarówno za magazynowanie, jak i realizację zamówień. Amazon udostępnia kalkulator, w którym można oszacować opłaty dla konkretnego produktu w modelu FBA: https://sellercentral.amazon.pl/fba/profitabilitycalculator/index?lang=pl_PL&initialSessionID=262-5251019-0198855&ld=SDPLSOADirect
Amazon FBA – korzyści i zagrożenia
Mimo konieczności odprowadzania prowizji na rzecz Amazona, FBA jest rozwiązaniem bardzo wygodnym dla sprzedawcy. Zdejmuje on z siebie odpowiedzialność za realizację zamówienia, a jednocześnie oszczędza całe mnóstwo czasu. Sprzedaż w modelu FBA to także szereg innych korzyści:
- Wyższe miejsca w rankingach produktów i specjalne oznaczenie na listach powoduje zwiększenie grupy docelowej oraz zaufania do sprzedawcy
- Powyższe natomiast przekłada się na zwiększenie liczby sprzedanych produktów
- Sprzedawcy w modelu FBA mają też większe szanse na wygranie Buy Box oraz uzyskują bezpłatną wysyłkę do subskrybentów Prime
- Model sprzedaży FBA jest polecany sprzedawcom, którzy sprzedają większe ilości towarów oraz chcą tę sprzedaż sukcesywnie podnosić
Niemniej, model FBA ma także swoje wady. Nie w każdym przypadku obsługa FBA wyjdzie korzystniej niż FBM. Sprzedawca traci też kontrolę nad wysyłką towarów czy osłabia swoją niezależność. Paczka finalnie przychodzi do klienta z logiem Amazona, a to niestety nie wpływa na budowanie własnej marki danego sprzedawcy. I pojawiają się też formalności związane z rejestracją VAT za granicą oraz składanie okresowych zeznań podatkowych.
Jak zacząć korzystać z Amazon FBA?
Krok 1 |
Konfiguracja FBA |
Utwórz konto sprzedaży Amazon i zaloguj się do Seller Central, aby skonfigurować FBA. |
|
Krok 2 |
Tworzenie ofert produktowych |
Po dodaniu produktów do katalogu Amazon określ zapasy dla FBA. |
|
Krok 3 |
Przygotuj produkty |
Przygotuj swoje produkty do bezpiecznego transportu do centrum realizacji zamówień, zgodnie z wytycznymi Amazon dotyczącymi pakowania oraz wymaganiami dotyczącymi wysyłki i ustalania kolejności operacji. |
|
Krok 4 |
Wyślij produkty do Amazona |
Utwórz plan wysyłki, wydrukuj etykiety identyfikatorów wysyłki Amazon i wyślij przesyłki do centrów realizacji zamówień. Dowiedz się więcej o wysyłaniu zapasów do Amazon. |
Źródło: https://sell.amazon.pl/fulfilment-by-amazon.html
FBA czy FBM? Jaki model sprzedaży na Amazonie wybrać?
Oczywiście nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Każdy biznes na Amazonie ma swoje potrzeby i wymagania. Każdy sprzedawca ma swoje własne priorytety w zakresie prowadzenia swojej firmy. Warto rozważyć wady i zalety obu rozwiązań oraz przeliczyć związane z nimi koszty już konkretnie na przykładzie swojego biznesu. Zarówno FBM, jak i FBA mają swoje wady i zalety. To od sprzedawcy de facto zależy, w jakim kierunku chciałby poprowadzić swoją sprzedaż.
Dużym ułatwieniem w sprzedaży na globalnych marketplace’ach jest darmowa rejestracja na naszej Platformie B2B V2R. Zobacz, co oferujemy dla Resellerów i Vendorów!
Bardzo dobry artykuł! Dziękuję za garść informacji:)