Osoby odwiedzające Amazona robią to z jasną intencją – chcą dokonać zakupu. Swoją uwagę w pierwszej kolejności kierują do wyszukiwarki, z której trafiają na rankingi produktowe. Sprzedawcy marzą o tym, by ich asortyment znalazł się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Podpowiadamy, w jaki sposób wpłynąć na pozycjonowanie na Amazonie.
Spis treści
Pozycjonowanie na Amazonie – czym jest Amazon SEO?
Pozycjonowanie na Amazonie (Amazon SEO) to szereg działań optymalizujących listy produktowe. Dzięki nim oferty konkretnych sprzedawców pojawiają się w wynikach wyszukiwania wyżej niż inne. Lepsza pozycja w rankingu jest w stanie pozytywnie przełożyć się na zarobki ze sprzedaży, dlatego warto o nią powalczyć.
Jak działa pozycjonowanie na Amazonie?
Za ustalanie rankingu produktów na Amazonie odpowiedzialny jest algorytm A9. Jego zadaniem jest ocena intencji zakupowej użytkownika oraz prawdopodobieństwa, że zdecyduje się on nabyć dany asortyment. Algorytm umieszcza tym wyżej produkty w wynikach wyszukiwania, im częściej są one znajdowane i kupowane. Z kolei zainteresowanie daną ofertą (a co za tym idzie sprzedaż danego produktu) zwiększa się wraz z jej pozycją w rankingu.
Pozycjonowanie na Amazonie – jakie czynniki wpływają na pozycję produktu w rankingu?
Decydując o tym, która oferta ma zająć którą pozycję, algorytm A9 bierze pod uwagę przede wszystkim takie czynniki, jak:
- słowa kluczowe
- wydajność produktów
By produkt znalazł się w pierwszych wynikach wyszukiwania na Amazonie, zastosowane przez sprzedawcę słowa kluczowe muszą być zbieżne z frazami wpisywanymi przez użytkowników do wyszukiwarki. Ponadto, oferta musi mieć dla danego słowa kluczowego wysoki poziom współczynników takich, jak:
- CTR (kliknięcia)
- CR (konwersja)
- sprzedaż
Sprawdź naszą ofertę usług wsparcia sprzedaży na Amazon:
Strategia pozycjonowania na Amazonie
Dobre wyniki sprzedażowe sprawiają, że produkt osiąga wyższe pozycje na listach rankingowych, a wysokie pozycje w rankingach pozwalają docierać do większej liczby potencjalnych klientów i prowadzą do zakupu. Wydaje się to być samonapędzającą się machiną, na działanie której ciężko wpłynąć, gdy dopiero zaczyna się swoją działalność na Amazonie. I choć z konwersją oraz sprzedażą poniekąd faktycznie tak jest, to na słowa kluczowe oraz współczynnik kliknięć sprzedawcy mają wpływ już od początku. W tym celu warto skupić się na dwóch kwestiach:
- zdjęciach produktowych
- optymalizacji treści w aukcjach
Zobacz rozmowę naszych specjalistów dotyczącą pozycjonowania na Amazonie:
Wpływ zdjęć produktowych na pozycjonowanie na Amazonie
Zdjęcia produktowe na Amazonie powinny być dostosowane do oficjalnych wymogów marketplace’u2. Są ważnym czynnikiem dla algorytmu A9, ponieważ mają wpływ na współczynnik CTR. Wysokiej jakości, wizualnie atrakcyjne fotografie przyciągają wzrok użytkowników i sprawiają, że chętniej odwiedzają oni konkretne aukcje. Zdjęcia powinny jak najlepiej prezentować najważniejsze:
- cechy
- wartości użytkowe
- zalety produktów
by zrekompensowały potencjalnym klientom brak możliwości bezpośredniego kontaktu z asortymentem oferowanym przez sprzedawcę.
ZDJĘCIA PRODUKTOWE NA AMAZONIE – WYMAGANIA TECHNICZNE |
|
FORMAT ZDJĘCIA |
TIFF (.tif/.tiff) JPEG (.jpeg/.jpg) GIF (.gif) PNG (.png) |
WYMIAR ZDJĘCIA |
Min. 1000 px wysokości/szerokości |
TRYB KOLORU ZDJĘCIA |
sRGB CMYK |
NAZWA PLIKU ZE ZDJĘCIEM |
Musi zawierać identyfikator produktu (Amazon ASIN, ISBN, EAN, JAN, UPC) i rozszerzenie pliku (format) po kropce |
Czym powinno cechować się zdjęcie główne, by miało dobry wpływ na pozycjonowanie na Amazonie?
By produkt zaczął pojawiać się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania, główny obraz musi spełniać szereg wymogów Amazona, wśród których szczególną uwagę warto zwrócić na kilka kwestii:
- na zdjęciu powinien znaleźć się tylko produkt główny
- produkt powinien znajdować się na białym tle
- produkt powinien zajmować minimum 85% obszaru zdjęcia
- produkt powinien być widoczny w pełni
- produkt powinien być bez opakowania
- na zdjęciu nie powinien znajdować się tekst czy grafika
Które treści optymalizować w aukcjach, by pozytywnie wpływać na pozycjonowanie na Amazonie?
Nie tylko zdjęcia, ale również treści w aukcjach mają wpływ na CTR. W tym przypadku najważniejszymi elementami, na których należy się się skupić, są:
- tytuł aukcji
- opis aukcji
- punktory (atrybuty) zawarte w opisie
- dodatkowe informacje
Należy zawrzeć w nich przede wszystkim słowa kluczowe, najważniejsze cechy produktów, dane techniczne itd., ale też skupić się na innych elementach (np. odpowiednia długość), na które uwagę zwraca Amazon w swoim przewodniku dla sprzedawców.
Jednocześnie zachęcamy do darmowej rejestracji na naszej nowej Platformie B2B V2R, która umożliwia sprzedaż na globalnych marketplace’ach bez konieczności posiadania konta sprzedażowego!
Pozycjonowanie na Amazonie – na co jeszcze zwrócić uwagę?
Chcąc osiągać jak najlepsze pozycje w wynikach wyszukiwania na Amazonie i stymulować sprzedaż swojego asortymentu, warto zwrócić uwagę również na kilka dodatkowych czynników, które mają bezpośredni lub pośredni wpływ na rankingi ustalane przez algorytm A9. Prezentujemy je w poniższej tabeli.
CZYNNIK | DLACZEGO MA WPŁYW? |
Cena | Wpływa na współczynnik klikalności i sprzedaż |
Obsługa klienta | Wpływa na ilość i jakość ocen i opinii od kupujących |
Ruch zewnętrzny | Wpływa na konwersję i sprzedaż |
Płatne kampanie (Amazon PPC) | Wpływają na odwiedzalności aukcji |