audyt produktu Amazon

Zrób audyt produktu i dowiedz się o możliwościach wzrostu sprzedaży Twojego produktu

Udostępnij artykuł
Facebook
Twitter
LinkedIn
Skype
WhatsApp
Email
Potrzebujesz pomocy w sprzedaży na Amazon?

Prawidłowo zoptymalizowane konto sprzedażowe i poprawnie wdrożona strategia sprzedażowa to nośniki sukcesu w sprzedaży na Amazonie. Żeby jednak wiedzieć, dlaczego efekty sprzedaży nie są satysfakcjonujące – trzeba odkryć przyczynę takiego stanu rzeczy. A czasem, jest ona zakopana bardzo głęboko… W takiej sytuacji rozwiązaniem może być audyt produktu na Amazonie.

 

Przynajmniej raz na kwartał wykonaj audyt produktu na Amazonie

Cokwartalne wykonywanie audytu poszczególnych ASIN-ów, zabezpiecza Cię przed niepożądanymi spadkami sprzedaży i pozwala na przygotowanie odpowiedniej strategii reklamowo-sprzedażowej. Dlaczego?

Sytuacja na marketplace zmienia się dynamicznie, jak choćby za sprawą aktualizacji algorytmów Amazona czy w efekcie działań podjętych przez konkurencję. Dotychczas działające praktyki sprzedażowe, po takiej aktualizacji i nagłych zmianach u konkurencji mogą nie przynosić zamierzonych efektów. Tak ważne jest więc bycie na bieżąco z wszelkimi nowinkami w zakresie sprzedaży na Amazon

Sprawdź naszą ofertę usług wsparcia sprzedaży na Amazon:

Na jakie potrzeby odpowiada audyt produktu na Amazonie?

  1. Przyjrzenie się wszystkim elementom listingu pozwala odkryć przyczynę niskiej sprzedaży lub jej całkowitego braku. Prześledzenie treści listingów, opinii, zdjęć, historycznych i trwających kampanii czy fraz kluczowych, a następnie zestawienie ich z konkurencyjnym produktem (bestsellerem) ukazuje, które elementy wymagają natychmiastowego działania.
  2. Regularne wykonywanie audytu produktów na Amazonie np. co 3 miesiące to także szansa na skorygowanie błędu ludzkiego. Nawet Top Sellerzy mogą się mylić i wdrożyć strategię sprzedażową, która po prostu nie zadziała. Jeśli dodatkowo sprzedajesz dużo produktów – ryzyko pomyłki rośnie wykładniczo.
  3. Odpowiednio szybkie reagowanie na zmiany w środowisku Amazona pozwala na uniknięcie gwałtownych spadków w wysokości sprzedaży, które pozornie mogą wydawać się niewyjaśnione. Każdy skutek, ma jednak swoją przyczynę. Logika Amazona opiera się na jednym głównym celu – by uczynić marketplace przyjaznym miejscem dla konsumentów. Niejednokrotnie jednak dzieje się to kosztem spadków sprzedaży ofert, które ‘nie nadążają’ za tymi zmianami…

Co powie Ci audyt produktu na Amazonie?

Audyt produktu na Amazonie koncentruje całą uwagę audytującego na jednym, konkretnym ASIN-ie. W ten sposób pozwala mu dogłębnie poznać produkt, zrozumieć go i prześledzić dokładnie wszystkie elementy oferty w poszukiwaniu niedociągnięć. 

Efektem audytu jest uzyskanie wiedzy o stanie jakości listingu vs wymagane standardy Amazona oraz o jego źródłach pozyskiwania trafficu i sprzedaży vs bestseller w danej kategorii produktowej.

Przede wszystkim, należy poświęcić czas każdemu ASIN-owi osobno. Biorąc pod lupę jeden określony ASIN – zapominamy w tym momencie o wszystkich pozostałych produktach. Każdy produkt bowiem ma inną specyfikację, potrzeby czy wymagania. Audytując konkretny ASIN należy ściśle porównywać go z produktem konkurencyjnym (bestsellerem). W ten sposób można uzyskać wiedzę, jakie techniki sprzedażowe czy frazy kluczowe działają w danej kategorii produktowej.

Choć elementy procesu audytowania produktu są ściśle określone i powtarzalne, po wykonaniu audytu otrzymamy konkretny plan budowania sprzedaży tylko dla tego jednego produktu. I co najważniejsze – przeniesienie efektów audytu na inny ASIN, może w rezultacie nie przynieść żadnych korzyści.

Jak wykonać audyt produktu na Amazonie – krok po kroku

audytowanie produktu na Amazonie

  1. Analiza danych historycznych na koncie sprzedażowym (historia sprzedaży vs frazy kluczowe)
  2. Sprawdzenie jakości elementów listingu tj. zdjęcia, tytuł, bullet points, description, cena, search terms (m.in. ich zgodność z wymaganiami Amazona, stosowane frazy kluczowe, atrakcyjność dla potencjalnego klienta)
  3. Sprawdzenie liczby ocen oraz opinii o produkcie na platformie Amazon
  4. Porównanie Sales Rank vs cena produktu
  5. Sporządzenie raportu zawierającego listę słów kluczowych audytowanego produktu wraz z ich rankingiem organicznym w wyszukiwarce Amazon w celu sprawdzenia aktualnego stanu pozycjonowania
  6. Sporządzenie raportu porównawczego do produktu konkurencyjnego o wysokiej sprzedaży zawierającego podstawowe statystyki o jego stanie pozycjonowania
  7. Wskazanie optymalnych słów kluczowych dla audytowanego ASIN-a na podstawie analizy porównawczej z konkurencyjnymi produktami (bestsellerami). Te frazy posłużą następnie m.in. do optymalizacji listingu czy skutecznych kampanii PPC
  8. Sprawdzenie stanu prowadzonych kampanii PPC oraz słów kluczowych używanych do wyświetlania reklam

Powyższy proces należy zastosować każdorazowo do audytowanego ASIN-a. Taki schemat pracy nad produktem pomaga w odkryciu jego mocnych i słabych cech. Pomaga również w zaplanowaniu późniejszych działań sprzedażowo-reklamowych ukierunkowanych na optymalizację wyników.

Sprawdzenie zgodności z regulacjami i standardami rynkowymi

Audyt listingu powinien także obejmować weryfikację zgodności z regulacjami i standardami rynku, na którym sprzedajesz. Na przykład, jeśli oferujesz produkty elektroniczne w Niemczech, upewnij się, że Twój listing zawiera wszystkie wymagane informacje, takie jak numery rejestracyjne WEEE i LUCID, które są niezbędne do przestrzegania lokalnych przepisów. Weryfikacja tych aspektów nie tylko pomoże uniknąć potencjalnych problemów z platformą, ale także zapewni, że Twoje produkty są zgodne z lokalnymi regulacjami, co może zwiększyć zaufanie klientów i poprawić reputację Twojej marki.

Korzyści z Brand Registry – poprawa jakości listingu i wzrost konwersji

Korzystanie z opcji Brand Registry na Amazonie przynosi znaczące korzyści dla jakości listingu i efektywności sprzedaży. Rejestracja marki umożliwia dostęp do zaawansowanych narzędzi, które pozwalają na pełniejszą kontrolę nad prezentacją Twoich produktów na platformie. Dzięki Brand Registry możesz zarządzać i optymalizować treści listingu w bardziej rozbudowany sposób, co przekłada się na profesjonalny wygląd i lepsze dopasowanie do wyszukiwań klientów.

Brand Registry umożliwia korzystanie z funkcji A+ Content, która wzbogaca listingi o dodatkowe elementy wizualne i treści, co przyciąga uwagę kupujących i zwiększa wskaźniki konwersji. Rejestracja w Brand Registry pozwala również na wykorzystanie opcji Brand Story, co umożliwia przedstawienie historii Twojej marki w atrakcyjny sposób i budowanie emocjonalnego połączenia z klientami. Możesz także stworzyć własny sklep brandowy (storefront) na Amazonie, co pozwala na spójną prezentację całej oferty produktowej i zwiększa rozpoznawalność marki.

Te dodatkowe narzędzia pomagają w budowaniu silniejszej obecności na Amazonie, co przekłada się na wyższe wyniki sprzedaży i większe zaangażowanie klientów, stąd podczas audytu listingu na Amazonie warto przeanalizować również ich obecność i wskazać ewentualne obszary pod optymalizację.

Zaufaj naszemu 10-letniemu doświadczeniu w sprzedaży na Amazonie

Zajmujemy się kompleksową obsługą kont Amazon FBA i FBM z pełnym wsparciem sprzedaży B2B i B2C. Praktykujemy to od lat, dzięki czemu możemy pochwalić się bogatym doświadczeniem i uporządkowaną wiedzą z zakresu sprzedaży na Amazonie. Audyty produktów na Amazonie wykonujemy także w ramach pełnej obsługi konta na Amazonie.

Jeśli wyniki sprzedażowe na Twoim koncie są niezadowalające lub chcesz podnieść obecną wysokość sprzedaży – skontaktuj się z nami, a przygotujemy dla Ciebie odpowiedni pakiet działań. 

Pamiętaj także, że wszystkie polskie firmy sprzedające online do Niemiec i Francji powinny być zarejestrowane w systemie niemieckim i francuskim oraz płacić „podatek śmieciowy”.

Zobacz więcej na ten temat: Rejestracja LUCID

Współpracę możemy rozpocząć od audytu Twoich produktów na Amazonie. Wskażemy Ci w nim dokładnie, które elementy blokują Twój wzrost sprzedaży na danym ASIN-ie. Jednocześnie zaproponujemy zmiany, które zniwelują te problemy i odblokują potencjał produktu: 

  • Ocenimy jakość Twoich listingów w 10-stopniowej skali
  • Wskażemy, czy liczba oraz jakość ocen i opinii jest wystarczająca i co należy poprawić
  • Zobrazujemy performace Twoich listingów w porównaniu do wybranego konkurencyjnego produktu (bestsellera)
  • Wskażemy Ci frazy kluczowe, które warto wykorzystać w kampaniach reklamowych
  • Sprawdzimy, jak cena Twojego produktu zmieniała się w okresie 30 dni i jak wpływa ona na Sales Rank
  • Prześledzimy wyniki kampanii reklamowych Amazon PPC na Twoim koncie (jeśli były prowadzone) 
  • W przystępnym podsumowaniu wskażemy Ci, które elementy wymagają dopracowania
  • Udzielimy Ci dodatkowych rekomendacji odnośnie wielowymiarowych działań sprzedażowo-marketingowych celem podniesienia sprzedaży produktu

W tym momencie możemy zająć się ‘uzdrawianiem’ Twojego konta, a więc naniesieniem wszelkich potrzebnych zmian w każdym z audytowanych ASIN-ów. Audyt produktu to dopiero początek pracy nad budowaniem sprzedaży. By pomóc Ci pracować z produktem, przedstawimy Ci także dodatkowe rekomendacje działań, po podjęciu których będziesz w stanie jeszcze bardziej podkręcić swoją sprzedaż na Amazonie. Zaufaj naszemu doświadczeniu, praktykujemy to od lat!

Jeśli po lekturze tego artykułu masz jeszcze inne pytania, związane ze sprzedażą na Amazon, możesz skontaktować się z naszą agencją Amazon lub zostawić je w komentarzu pod tym artykułem, chętnie odpowiemy na każde pytanie.

Jednocześnie zachęcamy do darmowej rejestracji na naszej nowej Platformie B2B Selleetools, która umożliwia sprzedaż na globalnych marketplace’ach bez konieczności posiadania konta sprzedażowego!

Ponad 7-letnie doświadczenie w branży e-commerce ze specjalizacją w content marketingu i marketingu afiliacyjnym, a od 3 lat również współpracująca i tworząca projekty z zakresu sprzedaży na Amazon. Zawodowo zajmuje się m.in. content writingiem, prowadzeniem projektów e-commerce, układaniem szablonów stron sprzedażowych, podnoszeniem efektywności działań sprzedażowo-marketingowych oraz analizą rynku. Po godzinach redaktorka i korektorka treści literackiej i pozaliterackiej. Prywatnie miłośniczka Warszawy, zakupów online i dobrego jedzenia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przewiń do góry