W IV kwartale 2020 roku Amazon odnotował wzrost sprzedaży o 44% (rok do roku), co znacznie przebiło uprzednie prognozy. Częściowo jest to wynik zmiany nawyków zakupowych na rzecz transakcji online w wyniku pandemii COVID-19. Jednak zyski Amazona z tytułu tych sprzedaży to jedno, natomiast zyski samych sprzedawców to zupełnie inna bajka.
Spis treści
Opłaty sprzedawcy na rzecz Amazona
“Sprzedawać na Amazonie” niekoniecznie oznacza “zarabiać na Amazonie”. Opłaty pobierane przez Amazon mogą być gwoździem do trumny nawet najbardziej przemyślanych biznesów.
- Szczególnie stresogenne może być sprzedawanie w planie indywidualnym, w którym koszt pojedynczej sprzedanej sztuki produktu na przykład na amazon.pl wynosi 4 zł. W tym planie opłaca się sprzedawać na Amazon do 40 przedmiotów miesięcznie. W innym wypadku opłaty będą niemiarodajne do zysków ze sprzedaży.
- W planie profesjonalnym natomiast obowiązuje stała opłata 165,91 zł (bez VAT) bez ograniczenia w liczbie sztuk sprzedanych przedmiotów.
Plany |
Indywidualny |
Profesjonalny |
Ten plan może być odpowiedni dla Ciebie, jeśli: |
Sprzedajesz mniej niż 40 przedmiotów miesięcznie | Sprzedajesz ponad 40 przedmiotów miesięcznie |
Nie potrzebujesz zaawansowanych narzędzi ani programów do sprzedaży |
Chcesz uzyskać dostęp do interfejsów API i dodatkowych raportów sprzedaży |
|
Jeszcze się zastanawiasz, co sprzedawać |
Źródło: https://sell.amazon.pl/sprzedawaj-online/przewodnik-dla-poczatkujacych
To jednak nie wszystko, jest bowiem jeszcze prowizja od sprzedaży za każdy sprzedany produkt na Amazonie (8-15% w zależności od kategorii). W poniższej tabeli prezentujemy prowizje i opłaty dla części kategorii na Amazonie. Pełne dane dla wszystkich kategorii są dostępne w tabeli prowizji od sprzedaży na stronie Amazona.
Tabela prowizji i opłat (obowiązuje od momentu uruchomienia amazon.pl) |
|||
Kategoria |
Promocyjne prowizje od sprzedaży zastosowane do 1 kwietnia 2022 r. | Standardowe prowizje od sprzedaży |
Minimalna kwota prowizji |
Kategorie produktów ze stałą prowizją |
|||
Produkcja dodatków |
10% | 12% |
1 zł |
Akcesoria do urządzeń Amazon |
45% | 45% | 1 zł |
Produkty dla dzieci (bez ubrań dla dzieci) | · 8% dla produktów o łącznej cenie sprzedaży do 40 zł
· 11% dla produktów o łącznej cenie sprzedaży powyżej 40 zł |
· 8% dla produktów o łącznej cenie sprzedaży do 40 zł
· 15% dla produktów o łącznej cenie sprzedaży powyżej 40 zł |
1 zł |
Uroda |
· 8% dla produktów o łącznej cenie sprzedaży do 40 zł
· 11% dla przedmiotów o łącznej cenie sprzedaży powyżej 40 zł |
· 8% dla produktów o łącznej cenie sprzedaży do 40 zł
· 15% dla przedmiotów o łącznej cenie sprzedaży powyżej 40 zł |
1 zł |
Książki, muzyka, VHS, DVD |
· 9% w przypadku książek, 10% w przypadku muzyki, VHS i DVD | 15% | — |
Artykuły biznesowe, przemysłowe i naukowe | 10% | 15% |
1 zł |
Samochód i motocykl |
· 7% dla urządzeń elektronicznych do samochodów i motocykli
· 8% dla akcesoriów elektronicznych do samochodów i motocykli
· 9% dla pozostałych produktów samochodowych i motocyklowych |
· 7% dla urządzeń elektronicznych do samochodów i motocykli
· 12% dla akcesoriów elektronicznych do samochodów i motocykli
· 15% dla pozostałych produktów samochodowych i motocyklowych |
1 zł |
Odzież, obuwie i torebki |
Wybór do Fulfilment by Amazon (FBA):
· 10% dla części całkowitej ceny sprzedaży do 180 zł
· 7% za część całkowitej ceny sprzedaży powyżej 180 zł
Dla wszystkich innych wyborów: · 10% zryczałtowanej opłaty |
Wybór do Fulfilment by Amazon (FBA):
· 15% dla części całkowitej ceny sprzedaży do 180 zł
· 7% za część całkowitej ceny sprzedaży powyżej 180 zł
Dla wszystkich innych wyborów: · 15% zryczałtowanej opłaty |
1 zł |
Komputery |
5% | 7% |
1 zł |
Niestety to nie koniec opłat na rzecz Amazona – na przykład przy realizacji w modelu FBA dochodzą kolejne opłaty… Co więcej, by wypromować swój produkt na Amazonie – trzeba dokupić dodatkowe usługi (np. konto premium, usługi reklamowe). Jak w tych wszystkich kosztach znaleźć miejsce na czysty zysk ze sprzedaży tak, by inwestycja się nie tylko zwracała, ale i opłacała?
Sprawdź naszą ofertę usług wsparcia sprzedaży na Amazon:
Dodanie produktu do katalogu Amazona nie oznacza, że się on sprzeda
No właśnie. Jeśli sprzedawca zamieści produkt, doda opisy, zdjęcia i słowa kluczowe, ale nie będzie za tym szła żadna przemyślana strategia, możliwe że nie sprzeda się ani jedna sztuka produktu. Dlaczego? Po prostu nie zostanie on zauważony przez klienta końcowego.
Za wszystkim stoi algorytm Amazona A9, który podsuwa klientowi końcowemu najlepsze wyniki wyszukiwania. Tak ważne jest więc dokładne przeanalizowanie, czego może potrzebować algorytm Amazona, by to właśnie Twoja oferta znalazła się na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania.
Dowiedz się więcej o tym jak zacząć sprzedawać na Amazonie. Zapoznaj się również z naszą Platformą B2B V2R, która umożliwia sprzedaż na globalnych marketplace’ach takich jak Amazon, Ebay, Etsy czy Allegro – bez konieczności posiadania konta na tych marketplace’ach.
Jak wypozycjonować produkt na Amazonie?
By zwiększyć sprzedaż na Amazon, potrzebny jest dobrze przemyślany plan działania. Poza uzupełnieniem wszelkich danych technicznych produktu, sporą uwagę powinno się poświęcić informacjom uzupełniającym.
- Dla samego klienta końcowego – szczególnie w przypadku nowych produktów – duże znaczenie ma na przykład zastosowanie promocyjnej ceny. Dzięki niej oferta znajdzie się wysoko przy filtrowaniu wyników wyszukiwania właśnie po najniższej cenie.
- Druga sprawa to profesjonalnie wykonane zdjęcia produktu zgodne z wytycznymi Amazona. Kolejnym elementem, który widzi klient końcowy jeszcze na poziomie wyników wyszukiwania jest nazwa produktu – powinna przede wszystkim zawierać odpowiednie słowa kluczowe i cechy charakterystyczne dla danego produktu (wyróżniające go spośród pozostałych ofert na liście).
- Ostatnim z tych elementów są gwiazdki oznaczające opinie o produkcie. Im więcej wysokich opinii, tym lepiej. Produkt jest wtedy wiarygodny dla klienta końcowego.
Poprawne dodanie powyższych elementów tak, by były przyjazne dla algorytmu Amazona i jednocześnie ciekawe dla klienta końcowego samo w sobie jest czasochłonne. A jeszcze nie weszliśmy z listy wyników wyszukiwania w konkretną ofertę!
Zminimalizuj liczbę pytań klienta końcowego
- Załóżmy, że klient końcowy kliknął w konkretny produkt z listy i przechodzi na stronę produktu.
- Skoro tak się stało, to jest zainteresowany ofertą i chce się o niej dowiedzieć więcej.
- Informacje zawarte w opisie produktu powinny więc być przede wszystkim wyczerpujące.
- Sprzedawca powinien przewidzieć wszelkie możliwe pytania klienta końcowego, a odpowiedzi na nie zawrzeć właśnie w opisie produktu.
- Ważne też, by zachować zwięzłość i przejrzystość opisu – w dzisiejszych czasach trudno znaleźć klientów zainteresowanych czytaniem rozbudowanych elaboratów podczas zakupów online.
- Krótkimi i konkretnymi zdaniami w podpunktach łatwiej jest wciągnąć klienta końcowego do kolejnego etapu lejka sprzedażowego niż choćby solidnym blokiem merytorycznego tekstu.
Klucz do słów kluczowych na Amazonie
Wspomniany już uprzednio algorytm Amazona analizuje i przetwarza informacje zawarte w ofertach sprzedaży w taki sposób, by oddać najlepsze wyniki użytkownikowi platformy. Niezmiernie ważne jest więc dobranie odpowiednich słów kluczowych do konkretnego produktu, które zapewnią wyższą pozycję na liście, co w efekcie przekonwertuje się na realną wyższą sprzedaż.
Podczas tworzenia listy słów kluczowych pod uwagę warto wziąć to, co daje nam sam Amazon, czyli:
- Poszukać danych w obrębie platformy Amazon
- Prześledzić konkurencyjne oferty na Amazonie
- Przejrzeć autouzupełnianie w wyszukiwarce Amazon, które samo podpowiada słowa kluczowe
Jeśli sprzedawca korzysta z reklam na Amazonie, dobrym narzędziem do poszukiwania słów kluczowych jest Manager Amazon Ads. Tu wchodzimy już w analitykę historycznych kampanii na konkretne słowa kluczowe u konkretnego sprzedawcy, co może pomóc w znalezieniu tych najlepiej sprzedających słów kluczowych.
Same kampanie to ogromne pole do popisu, jeśli chodzi o zwiększanie sprzedaży na Amazon. Warto zainteresować się tematem, by nie przepalać budżetu na kampanie nieprzynoszące zysków. A im więcej kampanii ma poprawne – nawet podobne do siebie – słowa kluczowe – tym większe zasięgi a jednocześnie liczba sprzedanych produktów.
Wróćmy na chwilę do opinii o produkcie
Jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż na Amazon, musisz wiedzieć, że Twoja pozycja na listach wyszukiwania jest zależna także od opinii o Twoim produkcie.
Algorytm Amazona lepiej traktuje tych sprzedawców, którzy otrzymują pozytywny feedback od klientów końcowych.
- Stosujesz najlepsze strategie marketingowe na całym Amazonie
- Klient otrzymuje w paczce produkt niezgodny z ofertą
- Jako sprzedawca uzyskujesz negatywną opinię od klienta
- Automatycznie w oczach Amazona zmniejsza się wartość Twojego konta sprzedażowego!
Łatwiej jest więc bezpośrednim sprzedawcom (producentom), którzy znają doskonale swój produkt i wiedzą jak go poprawnie wystawić na Amazonie, by nie wprowadzać klientów w błąd. Dobrym wyjściem jest także korzystanie z modelu FBA, ponieważ wszelkie negatywne opinie związane z jakością obsługi czy wysyłki są automatycznie usuwane przez Amazon.
W ostatecznym rozrachunku Twój produkt będzie jednak musiał obronić się sam, więc zadbaj o to, by klient końcowy otrzymał dokładnie taki produkt, jaki znajduje się w ofercie na platformie.
Skąd wiemy jak zwiększyć sprzedaż na Amazon?
Nasza wiedza bierze się z wieloletniego doświadczenia w podnoszeniu wyników sprzedaży na Amazon. Od początków istnienia naszej firmy pomogliśmy setkom firm z różnych branż zoptymalizować konta sprzedażowe i zaplanować strategie sprzedażowe tak, by przynosiły zaplanowane zyski.
- Dysponujemy autorskimi narzędziami i funkcjonalnymi strategiami sprzedażowymi, dzięki którym podnosimy sales rank, czyli po prostu konwersję sprzedaży. Im lepszy sales rank, tym większa liczba sprzedanych produktów i zyski sprzedawcy.
- Z pomocą naszych spersonalizowanych strategii sprzedażowych Twój produkt może trafić na pierwszą stronę wyników wyszukiwania na Amazon, co pozwoli Ci uzyskać sprzedaż na poziomie kilku a nawet kilkudziesięciu tysięcy euro w skali miesiąca.
- Efekty naszych strategii sprzedażowych można obserwować już od 1 do 3 miesięcy od nawiązania współpracy. Różnica w czasie zależy od stopnia konkurencyjności danej kategorii produktowej, w kategoriach o wysokiej konkurencji na wyniki strategii sprzedażowej czeka się po prostu nieco dłużej.
Nasze strategie sprzedażowe obejmują wiele obszarów, przykładowo jednym z elementów jest pozyskiwanie opinii o produkcie (opinie mają ogromne znaczenie dla podnoszenia sprzedaży na Amazonie). Prowadzimy także kampanie na wybrane słowa kluczowe w obrębie Amazon. Dodatkowo, niedawno uruchomiliśmy Platformę B2B V2R zintegrowaną z największymi globalnymi marketplace’ami. A to tylko przykłady z szerokiego spektrum działań przekładających się na podnoszenia wyników sprzedaży na Amazonie. Wszystko, by sprzedaż na Amazonie przynosiła realne zyski dla sprzedawcy.
Pamiętaj także, że wszystkie polskie firmy sprzedające online do Niemiec i Francji powinny być zarejestrowane w systemie niemieckim i francuskim oraz płacić „podatek śmieciowy”.
Zobacz więcej na ten temat: Rejestracja LUCID