zwiększenie sprzedaży na amazon

Garść protipów: jak zwiększyć sprzedaż na Amazon i zacząć naprawdę zarabiać?

Udostępnij artykuł
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on skype
Skype
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

W IV kwartale 2020 roku Amazon odnotował wzrost sprzedaży o 44% (rok do roku), co znacznie przebiło uprzednie prognozy. Częściowo jest to wynik zmiany nawyków zakupowych na rzecz transakcji online w wyniku pandemii COVID-19. Jednak zyski Amazona z tytułu tych sprzedaży to jedno, natomiast zyski samych sprzedawców to zupełnie inna bajka.

Opłaty sprzedawcy na rzecz Amazona

„Sprzedawać na Amazonie” niekoniecznie oznacza „zarabiać na Amazonie”. Opłaty pobierane przez Amazon mogą być gwoździem do trumny nawet najbardziej przemyślanych biznesów. Szczególnie stresogenne może być sprzedawanie w planie indywidualnym, w którym koszt pojedynczej sprzedanej sztuki produktu na przykład na amazon.pl wynosi 4 zł. W tym planie opłaca się sprzedawać na Amazon do 40 przedmiotów miesięcznie. W innym wypadku opłaty będą niemiarodajne do zysków ze sprzedaży. W planie profesjonalnym natomiast obowiązuje stała opłata 165,91 zł (bez VAT) bez ograniczenia w liczbie sztuk sprzedanych przedmiotów.

Opłaty i prowizje na Amazon
Opłaty i prowizje na Amazon

To jednak nie wszystko, jest bowiem jeszcze prowizja od sprzedaży za każdy sprzedany produkt na Amazonie (8-15% w zależności od kategorii). A przy realizacji w modelu FBA dochodzą kolejne opłaty. Co więcej, by wypromować swój produkt na Amazonie – trzeba dokupić dodatkowe usługi (np. konto premium, usługi reklamowe). Jak w tych wszystkich kosztach znaleźć miejsce na czysty zysk ze sprzedaży tak, by inwestycja się nie tylko zwracała, ale i opłacała?

Dodanie produktu do katalogu Amazona nie oznacza, że się on sprzeda

No właśnie. Jeśli sprzedawca zamieści produkt, doda opisy, zdjęcia i słowa kluczowe, ale nie będzie za tym szła żadna przemyślana strategia, możliwe że nie sprzeda się ani jedna sztuka produktu. Dlaczego? Po prostu nie zostanie on zauważony przez klienta końcowego. Za wszystkim stoi algorytm Amazona A9, który podsuwa klientowi końcowemu najlepsze wyniki wyszukiwania. Tak ważne jest więc dokładne przeanalizowanie, czego może potrzebować algorytm Amazona, by to właśnie Twoja oferta znalazła się na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania.

Dowiedz się więcej o tym jak zacząć sprzedawać na Amazonie.

Jak wypozycjonować produkt na Amazonie?

By zwiększyć sprzedaż na Amazon, potrzebny jest dobrze przemyślany plan działania. Poza uzupełnieniem wszelkich danych technicznych produktu, sporą uwagę powinno się poświęcić informacjom uzupełniającym. Dla samego klienta końcowego – szczególnie w przypadku nowych produktów – duże znaczenie ma na przykład zastosowanie promocyjnej ceny. Dzięki niej oferta znajdzie się wysoko przy filtrowaniu wyników wyszukiwania właśnie po najniższej cenie.

Zdjęcie produktu
Zdjęcie produktu

Druga sprawa to profesjonalnie wykonane zdjęcia produktu zgodne z wytycznymi Amazona. Kolejnym elementem, który widzi klient końcowy jeszcze na poziomie wyników wyszukiwania jest nazwa produktu – powinna przede wszystkim zawierać odpowiednie słowa kluczowe i cechy charakterystyczne dla danego produktu (wyróżniające go spośród pozostałych ofert na liście).

Opinie o produkcie na Amazon
Opinie o produkcie na Amazon

Ostatnim z tych elementów są gwiazdki oznaczające opinie o produkcie. Im więcej wysokich opinii, tym lepiej. Produkt jest wtedy wiarygodny dla klienta końcowego. Poprawne dodanie powyższych elementów tak, by były przyjazne dla algorytmu Amazona i jednocześnie ciekawe dla klienta końcowego samo w sobie jest czasochłonne. A jeszcze nie weszliśmy z listy wyników wyszukiwania w konkretną ofertę!

Zminimalizuj liczbę pytań klienta końcowego

Załóżmy, że klient końcowy kliknął w konkretny produkt z listy i przechodzi na stronę produktu. Skoro tak się stało, to jest zainteresowany ofertą i chce się o niej dowiedzieć więcej. Informacje zawarte w opisie produktu powinny więc być przede wszystkim wyczerpujące. Sprzedawca powinien przewidzieć wszelkie możliwe pytania klienta końcowego, a odpowiedzi na nie zawrzeć właśnie w opisie produktu. Ważne też, by zachować zwięzłość i przejrzystość opisu – w dzisiejszych czasach trudno znaleźć klientów zainteresowanych czytaniem rozbudowanych elaboratów podczas zakupów online. Krótkimi i konkretnymi zdaniami w podpunktach łatwiej jest wciągnąć klienta końcowego do kolejnego etapu lejka sprzedażowego niż choćby solidnym blokiem merytorycznego tekstu.

Klucz do słów kluczowych na Amazonie

Wspomniany już uprzednio algorytm Amazona analizuje i przetwarza informacje zawarte w ofertach sprzedaży w taki sposób, by oddać najlepsze wyniki użytkownikowi platformy. Niezmiernie ważne jest więc dobranie odpowiednich słów kluczowych do konkretnego produktu, które zapewnią wyższą pozycję na liście, co w efekcie przekonwertuje się na realną wyższą sprzedaż. Podczas tworzenia listy słów kluczowych pod uwagę warto wziąć to, co daje nam sam Amazon, czyli poszukać danych w obrębie platformy. Cenna jest analiza konkurencyjnych ofert czy na przykład autouzupełnianie w wyszukiwarce Amazon, które samo podpowiada słowa kluczowe.

Wyszukiwarka na Amazonie
Wyszukiwarka na Amazonie

Jeśli sprzedawca korzysta z reklam na Amazonie, dobrym narzędziem do poszukiwania słów kluczowych jest Manager Amazon Ads. Tu wchodzimy już w analitykę historycznych kampanii na konkretne słowa kluczowe u konkretnego sprzedawcy, co może pomóc w znalezieniu tych najlepiej sprzedających słów kluczowych. Same kampanie to ogromne pole do popisu jeśli chodzi o zwiększanie sprzedaży na Amazon. Warto zainteresować się tematem, by nie przepalać budżetu na kampanie nieprzynoszące zysków. A im więcej kampanii na poprawne – nawet podobne do siebie – słowa kluczowe – tym większe zasięgi a jednocześnie liczba sprzedanych produktów.

Wróćmy na chwilę do opinii o produkcie

Jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż na Amazon, musisz wiedzieć, że Twoja pozycja na listach wyszukiwania jest zależna także od opinii o Twoim produkcie. Algorytm Amazona lepiej traktuje tych sprzedawców, którzy otrzymują pozytywny feedback od klientów końcowych. Bo choćbyś jako sprzedawca zastosował najlepsze strategie marketingowe na całym Amazonie, to gdy klienci otrzymają w paczce produkt niezgodny z ofertą – otrzymasz negatywne opinie, przez co automatycznie w oczach Amazona zmniejszy się wartość Twojego konta sprzedażowego.

Łatwiej jest więc bezpośrednim sprzedawcom (producentom), którzy znają doskonale swój produkt i wiedzą jak go poprawnie wystawić na Amazonie, by nie wprowadzać klientów w błąd. Dobrym wyjściem jest także korzystanie z modelu FBA, ponieważ wszelkie negatywne opinie związane z jakością obsługi czy wysyłki są automatycznie usuwane przez Amazon. W ostatecznym rozrachunku Twój produkt będzie jednak musiał obronić się sam, więc zadbaj o to, by klient końcowy otrzymał dokładnie taki produkt, jaki znajduje się w ofercie na platformie.

Skąd wiemy jak zwiększyć sprzedaż na Amazon?

Nasza wiedza bierze się z wieloletniego doświadczenia w podnoszeniu wyników sprzedaży na Amazon. Od początków istnienia naszej firmy pomogliśmy setkom firm z różnych branż zoptymalizować konta sprzedażowe i zaplanować strategie sprzedażowe tak, by przynosiły zaplanowane zyski. Dysponujemy autorskimi narzędziami i funkcjonalnymi strategiami sprzedażowymi, dzięki którym podnosimy sales rank, czyli po prostu konwersję sprzedaży. Im lepszy sales rank, tym większa liczba sprzedanych produktów i zyski sprzedawcy. Z pomocą naszych spersonalizowanych strategii sprzedażowych Twój produkt może trafić na pierwszą stronę wyników wyszukiwania na Amazon, co pozwoli Ci uzyskać sprzedaż na poziomie kilku a nawet kilkudziesięciu tysięcy euro w skali miesiąca. Efekty naszych strategii sprzedażowych można obserwować już od 1 do 3 miesięcy od nawiązania współpracy. Różnica w czasie zależy od stopnia konkurencyjności danej kategorii produktowej, w kategoriach o wysokiej konkurencji na wyniki strategii sprzedażowej czeka się po prostu nieco dłużej.

Nasze strategie sprzedażowe obejmują wiele obszarów, przykładowo jednym z elementów jest pozyskiwanie opinii o produkcie (opinie mają ogromne znaczenie dla podnoszenia sprzedaży na Amazonie). Prowadzimy także kampanie na wybrane słowa kluczowe w obrębie Amazon. A to tylko przykłady z szerokiego spektrum działań przekładających się na podnoszenia wyników sprzedaży na Amazonie. Wszystko, by sprzedaż na Amazonie przynosiła realne zyski dla sprzedawcy.

Polonistka z zamiłowaniem do reklamy online. Specjalizuje się w content i affiliate marketingu. Od 5 lat zajmuje się układaniem i realizowaniem strategii i planów marketingowych. Prywatnie miłośniczka Warszawy, zakupów online, dobrego jedzenia i Elona Muska.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry