GPSR dyrektywa Amazon

GPSR na Amazon – zgodność z Rozporządzeniem o Ogólnym Bezpieczeństwie Produktów

Udostępnij artykuł
Facebook
Twitter
LinkedIn
Skype
WhatsApp
Email
Potrzebujesz pomocy w sprzedaży na Amazon?

GPSR (ang. General Product Safety Regulation) to rozporządzenie Unii Europejskiej dotyczące ogólnego bezpieczeństwa produktów. Wchodzące w życie przepisy dotyczą wszystkich sprzedawców – również tych sprzedających na marketplace’ach – takich jak Amazon.

 

Kiedy dyrektywa UE wchodzi w życie?

GPSR to nowe przepisy Unii Europejskiej, które zaczną obowiązywać 13.12.2024 roku. Tego dnia aktualnie obowiązująca dyrektywa o ogólnym bezpieczeństwie produktów (2001/95/WE) zostanie zastąpiona nowymi przepisami zwanymi w skrócie GPSR (2023/988) i dotyczy ona również wszystkich sprzedawców na Amazon jak i całej sprzedaży na Amazon w krajach Unii Europiejskiej. Jako agencja Amazon aktywnie współpacujemy z naszymi klientami, którzy sprzedają swoje produkty na Amazon, nad wdrożeniem tej dyrektywy w życie, celem uniknięcia negatywnych skutków braku jej wdrożenia.

Dlaczego zostało wprowadzone nowe rozporządzenie w zakresie bezpieczeństwa produktów?

Nowe przepisy wynikają z konieczności dostosowania ich pod współczesne realia. Poprzednia dyrektywa UE zdezaktualizowała się z biegiem czasu. Nowa dyrektywa GPSR to odpowiedź na zmieniające się warunki – szczególnie te dotyczące handlu internetowego oraz technologii.

Celem tej zmiany przepisów jest zwiększenie bezpieczeństwa produktów dostępnych na rynku – bez względu na kanał ich sprzedaży tj. nowe przepisy obowiązują zarówno sprzedawców w sklepach stacjonarnych, jak i sprzedawców e-commerce B2B i B2C.

 

Kogo dotyczy GPSR?

GPSR Unia Europejska

Wszystkich sprzedawców produktów non-food w Unii Europejskiej oraz Irlandii Północnej.

Rozporządzenie GPSR nie obejmuje Wielkiej Brytanii, Szkocji oraz Walii.

Większość produktów non-food sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej oraz Irlandii Północnej musi spełnić wymagania nowej dyrektywy GPSR. Są pewne wyjątki od tej reguły, GPSR nie dotyczy m.in. produktów medycznych, karmy dla zwierząt, żywych roślin i zwierząt, środków ochrony roślin czy antyków.

Jeśli masz wątpliwości, czy Twój produkt musi spełnić normy GPSR – skontaktuj się z kancelarią prawną.

Sprawdź ofertę usług wsparcia GPSR:

 

GPSR to nowe obowiązki dla sprzedawców Amazon

Amazon już od jakiegoś czasu nakłada na listingi konieczność uzupełnienia informacji zgodności z GPSR. Być może zauważyłeś na swoich listingach Regulatory compliance (panel do zarządzania tego typu zgłoszeniami znajdziesz w Seller Central -> Lewe boczne menu -> Performance -> Account Health -> Policy compliance -> Regulatory compliance). Sprawdź, czy na Twoich listingach nie masz już widocznych wymogów Amazon do uzupełnienia informacji zgodnościowych.

account health amazon

Ile mam czasu na przedstawienie informacji zgodnościowych na Amazonie?

Wszelkie informacje, które należy dostarczyć Amazonowi per listing będące wynikiem dyrektywy, należy uzupełnić nie później niż przed datą obowiązywania dyrektywy GPSR. Dlaczego? Z prostego powodu, niespełnienie tych wymagań może spowodować brak możliwości dalszej sprzedaży na Amazon w momencie wejścia dyrektywy w życie (13.12.2024).

Obowiązki sprzedawcy na Amazon wynikające z GPSR

  • Product safety and compliance – przedstawienie zgodności produktu z obowiązującymi przepisami. Wszelkie dokumenty (np. dokumentacja techniczna, wyniki testów, deklaracje zgodności) muszą być spisane. Więcej o zgodności i bezpieczeństwie produktów znajdziesz w sekcji Product safety and compliance.
  • Fizyczna identyfikacja produktu – konieczność fizycznego oznaczenia produktów co najmniej jednym identyfikatorem produktu, takim jak typ, partia lub numer seryjny, lub innym elementem umożliwiającym klientowi identyfikację produktu. Może to być EAN/GTIN lub numer producenta.
  • GPSR: Responsible Person contact details / manufacturer contact details – wskazanie osoby odpowiedzialnej z siedzibą w Unii Europejskiej. Każdy produkt musi posiadać oznakowanie producenta, osoby odpowiedzialnej i (jeśli dotyczy) importera wraz z danymi kontaktowymi (adres i email) w jednym z języków urzędowych UE. Etykieta z tymi danymi musi być dołączana do produktu. Szczegółowe wymagania odnośnie tego aspektu znajdziesz w Seller Central w sekcjach Manufacturer requirements oraz Responsible Person requirements.
  • GPSR: warning and safety information – wskazanie wszelkich ostrzeżeń i informacji dotyczących bezpieczeństwa produktów na listingach Amazon – w języku kraju sprzedaży (jeśli sprzedajesz na amazon.de – to w języku niemieckim). Informacje te możesz podać jako zdjęcia, dokumenty czy wyniki testów bezpieczeństwa. Przykładowe ostrzeżenia to m.in. bezpieczeństwo zabawek (np. certyfikat CE), certyfikat bezpieczeństwa dla człowieka i środowiska Oeko-Tex czy ostrzeżenia na produktach o zagrożeniach chemicznych. Więcej szczegółowych wymagań znajdziesz w sekcji Warning and safety information requirements.

GPSR Amazon

gpsr

GPSR – jak wpływa na sprzedaż na Amazon?

GPSR nie tylko nakłada obowiązki na sprzedawcę w zakresie dostarczenia danych do Amazon, lecz także fizycznego oznakowania produktów odpowiednimi informacjami.

Każdy produkt musi posiadać numer identyfikacyjny np. EAN widoczny na produkcie oraz fizycznie dodane dane adresowe i kontaktowe producenta, osoby odpowiedzialnej i ew. importera.

Amazonowi natomiast należy dodatkowo dostarczyć informacje odnośnie:

Warning and safety information

Manufacturer

Responsible person

Product picture – jest to element wymagania GPSR, jednak w praktyce oznacza to konieczność dodania zdjęcia głównego na listingu Amazon. Służy identyfikacji wizualnej produktu sprzedawanego na Amazonie.

Tak naprawdę wgranie tych informacji na Amazon, to jedynie potwierdzenie, że te dane są podane przy każdym produkcie, który trafia do konsumenta. Konsument przed dokonaniem zakupu musi zostać odpowiednio ostrzeżony i poinformowany o zagrożeniach czy zachowaniu ostrożności zanim otrzyma fizycznie produkt. Musi mieć również dostęp do danych kontaktowych, aby w razie potrzeby móc przesłać zgłoszenie dotyczące produktu.

Informacje związane z GPSR będą wyświetlane na listingach Amazon

listing amazon

W sekcji ‘Safety and Product Resources’ I dalej ->  ‘Images, documents and contacts’ na listingu produktowym Amazon będą wyświetlane informacje wgrane przez sprzedawcę w związku z GPSR.

Desktop: poniżej galerii zdjęć i ponownie pod tabelą ‘Technical Details’ na samym dole strony.

Mobile: nad ‘Product details’ I ponownie pod tabelą ‘Product information’.

Aby uzyskać dostęp do tych informacji z poziomu listingu produktowego należy kliknąć link w tych miejscach, co spowoduje otwarcie okienka z informacjami dotyczącymi bezpieczeństwa i zgodności produktów.

GPSR – informacje ogólne o dyrektywie UE

Pełna treść dyrektywy GPSR w języku angielskim jest dostępna pod linkiem: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2023/988/oj

  • Unia Europejska nakłada na każdego sprzedawcę sprzedającego na jej terenie obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa produktów dla konsumentów. Każdy produkt musi więc spełniać określone normy i nie stwarzać zagrożenia dla zdrowia i życia użytkowników.
  • Dodatkowo, sprzedawca musi udostępniać konsumentom informacje o produktach w jasny sposób i w języku kraju sprzedaży np. jako instrukcje użytkowania czy ostrzeżenia. Konsument musi mieć łatwy dostęp do takich istotnych informacji – czy to na produkcie/jego opakowaniu, ale również przed zakupem np. na listingu na marketplace.
  • Na sprzedawcy również spoczywa obowiązek informowania odpowiednich organów o nowych zagrożeniach na produkcie, czasem może to skutkować wycofaniem produktu z rynku. W przypadku wycofywania produktu – sprzedawca zobowiązany jest do aktywnej współpracy z organami nadzoru, ostrzeżenia konsumentów i odpowiedniego reagowania.
  • Importerzy i sprzedawcy produktów spoza UE podlegają GPSR. To oznacza, że takie produkty również muszą spełniać wymagania wynikające z dyrektywy.

Ponad 7-letnie doświadczenie w branży e-commerce ze specjalizacją w content marketingu i marketingu afiliacyjnym, a od 3 lat również współpracująca i tworząca projekty z zakresu sprzedaży na Amazon. Zawodowo zajmuje się m.in. content writingiem, prowadzeniem projektów e-commerce, układaniem szablonów stron sprzedażowych, podnoszeniem efektywności działań sprzedażowo-marketingowych oraz analizą rynku. Po godzinach redaktorka i korektorka treści literackiej i pozaliterackiej. Prywatnie miłośniczka Warszawy, zakupów online i dobrego jedzenia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przewiń do góry