Amazon to obecnie najpopularniejsza na świecie platforma, umożliwiająca efektowną sprzedaż oferowanych produktów. Znaczny wpływ na wspomniany fakt wywierają udostępniane przez serwis dane i metryki o sprzedaży. To właśnie one umożliwiają nieustanne ulepszanie oferty. Efekt?
97 milionów odwiedzających z całego świata, w tym 2 miliony aktywnych sprzedawców. Naturalnie utrzymanie wysokiej jakości usług wymaga spełnienia konkretnych warunków. Z tego względu Amazon niejako zobowiązuje sprzedawców do sprostania postawionym wymogom. Mowa głównie o dostosowaniu oferty do standardów platformy.
Spis treści
Audyt konta na Amazonie – ważniejszy, niż sądzisz
Zyskowna sprzedaż na Amazonie wymaga zarówno odpowiednio zoptymalizowanego konta, jak i stosowania konkretnych technik. Aby zyskać, a w późniejszym czasie utrzymać wysoką pozycję sklepu w rankingach należy zatroszczyć się o szczegóły. Spełnienie powyższych wymogów nie jest możliwe bez doskonałej znajomości zasad działania platformy. Właśnie dlatego warto zdecydować się na wykonanie audytu konta Amazon.
Przykładowy audyt
W zależności od wykonawcy przykładowy audyt powinien zawierać m.in.:
- Analizę i optymalizację konta
- Audyt listingów ofert
- Strategię optymalizacji konta
- Wskazanie rozwiązań usprawniających sprzedaż
Poszczególne części składowe audytu
Audyty różnią się między sobą, jednak można w nich znaleźć także:
- Analizę zgodności z regulaminem platformy
- Przykłady wzorcowych aukcji
- Proponowane sposoby komunikacji na linii sprzedawca – klient
- Prognozę przyszłych zagrożeń
Jak wygląda audyt konta na Amazonie?
Jak wspominaliśmy, audyt konta na opisywanej platformie sprzedażowej składa się z poszczególnych części składowych. Poniżej opisujemy wybrane elementy audytu, mające istotny wpływ na efekty uzyskiwane przez sprzedawcę. Są to:
- Zgodność z regulaminem serwisu Amazon
- Jakość listingów
- Sposoby komunikacji
- Analiza statystyk
Pamiętaj także, że wszystkie polskie firmy sprzedające online do Niemiec i Francji powinny być zarejestrowane w systemie niemieckim i francuskim oraz płacić „podatek śmieciowy”.
Zobacz więcej na ten temat: Rejestracja LUCID
Elementy audytu konta na Amazonie – regulamin serwisu
Amazon narzuca sprzedawcom stosunkowo „sztywne” zasady, zarazem monitorując podejmowane przez nich działania. Oceniana jest m.in.:
- Jakość aukcji
- Sprawność komunikacji na linii klient – sprzedawca
- Czas dostawy (terminowość)
Niska ocena działań równoznaczna jest z dopuszczeniem się odstępstw od regulaminu. Niestety, wykrycie przez Amazon nieprawidłowości stosunkowo często skutkuje blokadą konta.
Elementy audytu konta na Amazonie – listingi
Dzięki listingom klienci mają możliwość porównania ofert wielu sprzedawców. Dodanie produktu do istniejącej listy zwiększa jego widoczność, a tym samym szansę sprzedaży. Elementy brane pod uwagę podczas oceny listingów to m.in.:
- Tytuł
- Opisy produktów
- Fotografie produktów
Warto dodać, iż każdy z wymienionych elementów rozpatrywany jest pod wieloma kątami. Poniższe zestawienie ilustruje przykładową analizę poprawnych i błędnych składowych tytułu aukcji.
Działanie |
Pożądane | Niepożądane |
Liczba znaków | Poniżej 200 |
Powyżej 200 |
Zapis liczb |
W postaci cyfr (np. 1, 2, 3…) | W postaci słowa (np. jeden,
dwa, trzy…) |
Znaki specjalne i symbole | Brak zastosowania w treści
tytułu |
Zastosowanie w treści tytułu |
Informacja o ilości dostępnych produktów |
Brak zastosowania w treści
tytułu |
Zastosowanie w treści tytułu |
Informacja o promocji | Brak zastosowania w treści
tytułu |
Zastosowanie w treści tytułu |
Elementy audytu konta na Amazonie – komunikacja
W odróżnieniu od polskich serwisów, platforma Amazon weryfikuje sposób komunikacji sprzedawcy z klientem. Ewentualne nieścisłości, które nie zostały uzgodnione podczas transakcji są zawsze rozstrzygane na korzyść klienta.
Ocena sposobu komunikacji skupia się na:
- Regulaminie wewnętrznym sklepu
- Sposobie i szybkości reakcji na zapytania kierowane przez klientów
- Kontakcie sklepu z pracownikami platformy Amazon
Elementy audytu konta na Amazonie – statystyki
Statystki udostępniane przez serwis Amazon stanowią odpowiedź na wiele pytań dotyczących braku efektów sprzedaży. Ich odpowiednia analiza pozwala nie tylko usprawnić sprzedaż ale także lepiej – a przede wszystkim efektowniej – przygotowywać i modyfikować ofertę sklepu. Co istotne to fakt, iż odpowiednie odczytanie danych wymaga zarówno analitycznego podejścia do opisywanego zagadnienia, jak i umiejętności odnalezienia ukrytych w tabelach zależności.
Kto powinien rozważyć audyt konta na Amazon?
Wykonanie audytu konta zalecane jest zarówno w przypadku osób, które dopiero rozpoczynają sprzedaż na Amazon, jak i przedsiębiorców mających już za sobą pierwsze aukcje. Jakie korzyści przyniesie wykonanie opisywanego audytu?
Korzyści dla osób rozpoczynających sprzedaż na Amazon |
Korzyści dla osób aktywnie działających na
Amazon |
Możliwość opracowania efektywnego planu
sprzedaży |
Poprawa wyników sprzedażowych |
Szansa na optymalizację cen produktów |
Poprawa widoczności produktów |
Możliwość doboru skutecznych działań
promocyjnych |
Lista kompletnych rozwiązań usprawniających |
Wsparcie w budowaniu marki |
Możliwość eliminacji potencjalnych zagrożeń |
Możliwość uzyskania satysfakcjonujących
efektów biznesowych |
Optymalizacja działań reklamowych i logistycznych |
Jeśli sprzedajesz na Amazon i potrzebujesz wsparcia w zakresie optymalizacji lub prowadzenia k0nta sprzedażowego – zobacz naszą ofertę lub wypełnij formularz kontaktowy.
Jednocześnie zachęcamy do darmowej rejestracji na naszej nowej Platformie B2B V2R, która umożliwia sprzedaż na globalnych marketplace’ach bez konieczności posiadania konta sprzedażowego!
Źródła: