Niejednokrotnie zgłaszają się do nas sprzedawcy zmartwieni niską sprzedażą na swoich kontach na Amazonie, a czasem całkowitym brakiem tej sprzedaży. Przygotowaliśmy tutorial krok po kroku obrazujący proces budowania sprzedaży na Amazonie. Tak – proces. Nie wystarczy dodanie produktu na Amazonie, gdyby było to tak proste – otaczaliby nas sami top sellerzy…
Spis treści
Jak odkryć dlaczego Twój produkt się nie sprzedaje?
Powodów może być naprawdę wiele np.:
- Produkt nie wyświetla się w wynikach wyszukiwań wyszukiwarki Amazon na często wpisywane frazy kluczowe
- Niska jakość listingu
- Niepoprawnie ustawione kampanie reklamowe, które tylko przepalają budżet
- Po prostu źle dobrane frazy kluczowe
Pierwszym krokiem do budowania sprzedaży na Amazonie, powinno więc być przeprowadzenie audytu produktów. Należy prześledzić ASIN po ASIN-ie wszelkie niezbędne informacje, które pozwolą zdiagnozować problem braku sprzedaży dla konkretnego produktu.
O tym, jakie elementy należy wziąć pod uwagę podczas wykonywania audytu produktu na Amazonie pisaliśmy już wcześniej w innym artykule.
W trakcie wykonywania audytu możesz natknąć się na różne przyczyny braku sprzedaży. Niżej opisujemy najczęstsze z nich.
Przyczyna 1 – niska jakość listingu
Brak sprzedaży na konkretnym produkcie może wynikać z macoszego podejścia do informacji zamieszczanych w listingu, czyli niskiej wartości dla Amazon SEO. Ogromne znaczenie mają wszystkie elementy listingu tj.:
- zdjęcia
- tytuł
- bullet points
- description
- cena
- search terms
Rada: Poprawne uzupełnienie tych informacji pozwala nie tylko na zwiększenie sprzedaży produktu (konwersję), lecz także na późniejsze uzyskanie pozytywnego feedbacku od kupującego (opinie).
Przyczyna 2 – niezoptymalizowane kampanie reklamowe PPC
Kampania typu reklama PPC Amazon to żywy organizm, nad którym należy nieustannie czuwać. Samo wybranie fraz kluczowych i włączenie kampanii nie wystarczy, by zbudować sprzedaż na Amazon. Oczywiście, możliwe, że Ci się poszczęści i po prostu trafisz od razu na właściwe słowa kluczowe. Prawdopodobieństwo takiej sytuacji jest jednak wyjątkowo niskie…
W większości przypadków część fraz generuje traffic, ale nie przynosi konwersji (sprzedaży). Takie frazy kluczowe należy na bieżąco monitorować i wyłączać te, które są czystym kosztem. Bieżąca opieka nad kampanią reklamową powinna obejmować również rozbudowywanie bazy fraz kluczowych o nowe pozycje.
Rada: Pamiętaj także, że jeśli pozycjonujesz swój produkt na inne frazy kluczowe niż te zawarte w kampaniach – to wyniki zarówno pozycjonowania, jak i kampanii mogą być pogorszone.
Przyczyna 3 – brak pozycjonowania wewnątrz Amazon
Frazy kluczowe to jeden z najważniejszych elementów, jeśli chodzi o budowanie sprzedaży. Wysokie pozycje na właściwe zapytania pozwalają potencjalnych kupującym szybko odnaleźć Twoją ofertę sprzedaży. Jeśli do tego masz prawidłowo zoptymalizowany listing – szanse na wyższy conversion rate (CR) rosną wykładniczo. Zanim jednak wybierzesz właściwe frazy kluczowe, czeka Cię nie lada research.
Podczas układania planu pozycjonowania Amazon, pod uwagę należy wziąć m.in.:
- liczbę wyszukań danej frazy
- konkurencyjność frazy kluczowej
- historię frazy kluczowej
- zdolność frazy kluczowej do budowania sprzedaży
W tym celu można skorzystać z narzędzi analitycznych dostępnych w sieci. Po wyborze fraz kluczowych możesz je wykorzystać zarówno pod pozycjonowanie produktu, jak i kampanie reklamowe.
Rada: Stale monitoruj efekty wprowadzonych zmian i poszukuj tych fraz kluczowych, które generują najwięcej sprzedaży.
Przyczyna 4 – brak pozycjonowania spoza Amazon
Zgodnie z ostatnią aktualizacją algorytmu Amazona do wersji A10 ogromne znaczenie w budowaniu Sales Rank i osiąganiu wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania na określone frazy kluczowe, ma także dostarczanie na produkt ruchu spoza Amazona.
W celu pozycjonowania spoza Amazona sprawdzą się więc m.in.:
- Kampanie Google Ads
- Kampanie FB Ads
- Działania reklamowe w innych Social Mediach
- Artykuły przekierowujące do produktu na Amazonie
Rada: Pokazanie Amazonowi, że Twój produkt jest na tyle wartościowy, że przyciąga użytkowników spoza Amazona, jest dobrym działaniem wspomagającym budowanie sprzedaży konkretnego produktu, gdyż podnosi SR produktu.
Przyczyna 5 – ignorowanie działań konkurencji
Doskonałym sposobem na zorientowanie się, dlaczego Twój produkt się nie sprzedaje – jest analiza działań konkurencji.
Wystarczy prześledzić konkurencyjny produkt np. bestseller w danej kategorii produktowej pod kątem m.in.:
- jego ceny
- wyników sprzedaży
- słów kluczowych, na których się pokazuje na Amazonie
W ten sposób uzyskujesz wiedzę, jakie działania należy podjąć, żeby Twój produkt także mógł zacząć się sprzedawać.
Rada: Do analizy konkurencji można wykorzystać nie tylko narzędzia analityczne dostępne w sieci – wiele informacji można odszukać w obrębie samego Amazona!
Przyczyna 6 – brak spójności we frazach kluczowych
Wszelkie podjęte działania mające na celu zwiększenie sprzedaży na Amazonie to naczynia połączone. Tak ważne jest więc zachowanie spójności w ekspozycji produktu na wybrane frazy kluczowe.
Rada: Należy więc trzymać się tych samych fraz kluczowych we wszystkich miejscach, w których Amazon umożliwia nam ich podawanie tj. w kampaniach PPC, tytule, opisie czy keywords.
Budowanie sprzedaży na Amazonie to niekończący się proces
Uzdrowienie swojego konta sprzedażowego i wdrożenie wszelkich potrzebnych zmian to pierwszy krok do budowania sprzedaży na Amazonie. Ogromne znaczenie ma późniejsza analiza wyników podjętych działań i reagowanie w sytuacji, gdy np. słowa kluczowe nie są odpowiednie lub pojawiła się nowa fraza generująca wyższą sprzedaż.
Monitorowanie bieżącej sprzedaży pozwala nie tylko utrzymywać sprzedaż na obecnym poziomie, lecz także podkręcać ją tak, by z miesiąca na miesiąc rosła.
Rada: Jeśli chcesz się dowiedzieć, dlaczego Twój produkt się nie sprzedaje – skontaktuj się z nami. Przeprowadzamy kompleksowe audyty produktów na Amazonie, wskazujemy, co jest powodem niskiej sprzedaż i co należy zrobić, żeby tę sprzedaż rozkręcić. Jednocześnie oferujemy szeroki zakres usług ukierunkowanych na budowanie sprzedaży na Amazonie.
Sprawdź naszą ofertę usług wsparcia sprzedaży na Amazon:
Pamiętaj także, że wszystkie polskie firmy sprzedające online do Niemiec i Francji powinny być zarejestrowane w systemie niemieckim i francuskim oraz płacić „podatek śmieciowy”.
Jeśli masz inne pytania związane ze sprzedażą na Amazon, możesz skontaktować się z naszą agencją Amazon, lub zostawić je w komentarzu pod tym artykułem, chętnie odpowiemy na każde pytanie.
Zobacz więcej na ten temat: Rejestracja LUCID
Jednocześnie zachęcamy do darmowej rejestracji na naszej nowej Platformie B2B, która umożliwia sprzedaż na globalnych marketplace’ach bez konieczności posiadania konta sprzedażowego!