Amazon sprzedaż w Polsce – przygotuj się na wejście Amazona na polski rynek

Udostępnij artykuł
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on skype
Skype
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Choć oficjalna data premiery Amazon.pl dla konsumentów jeszcze nie padła, od końca stycznia sprzedawcy mogą już rejestrować swoje konta. Start serwisu Amazon w Polsce to ogromna zmiana w polskiej branży e-commerce. Jak ją wykorzystać jako sprzedawca online? Zobacz krok po kroku jak zacząć sprzedawać na Amazon w Polsce!

Kolejny krok ku sprzedaży na Amazonie na rynku polskim

Amazon jest obecny na polskim rynku od 2014 roku. Dotychczasowa jego działalność skupiała się na rozwiązaniach logistycznych. Na dziś w Polsce jest otwarte 9 centrów logistycznych Amazona.

Jeszcze do niedawna jedyną możliwością sprzedaży na Amazonie dla polskich sprzedawców online było oferowanie swoich produktów na innych europejskich i pozaeuropejskich rynkach. Niebawem polscy sprzedawcy e-commerce będą mieli możliwość wyjścia ze swoją ofertą do polskich konsumentów na Amazonie. Można już zakładać konta sprzedażowe!

Źródło: https://biuroprasoweamazon.pl/O-Amazon-w-Polsce/Centra-Logistyki.html

Amazon w Polsce – zakładanie konta

Proces zakładania konta na Amazon jest ściśle określony:

  1. Na starcie należy podać podstawowe informacje konta oraz wymagane dane o firmie.
  2. Konieczne jest również wskazanie osoby do kontaktu.
  3. Po weryfikacji numeru telefonu, trzeba podać dane odnośnie metody płatności oraz załączyć wymagane dokumenty w celu weryfikacji przez Amazon.
  4. Na koniec nadajemy sklepowi nazwę, dołączamy brakujące dokumenty i konto do sprzedaży na Amazon jest gotowe.

Od 27 stycznia 2021 Amazon otworzył przedsiębiorcom możliwość zakładania kont sprzedażowych w języku polskim. Proces rejestracji przebiega na stronie https://sell.amazon.pl

Konfigurowanie konta sprzedażowego na Amazon

1. Wybierz plan

Każdy sprzedawca ma do wyboru dwa plany sprzedaży:

  • Indywidualny (prowizja 4 zł + VAT za sprzedany produkt, polecany dla sprzedających mniej niż 40 przedmiotów miesięcznie)
  • Profesjonalny (165,91 zł + VAT miesięcznie & dodatkowe opłaty za sprzedaż, polecany dla sprzedających powyżej 40 przedmiotów miesięcznie)
PlanyIndywidualnyProfesjonalny
Ten plan może być odpowiedni dla Ciebie, jeśli:Sprzedajesz mniej niż 40 przedmiotów miesięcznieSprzedajesz ponad 40 przedmiotów miesięcznie
Nie potrzebujesz zaawansowanych narzędzi ani programów do sprzedażyChcesz uzyskać dostęp do interfejsów API i dodatkowych raportów sprzedaży
Jeszcze się zastanawiasz, co sprzedawać

Źródło: https://sell.amazon.pl/sprzedawaj-online/przewodnik-dla-poczatkujacych

2. Seller Central

Gotowe konto sprzedawcy na Amazon otwiera Ci dostęp do Seller Central. Jest to Twoja przestrzeń do zarządzania sprzedażą. Z poziomu Seller Central możesz zarządzać zapasami w magazynach, monitorować wyniki sprzedaży, opinie klientów czy też pobierać raporty.

Funkcjonalności Amazon Seller Central:

  • Zakładka ‚Zapasy’ (śledzenie zapasów i ich aktualizacja)
  • Raporty i często używane szablony
  • Narzędzia do pomiaru danych klientów (analityka sprzedaży)
  • Zakładka ‚Dziennik spraw’ (kontakt z supportem Amazona)
  • Śledzenie codziennej sprzedaży produktów

3. Podatek VAT

  • Stawki podatku VAT różnią się w poszczególnych krajach.
  • Pamiętaj o dobraniu odpowiedniej stawki VAT zgodnie z przepisami obowiązującymi w Twoim kraju.
  • Numer VAT zależy od miejsca prowadzenia działalności, modelu realizacji i rocznej sprzedaży.

Stawki podatku VAT w państwach członkowskich UE

Państwa członkowskie

KodStandardowa stawka

Niemcy

DE19%
FrancjaFR

20%

Włochy

IT22%

Hiszpania

ES21%
PolskaPL

23%

CzechyCZ

21%

NiderlandyNL

21%

4. Dodawanie ofert sprzedaży

Żeby jednak sprzedać swoje produkty na Amazonie – musisz wystawić oferty sprzedaży.

  • Jeśli produkt, który sprzedajesz istnieje już w bazie produktów Amazona – przypisujesz tę istniejącą ofertę.
  • Jeśli produkt jest zupełnie nowy – musisz stworzyć nową ofertę.

dodawanie oferty amazon

Źródło: https://sell.amazon.pl/sprzedawaj-online/przewodnik-dla-poczatkujacych

Funkcjonalności w tworzeniu ofert zależą od wybranego przez Ciebie planu sprzedaży. Każdy produkt powinien być opisany zgodnie z szablonem Amazona. Podać należy m.in. SKU, tytuł i opis produktu czy zdjęcia.

produkty amazon

Źródło: https://sell.amazon.pl/sprzedawaj-online/przewodnik-dla-poczatkujacych

Niektóre kategorie produktowe są poddane pewnym ograniczeniom. Więcej na ten temat piszemy w artykule o katalogowaniu produktów na Amazonie.

5. Systemy sprzedaży FBA i FBM

Amazon umożliwia sprzedawcom dwa sposoby na logistykę:

  • FBA (Fulfillment by Amazon) – magazynowanie w centrach logistycznych Amazona oraz wysyłki zamówień po stronie Amazona
  • FBM (Fulfillment by Merchant) – samodzielne magazynowanie i obsługa wysyłek produktów, po stronie sprzedawcy

Po uzupełnieniu wszystkich tych kroków, jesteś gotowy do sprzedaży na Amazonie w Polsce.

Jak sprzedawać na Amazonie dużo i bezproblemowo?

Cały proces od rejestracji do podtrzymywania sprzedaży na Amazonie może być czasochłonny i problematyczny. Niewykluczone, że napotkasz wyzwania już na etapie rejestracji i weryfikacji konta. A to dopiero początek.

Przed Tobą jeszcze optymalizacja ustawień konta, katalogowanie produktów, kampanie reklamowe, zarządzanie logistyką, obsługa klienta końcowego… Niekończąca się praca nad udoskonalaniem swojej oferty i zwiększaniem sprzedaży na Amazonie. Tu cenne w rozwiązaniu bieżących problemów może być doświadczenie innych sprzedawców na Amazonie oraz firm wspomagających zarządzanie sprzedażą online w wielu marketplace’ach jednocześnie.

Polonistka ze specjalizacją redaktorko-wydawniczą z zamiłowaniem do reklamy online. Zawodowo zajmuje się prowadzeniem projektów, układaniem szablonów stron internetowych, raportowaniem efektywności działań sprzedażowo-marketingowych, układaniem i wdrażaniem strategii reklamowych, analizą rynku oraz negocjowaniem i współpracowaniem z firmami zewnętrznymi. Specjalizuje się w content i affiliate marketingu. Po godzinach redaktorka i korektorka treści literackiej i pozaliterackiej. Prywatnie miłośniczka Warszawy, zakupów online, dobrego jedzenia i Elona Muska.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry