Choć oficjalna data premiery Amazon.pl dla konsumentów jeszcze nie padła, od końca stycznia sprzedawcy mogą już rejestrować swoje konta. Start serwisu Amazon w Polsce to ogromna zmiana w polskiej branży e-commerce. Jak ją wykorzystać jako sprzedawca online? Zobacz krok po kroku jak zacząć sprzedawać na Amazon w Polsce!
Spis treści
Kolejny krok ku sprzedaży na Amazonie na rynku polskim
Amazon jest obecny na polskim rynku od 2014 roku. Dotychczasowa jego działalność skupiała się na rozwiązaniach logistycznych. Na dziś w Polsce jest otwarte 9 centrów logistycznych Amazona.
Jeszcze do niedawna jedyną możliwością sprzedaży na Amazonie dla polskich sprzedawców online było oferowanie swoich produktów na innych europejskich i pozaeuropejskich rynkach. Niebawem polscy sprzedawcy e-commerce będą mieli możliwość wyjścia ze swoją ofertą do polskich konsumentów na Amazonie. Można już zakładać konta sprzedażowe!
Źródło: https://biuroprasoweamazon.pl/O-Amazon-w-Polsce/Centra-Logistyki.html
Amazon w Polsce – zakładanie konta
Proces zakładania konta na Amazon jest ściśle określony:
- Na starcie należy podać podstawowe informacje konta oraz wymagane dane o firmie.
- Konieczne jest również wskazanie osoby do kontaktu.
- Po weryfikacji numeru telefonu, trzeba podać dane odnośnie metody płatności oraz załączyć wymagane dokumenty w celu weryfikacji przez Amazon.
- Na koniec nadajemy sklepowi nazwę, dołączamy brakujące dokumenty i konto do sprzedaży na Amazon jest gotowe.
Od 27 stycznia 2021 Amazon otworzył przedsiębiorcom możliwość zakładania kont sprzedażowych w języku polskim. Proces rejestracji przebiega na stronie https://sell.amazon.pl
Sprawdź naszą ofertę usług wsparcia sprzedaży na Amazon:
Konfigurowanie konta sprzedażowego na Amazon
1. Wybierz plan
Każdy sprzedawca ma do wyboru dwa plany sprzedaży:
- Indywidualny (prowizja 4 zł + VAT za sprzedany produkt, polecany dla sprzedających mniej niż 40 przedmiotów miesięcznie)
- Profesjonalny (165,91 zł + VAT miesięcznie & dodatkowe opłaty za sprzedaż, polecany dla sprzedających powyżej 40 przedmiotów miesięcznie)
Plany | Indywidualny | Profesjonalny |
Ten plan może być odpowiedni dla Ciebie, jeśli: | Sprzedajesz mniej niż 40 przedmiotów miesięcznie | Sprzedajesz ponad 40 przedmiotów miesięcznie |
Nie potrzebujesz zaawansowanych narzędzi ani programów do sprzedaży | Chcesz uzyskać dostęp do interfejsów API i dodatkowych raportów sprzedaży | |
Jeszcze się zastanawiasz, co sprzedawać |
Źródło: https://sell.amazon.pl/sprzedawaj-online/przewodnik-dla-poczatkujacych
2. Seller Central
Gotowe konto sprzedawcy na Amazon otwiera Ci dostęp do Seller Central. Jest to Twoja przestrzeń do zarządzania sprzedażą. Z poziomu Seller Central możesz zarządzać zapasami w magazynach, monitorować wyniki sprzedaży, opinie klientów czy też pobierać raporty.
Funkcjonalności Amazon Seller Central:
- Zakładka ‘Zapasy’ (śledzenie zapasów i ich aktualizacja)
- Raporty i często używane szablony
- Narzędzia do pomiaru danych klientów (analityka sprzedaży)
- Zakładka ‘Dziennik spraw’ (kontakt z supportem Amazona)
- Śledzenie codziennej sprzedaży produktów
3. Podatek VAT
- Stawki podatku VAT różnią się w poszczególnych krajach
- Pamiętaj o dobraniu odpowiedniej stawki VAT zgodnie z przepisami obowiązującymi w Twoim kraju
- Numer VAT zależy od miejsca prowadzenia działalności, modelu realizacji i rocznej sprzedaży
Stawki podatku VAT w państwach członkowskich UE |
||
Państwa członkowskie |
Kod | Standardowa stawka |
Niemcy |
DE | 19% |
Francja | FR |
20% |
Włochy |
IT | 22% |
Hiszpania |
ES | 21% |
Polska | PL |
23% |
Czechy | CZ |
21% |
Niderlandy | NL |
21% |
4. Dodawanie ofert sprzedaży
Żeby jednak sprzedać swoje produkty na Amazonie – musisz wystawić oferty sprzedaży.
- Jeśli produkt, który sprzedajesz istnieje już w bazie produktów Amazona – przypisujesz tę istniejącą ofertę
- Jeśli produkt jest zupełnie nowy – musisz stworzyć nową ofertę
Źródło: https://sell.amazon.pl/sprzedawaj-online/przewodnik-dla-poczatkujacych
Funkcjonalności w tworzeniu ofert zależą od wybranego przez Ciebie planu sprzedaży. Każdy produkt powinien być opisany zgodnie z szablonem Amazona. Podać należy m.in. SKU, tytuł i opis produktu czy zdjęcia.
Źródło: https://sell.amazon.pl/sprzedawaj-online/przewodnik-dla-poczatkujacych
Niektóre kategorie produktowe są poddane pewnym ograniczeniom. Więcej na ten temat piszemy w artykule o katalogowaniu produktów na Amazonie.
5. Systemy sprzedaży FBA i FBM
Amazon umożliwia sprzedawcom dwa sposoby na logistykę:
- FBA (Fulfillment by Amazon) – magazynowanie w centrach logistycznych Amazona oraz wysyłki zamówień po stronie Amazona
- FBM (Fulfillment by Merchant) – samodzielne magazynowanie i obsługa wysyłek produktów, po stronie sprzedawcy
Po uzupełnieniu wszystkich tych kroków, jesteś gotowy do sprzedaży na Amazonie w Polsce.
Jak sprzedawać na Amazonie dużo i bezproblemowo?
Cały proces od rejestracji do podtrzymywania sprzedaży na Amazonie może być czasochłonny i problematyczny. Niewykluczone, że napotkasz wyzwania już na etapie rejestracji i weryfikacji konta. A to dopiero początek.
Przed Tobą jeszcze optymalizacja ustawień konta, katalogowanie produktów, kampanie reklamowe, zarządzanie logistyką, obsługa klienta końcowego… Niekończąca się praca nad udoskonalaniem swojej oferty i zwiększaniem sprzedaży na Amazonie. Tu cenne w rozwiązaniu bieżących problemów może być doświadczenie innych sprzedawców na Amazonie oraz firm wspomagających zarządzanie sprzedażą online w wielu marketplace’ach jednocześnie.