Jako sprzedawca online nie musisz – a nawet nie powinieneś ograniczać się do jednego kanału sprzedaży. Rozszerzenie swoich działań na kolejne platformy e-commerce to przecież otwarcie się na popyt o kilkaset procent większej liczby potencjalnych klientów niż dotychczas. Tylko, na jakich marketplace’ach sprzedawać?
Spis treści
Co kryje się pod pojęciem marketplace?
Często kojarzony tylko z Facebookiem, marketplace jest pojęciem o wiele szerszym. Śmiało można go rozpatrywać jako wirtualny bazar. Marketplace – podobnie jak bazar – to miejsce, w którym różni sprzedawcy oferują swoje również różne towary. Są jednak dwie zasadnicze różnice pomiędzy marketplace’m a bazarem:
- Na marketplace’ie oferowana jest sprzedaż online.
- Zasięg marketplace’a jest globalny, a nie lokalny.
Oznacza to ni mniej, ni więcej to, że sprzedawca ze swoją ofertą może dotrzeć do każdego potencjalnego klienta, jeśli ten tylko ma dostęp do internetu. I żadna ze stron kupna-sprzedaży nie musi wychodzić z domu. Nasza globalna wioska ma się bardzo dobrze!
Sprzedaż na marketplace – sklep internetowy
Jeśli jesteś szczęśliwym posiadaczem własnego sklepu internetowego, zapewne zastanawiałeś się jak dotrzeć do większej liczby klientów, a w efekcie zwiększyć sprzedaż obecnych towarów. Jednym ze sposobów jest właśnie skorzystanie z dobrodziejstw sprzedaży na marketplace’ach.
- Czy wiesz, że na Amazon na całym świecie kupuje 300 milionów klientów?
- Wyobraź sobie, że część z tych klientów mogłaby kupić Twoje towary!
- Wystawiasz ofertę na jednym lub kilku takich marketplace’ach, klienci kupują Twój produkt na marketplace, a Ty otrzymujesz tylko zgłoszenie o realizację potwierdzonego zamówienia. Ale to też nie zawsze!
Skoro już jesteśmy przy Amazonie – możesz wybrać model sprzedaży FBA, w którym to Amazon obsługuje wysyłkę Twoich zamówień. Ty w tym czasie skupiasz się na innych aspektach rozwoju swojego sklepu online. Wygląda, jakby towary sprzedawały się same, czy tak jest w istocie?
Sprawdź naszą ofertę usług wsparcia sprzedaży na Amazon:
Marketplace, czyli sprzedaż Twoich towarów w globalnej wiosce
Sprzedaż na marketplace wbrew pozorom wiąże się z pewnymi obowiązkami. W zależności od platformy e-commerce, sprzedający musi:
- Wykupić abonament lub odprowadzić prowizję od sprzedanych towarów
- Samodzielnie dbać o dane produktowe, które widzi klient końcowy (z poziomu konta sprzedażowego na marketplace)
- Zarządzać wysyłkami zamówień
- Przeglądać i analizować raporty sprzedaży
Wszystko zależy od tego, w jakim marketplace’ie sprzedawca oferuje swoje towary oraz w jakim modelu logistycznym współpracuje z danym marketplace’em.
Wady i zalety sprzedawania na marketplace
Każda działalność ma swoje dobre i złe strony. Zebraliśmy wady i zalety sprzedaży na marketplace na przykładzie Amazona.
Źródło: amazon.pl
Dlaczego warto sprzedawać na Amazonie
- wiarygodność i zaufanie (dzięki sprzedaży pod silną marką Amazona)
- obecność na marketplace’ie odwiedzanym przez miliony użytkowników miesięcznie
- skuteczne dotarcie do konkretnej grupy docelowej -> większa sprzedaż
- możliwość ekspansji na światowe rynki
- sprzedaż bez posiadania magazynu (w modelu FBA)
Co nie zachęca do sprzedaży na Amazonie
- wysoka konkurencja
- koszty reklamy na Amazonie
- prowizje od sprzedaży na Amazonie
- samodzielne zarządzanie zamówieniami
W ostatecznym rozrachunku korzyści ze sprzedaży na marketplace przewyższają ciemne strony. Liczy się przecież przede wszystkim ostateczny zysk ze sprzedaży – a przy odpowiednich narzędziach i umiejętnościach – można go znacznie zwiększyć dzięki sprzedaży na platformie e-commerce.
Największe europejskie marketplace’y – Ranking
Unia Europejska – z wyłączeniem Wielkiej Brytanii – jest trzecim co do wielkości rynkiem e-commerce na świecie. Rocznie wysokość sprzedaży detalicznej online sięga zawrotnych 412 miliardów dolarów! Zobacz, które marketplace’y cieszą się największą popularnością wśród odwiedzających w Europie.
Nazwa marketplace’a | Region/Kraj | Kategorie produktów | Miesięczne odwiedziny w Europie | |
1. | Amazon | Świat | Ogólne | 1.1B |
2. | eBay | Świat | Ogólne | 388.9M |
3. | Allegro | Polska | Ogólne | 202.8M |
4. | Zalando | Europa | Moda | 111.3M |
5. | Bol.com | Niderlandy | Ogólne | 75.8M |
6. | Cdiscount.com | Francja | Ogólne | 65.0M |
7. | Ozon | Rosja | Ogólne | 62.3M |
8. | Fnac | Europa | Ogólne | 57.9M |
9. | OTTO | Niemcy | Ogólne | 56.1M |
10. | eMAG | Europa wschodnia | Ogólne | 41.6M |
Źródło: Ranking za webretailer.com
Największe światowe marketplace’y – Ranking
Biorąc pod lupę choćby rok 2019 – więcej niż 50% sprzedaży online pochodziło właśnie z marketplace’ów. Oto najwięksi gracze na globalnym rynku e-commerce.
Nazwa marketplace’a | Region/Kraj | Kategorie produktów | Miesięczne odwiedziny na świecie | |
1. | Amazon | Świat | Ogólne | 5.7B |
2. | PayPay Mall | Japonia | Ogólne | 2.1B |
3. | Ebay | Świat | Ogólne | 1.6B |
4. | Mercado Libre | Ameryka Południowa | Ogólne | 661.7M |
5. | AliExpress | Świat | Ogólne | 639.1M |
6. | Rakuten | Świat | Ogólne | 621.5M |
7. | Taobao | Chiny | Ogólne | 545.2M |
8. | Walmart.com | USA | Ogólne | 469.0M |
9. | JD.com | Świat | Ogólne | 318.2M |
10. | Etsy | Świat | sztuka, rękodzieła & prezenty | 266.3M |
Źródło: Ranking za webretailer.com
Jeśli chcesz sprzedawać na wielu marketplace’ach jednocześnie – bez konieczności posiadania konta na poszczególnych marketplace’ach – zapoznaj się z funkcjonalnościami naszej Platformy V2R.