Sprzedaż niejedno ma imię, czyli przegląd globalnych marketplace’ów

Udostępnij artykuł
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on skype
Skype
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Jako sprzedawca online nie musisz – a nawet nie powinieneś ograniczać się do jednego kanału sprzedaży. Rozszerzenie swoich działań na kolejne platformy e-commerce to przecież otwarcie się na popyt o kilkaset procent większej liczby potencjalnych klientów niż dotychczas. Tylko, na jakich marketplace’ach sprzedawać?

Co kryje się pod pojęciem marketplace?

Często kojarzony tylko z Facebookiem, marketplace jest pojęciem o wiele szerszym. Śmiało można go rozpatrywać jako wirtualny bazar. Marketplace – podobnie jak bazar – to miejsce, w którym różni sprzedawcy oferują swoje również różne towary. Są jednak dwie zasadnicze różnice pomiędzy marketplace’m a bazarem:

  1. Na marketplace’ie oferowana jest sprzedaż online.
  2. Zasięg marketplace’a jest globalny, a nie lokalny.

Oznacza to ni mniej, ni więcej to, że sprzedawca ze swoją ofertą może dotrzeć do każdego potencjalnego klienta, jeśli ten tylko ma dostęp do internetu. I żadna ze stron kupna-sprzedaży nie musi wychodzić z domu. Nasza globalna wioska ma się bardzo dobrze!

Sprzedaż na marketplace – sklep internetowy

sprzedaż online

Jeśli jesteś szczęśliwym posiadaczem własnego sklepu internetowego, zapewne zastanawiałeś się jak dotrzeć do większej liczby klientów, a w efekcie zwiększyć sprzedaż obecnych towarów. Jednym ze sposobów jest właśnie skorzystanie z dobrodziejstw sprzedaży na marketplace’ach.

  1. Czy wiesz, że na Amazon na całym świecie kupuje 300 milionów klientów?
  2. Wyobraź sobie, że część z tych klientów mogłaby kupić Twoje towary!
  3. Wystawiasz ofertę na jednym lub kilku takich marketplace’ach, klienci kupują Twój produkt na marketplace, a Ty otrzymujesz tylko zgłoszenie o realizację potwierdzonego zamówienia. Ale to też nie zawsze!

Skoro już jesteśmy przy Amazonie – możesz wybrać model sprzedaży FBA, w którym to Amazon obsługuje wysyłkę Twoich zamówień. Ty w tym czasie skupiasz się na innych aspektach rozwoju swojego sklepu online. Wygląda, jakby towary sprzedawały się same, czy tak jest w istocie?

Marketplace, czyli sprzedaż Twoich towarów w globalnej wiosce

Sprzedaż na marketplace wbrew pozorom wiąże się z pewnymi obowiązkami. W zależności od platformy e-commerce, sprzedający musi:

  • Wykupić abonament lub odprowadzić prowizję od sprzedanych towarów
  • Samodzielnie dbać o dane produktowe, które widzi klient końcowy (z poziomu konta sprzedażowego na marketplace)
  • Zarządzać wysyłkami zamówień
  • Przeglądać i analizować raporty sprzedaży

Wszystko zależy od tego, w jakim marketplace’ie sprzedawca oferuje swoje towary oraz w jakim modelu logistycznym współpracuje z danym marketplace’em.

Wady i zalety sprzedawania na marketplace

Każda działalność ma swoje dobre i złe strony. Zebraliśmy wady i zalety sprzedaży na marketplace na przykładzie Amazona.

sprzedaż na amazonie

Źródło: amazon.pl

Dlaczego warto sprzedawać na Amazonie

  • wiarygodność i zaufanie (dzięki sprzedaży pod silną marką Amazona)
  • obecność na marketplace’ie odwiedzanym przez miliony użytkowników miesięcznie
  • skuteczne dotarcie do konkretnej grupy docelowej -> większa sprzedaż
  • możliwość ekspansji na światowe rynki
  • sprzedaż bez posiadania magazynu (w modelu FBA)

Co nie zachęca do sprzedaży na Amazonie

  • wysoka konkurencja
  • koszty reklamy na Amazonie
  • prowizje od sprzedaży na Amazonie
  • samodzielne zarządzanie zamówieniami

W ostatecznym rozrachunku korzyści ze sprzedaży na marketplace przewyższają ciemne strony. Liczy się przecież przede wszystkim ostateczny zysk ze sprzedaży – a przy odpowiednich narzędziach i umiejętnościach – można go znacznie zwiększyć dzięki sprzedaży na platformie e-commerce.

Największe europejskie marketplace’y – Ranking

globalne marketplace

Unia Europejska – z wyłączeniem Wielkiej Brytanii – jest trzecim co do wielkości rynkiem e-commerce na świecie. Rocznie wysokość sprzedaży detalicznej online sięga zawrotnych 412 miliardów dolarów! Zobacz, które marketplace’y cieszą się największą popularnością wśród odwiedzających w Europie.

Nazwa marketplace’a Region/Kraj Kategorie produktów Miesięczne odwiedziny w Europie
1. Amazon Świat Ogólne 1.1B
2. eBay Świat Ogólne 388.9M
3. Allegro Polska Ogólne 202.8M
4. Zalando Europa Moda 111.3M
5. Bol.com Niderlandy Ogólne 75.8M
6. Cdiscount.com Francja Ogólne 65.0M
7. Ozon Rosja Ogólne 62.3M
8. Fnac Europa Ogólne 57.9M
9. OTTO Niemcy Ogólne 56.1M
10. eMAG Europa wschodnia Ogólne 41.6M

Źródło: Ranking za webretailer.com

Największe światowe marketplace’y – Ranking

Biorąc pod lupę choćby rok 2019 – więcej niż 50% sprzedaży online pochodziło właśnie z marketplace’ów. Oto najwięksi gracze na globalnym rynku e-commerce.

Nazwa marketplace’a Region/Kraj Kategorie produktów Miesięczne odwiedziny na świecie
1. Amazon Świat Ogólne 5.7B
2. PayPay Mall Japonia Ogólne 2.1B
3. Ebay Świat Ogólne 1.6B
4. Mercado Libre Ameryka Południowa Ogólne 661.7M
5. AliExpress Świat Ogólne 639.1M
6. Rakuten Świat Ogólne 621.5M
7. Taobao Chiny Ogólne 545.2M
8. Walmart.com USA Ogólne 469.0M
9. JD.com Świat Ogólne 318.2M
10. Etsy Świat sztuka, rękodzieła & prezenty 266.3M

Źródło: Ranking za webretailer.com

Ponad 5-letnie doświadczenie w branży e-commerce ze specjalizacją w content marketingu i marketingu afiliacyjnym. Zawodowo zajmuje się m.in. prowadzeniem projektów e-commerce, układaniem szablonów stron sprzedażowych, podnoszeniem efektywności działań sprzedażowo-marketingowych oraz analizą rynku. Po godzinach redaktorka i korektorka treści literackiej i pozaliterackiej. Prywatnie miłośniczka Warszawy, zakupów online, dobrego jedzenia i Elona Muska.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewiń do góry