W większości kategorii produktowych, konkurencja na Amazonie jest ogromna. I choć w małych niszach nawet niezoptymalizowany listing może generować sprzedaż, to w większych kategoriach każdy element listingu ma pośredni wpływ na generowanie realnych sprzedaży produktu. Jak przygotować listing na Amazonie, by wyróżniać się na tle konkurencji?
Spis treści
Jakość listingu na Amazonie
Pierwszym krokiem w procesie przygotowywania produktu do sprzedaży jest optymalizacja najważniejszych elementów listingu. Pod lupę należy wziąć przede wszystkim:
- Zdjęcia
- Bullet points
- Opis
- Tytuł
- Search terms
Za jakość listingu w dużej mierze odpowiada właśnie prawidłowa optymalizacja na wszystkich powyższych obszarach. Poniżej opisujemy, w jaki sposób należy je zoptymalizować, by podnieść sprzedaż produktu na Amazonie.
ZDJĘCIA PRODUKTU NA AMAZONIE
Wielu sprzedawców nie skupia się na dodaniu dobrej jakości zdjęć, a warto zaznaczyć, że to zdjęcie główne produktu przekłada się na wysokość konwersji! Potencjalny klient przeglądając aukcje w wynikach wyszukiwania w pierwszej kolejności zwraca uwagę właśnie na atrakcyjność zdjęcia. Jeśli zdjęcie jest niskiej jakości – nasza aukcja zostanie pominięta i klient przejdzie na stronę produktu konkurencji.
Jakie powinny być zdjęcia produktu na Amazonie:
- Wymiary zdjęć powinny być zgodne ze standardem Amazona
- Zdjęcia powinny pokazywać produkt w sposób atrakcyjny dla kupującego
- Dobrym pomysłem jest dodanie infografik ukazujących cechy/zalety produktu
- Zdjęcie główne powinno przedstawiać produkt na białym tle
- Zdjęcia mogą ukazywać sposób użycia produktu, jeśli nie jest on oczywisty dla kupującego
- Wszystkie zdjęcia powinny być wysokiej jakości
BULLET POINTS
Jeden z najważniejszych elementów listingu na Amazonie. Bullet points powinny zawierać najważniejsze cechy i zalety produktu. Należy również zadbać o to, by treści zawarte w bullet points zawierały generujące sprzedaż frazy kluczowe. W ten sposób zapewniamy sobie widoczność w wynikach wyszukiwania na Amazonie. Jeśli bowiem produkt pojawia się na wiele fraz o dużym zasięgu – jest on widoczny dla znacznie większej grupy potencjalnych klientów.
Czym charakteryzują się poprawne bullet points na Amazonie:
- Optymalną liczbą jest 5 bullet points
- Każdy bullet point nie powinien być dłuższy niż 100 znaków
- Bullet points powinny ukazywać najważniejsze informacje o produkcie, interesujące dla kupującego
- Poszczególne bullet points nie powinny powielać informacji tj. każdy bullet point powinien wnosić nową informację o produkcie
- Bullet points powinny zawierać generujące sprzedaż frazy kluczowe
- Bullet points powinny być poprawne językowo tj. napisane w języku właściwym dla marketplace’a, na którym oferowany jest produkt
Odnośnie ostatniego punktu listy – wiele listingów jest stworzona w oparciu o tłumaczenia z automatycznego translatora. To rozwiązanie jest oczywiście bardzo szybkie i nie generuje dodatkowych kosztów tłumaczenia. Z doświadczenia wiemy jednak, że wszystkie listingi tłumaczone translatorem są niskiej jakości i zawierają rażące błędy, a więc blokują potencjał sprzedażowy produktu.
Rodzimi użytkownicy języka z łatwością rozróżniają listingi tłumaczone automatycznie. A takie listingi nie budzą zaufania wśród kupujących, co oczywiście przekłada się na niższą sprzedaż lub całkowity jej brak. Każdy element językowy listingu, a więc tytuł, bullet points i opis powinny być przetłumaczone przez użytkownika danego języka.
Sprawdź naszą ofertę usług wsparcia sprzedaży na Amazon:
OPIS PRODUKTU NA AMAZONIE
Po pierwsze – opis powinien być poprawny językowo i przygotowany, a przynajmniej sprawdzony, przez użytkownika języka pod marketplace, na którym sprzedajemy produkt. Wielu sprzedawców popełnia poważny błąd, a mianowicie podaje opis jako blok tekstu – bez żadnego formatowania, wyróżnień, pogrubień etc. W ten sposób znacznie obniżona jest czytelność i atrakcyjność opisu produktu. Potencjalny klient ma bowiem problem z odnalezieniem najważniejszych informacji o produkcie.
Jaki powinien być poprawny opis produktu na Amazonie:
- Długość opisu wraz ze znacznikami HTML nie powinna przekraczać 2000 znaków
- Opis powinien być sformatowany w HTML tj. powinien być podzielony na nagłówki, wypunktowania z wykorzystaniem pogrubień/kursywy
- Opis powinien zawierać generujące sprzedaż frazy kluczowe
- Warto dodać Enhanced Brand Content, który w interesujący i wyczerpujący sposób przedstawi informacje o produkcie
- Opis powinien odpowiadać na wszelkie pytania, jakie może zadać kupujący, a więc to w opisie powinny znaleźć się wszelkie informacje o produkcie, sposobie użycia, składzie, wymiarach etc.
- Opis powinien być poprawny językowo tj. napisany w języku właściwym dla marketplace’a, na którym oferowany jest produkt
TYTUŁ PRODUKTU NA AMAZONIE
Podobnie jak zdjęcie główne, to właśnie tytuł produktu na Amazonie także odpowiada za to, czy klient kliknie w naszą aukcję widząc ją na liście wyników wyszukiwania. Tytuł powinien przyciągać uwagę i zawierać najważniejsze informacje o oferowanym produkcie. Najważniejsza jest jego poprawność językowa i przejrzystość. Po przeczytaniu tytułu klient nie powinien mieć wątpliwości, jaki produkt znajdzie na aukcji.
Często sprzedawcy korzystający z automatycznych tłumaczeń, dodają tytuły produktów wprowadzające w błąd ze względu na błędy w automatycznych tłumaczeniach. Tym samym nawet jeśli klient z jakiegoś powodu przejdzie na stronę produktu – istnieje duże prawdopodobieństwo, że zamknie aukcję, ponieważ np. zdjęcia będą ukazywały inny produkt niż ten wskazany w tytule.
Jaki powinien być poprawny tytuł produktu na Amazonie?
- Długość tytułu nie powinna przekraczać 200 znaków
- Tytuł powinien zawierać generujące sprzedaż frazy kluczowe, jednak nie należy używać kilka razy tej samej frazy kluczowej w tytule
- Tytuł powinien ukazywać najważniejsze informacje o produkcie, interesujące dla kupującego np. wymiary, kolor, motyw, zastosowanie etc.
- Tytuł powinien być poprawny językowo tj. napisany w języku właściwym dla marketplace’a, na którym oferowany jest produkt
SEARCH TERMS
Amazon Search Terms to ciągi słów kluczowych, które kupujący wpisują do wyszukiwarki Amazon, aby znaleźć produkt. Search terms są powszechnie znane jako backend keywords, ponieważ są one ukryte w backendzie aukcji Amazona, a więc nie są widoczne dla kupujących.
Amazon dopasowuje frazy wpisywane przez klientów do fraz podanych przez sprzedawcę jako search terms, aby wyświetlić kupującym najlepiej dopasowane produkty. Z uwagi na to, że search terms nie są widoczne dla kupujących – wielu sprzedawców zapomina o dodaniu tych słów kluczowych w search terms. A niesłusznie, bo search terms mają wpływ na widoczność produktu w wynikach wyszukiwania, a więc również na wysokość sprzedaży.
Jakie powinny być poprawne search terms?
- Łączna liczba znaków nie powinna przekroczyć 249 bajtów, czasem jeden znak zajmuje więcej niż 1 bajt
- Zapisuj zmiany dodając po kolei następne search terms, w ten sposób zorientujesz się, gdy przekroczysz limit bajtów
- Spacje nie liczą się jako bajty, więc możesz używać ich do oddzielania poszczególnych search terms, nie ma potrzeby używania przecinków
- W search terms używaj tych słów kluczowych, które nie zostały wykorzystane w innych elementach listingu (np. tytule, opisie, bullet points); nie ma potrzeby powielania tych samych słów kluczowych w search terms
- Unikaj używania jednocześnie liczby pojedynczej i mnogiej dla tej samej frazy kluczowej, a także nazw marek i innych identyfikatorów produktu
- Dobrą praktyką jest wykorzystywanie synonimów i hiperonimów, a także różnych odmian pisowni, jeśli w danym języku takie występują
Aktualne wymagania i porady odnośnie search terms na Amazonie możesz naleźć pod tym linkiem w Seller Central: https://sellercentral.amazon.com/gp/help/23501
Podnieś jakość listingu produktu na Amazonie
Często bez dokładnej analizy stanu listingu bardzo trudno jest go zoptymalizować na wszystkich płaszczyznach. Pomocny w tym procesie może być audyt produktu na Amazonie. Prześledzenie każdego elementu listingu, a następnie ukazanie kroków, które należy podjąć do jego optymalizacji to pierwsza rzecz, którą powinien zrobić sprzedawca mający na celu zwiększenie sprzedaży produktu. Po wykonaniu audytu należy następnie wprowadzić wszelkie rekomendacje w życie.
Zajmujemy się kompleksowym wsparciem sprzedaży na Amazonie, przeprowadzamy audyty produktów, a następnie wdrażamy usługi poaudytowe. Wszystko po to, by sprzedaż produktu nieustannie rosła!
Jeśli po lekturze tego artykułu masz jeszcze inne pytania, związane ze sprzedażą na Amazon, możesz skontaktować się z naszą agencją Amazon lub zostawić je w komentarzu pod tym artykułem, chętnie odpowiemy na każde pytanie.
Zapytaj o audyt Twojego produktu TUTAJ.