Logistyka w sklepie internetowym

Problemy sklepów online cz.2 – zagmatwana logistyka

Udostępnij artykuł
Facebook
Twitter
LinkedIn
Skype
WhatsApp
Email
Potrzebujesz pomocy w sprzedaży na Amazon?

Wypracowanie funkcjonalnego rozwiązania logistycznego w sklepie online może spędzać sen z powiek. Jako właściciel sklepu internetowego być może spotkałeś się z wieloma problemami związanymi właśnie z wysyłkami towarów do dostawców czy też dostawą zamówień. Jedno jest pewne – nie ma takich procesów, których nie da się usprawnić. Zobacz, jak optymalnie zaplanować kwestie logistyczne w sklepie online.

Wszystkie części poradnika:
Problemy sklepów online cz.1 – skomplikowana księgowość

Problemy sklepów online cz.2 – zagmatwana logistyka

Problemy sklepów online cz.3 – nieład w danych produktowych

Problemy sklepów online cz.4 – niewidoczna marka

Problemy sklepów online cz.5 – zwroty towarów

Modele logistyczne w sklepie internetowym

Jednym z pierwszych zadań stojących przed właścicielem sklepu online jest wybór modelu logistycznego. Ogromne znaczenie ma bowiem to w jaki sposób, a przede wszystkim, w jakim czasie Twoje zamówienia będą procesowane. Jeśli jednak Twój obecny model logistyczny nie spełnia Twoich wymagań – zawsze możesz go zmienić na inny!

Model logistyczny w sklepie internetowym określa sposób magazynowania oraz wysyłania produktów. Jest to więc czyste zarządzanie sprzedażą. Takich modeli logistycznych jest całe mnóstwo, jednak sam wybór może być problematyczny. Część z nich bowiem wciąż nie jest zbyt popularna na polskim rynku e-commerce lub trudno znaleźć firmę zajmującą się tego typu usługami.

Sprawdź naszą ofertę usług wsparcia sprzedaży na Amazon:

Najpopularniejsze modele logistyczne w sklepie internetowym

WŁASNY MAGAZYN

Model logistyczny często domyślnie wybierany przez początkujące sklepy online, niekoniecznie słusznie. Jeśli tego towaru jest mało – właściwie można go magazynować gdziekolwiek. W mniejszych i średnich sklepach online często wydziela się część lokalu wewnątrz biura, która pełni właśnie funkcję magazynu. Gorzej, gdy sprzedaż rośnie, towaru do magazynowania jest więcej, a miejsca w obecnym lokalu zaczyna brakować… Magazyn można wynajmować lub wybudować samodzielnie. Budowa magazynu to już jednak wyższa szkoła jazdy. W przypadku ogromnych sklepów internetowych często posiadanie własnego magazynu jest traktowane jak inwestycja. Dla małych i średnich sklepów w takiej sytuacji często lepszym pomysłem niż budowa własnego magazynu jest wybranie innego modelu logistyki np. fullfilment.

FULLFILMENT

Czyli zlecenie pełni obowiązków związanych z magazynowaniem i wysyłką zamówień firmie zewnętrznej. Przykładowo takie rozwiązania oferują globalne marketplace’y jak np. Amazon w modelu FBA (ang. Fullfilment by Amazon). Na przykładzie Amazona – sprzedawca na Amazonie magazynuje swoje towary w centrum logistycznym Amazona. W tym modelu logistycznym, sprzedawca ma o tyle prościej, że firma zewnętrzna (w tym przypadku Amazon) zajmuje się też pakowaniem i wysyłką zamówień do klientów końcowych. Co więcej, zapewnia też pełną obsługę klienta końcowego (w tym ewentualne zwroty towarów). Ty jako właściciel sklepu internetowego jedynie podglądasz statusy dla poszczególnych zamówień.

DROPSHIPPING

Model podobny do fullfilmentu, z tą różnicą, że magazynowaniem, pakowaniem i wysyłką towarów zajmuje się dostawca towaru. Twój sklep internetowy pełni funkcję pośrednika w sprzedaży. Dropshipping jest bardzo dobrym rozwiązaniem dla mniejszych sklepów internetowych, które na tym etapie prowadzenia biznesu nie są zainteresowane inwestowaniem w bardziej kosztowne modele logistyczne. W dropshippingu ogromne znaczenie ma jednak porządek w dokumentacji, gdyż to Twój sklep internetowy jest sprzedawcą towarów. Ważne jest więc, by pilnować wszelkich kwestii rozliczeniowych (faktury, paragony). Dropshipping odbiera jednak kontrolę sklepowi internetowemu nad jakością i czasem wysyłki zamówienia. Jest to jednak rozwiązanie dość popularne, wygodne i wykorzystywane także na światowych marketplace’ach jak Amazon czy Ebay. Właściciel sklepu online dba jedynie o to, by zamówienia napływały, a obsługa tych zamówień jest po stronie dostawcy produktów.

Przeczytaj: Dropshipping na Amazonie – kompletny poradnik

MODELE HYBRYDOWE

Niektóre sklepy online – zwykle te posiadające zróżnicowane towary – korzystają z różnych modeli logistycznych symultanicznie. Dropshipping sprawdzi się więc m.in. przy wielkogabarytowych towarach, a przy tych mniejszych lepsze będzie przechowywanie ich we własnym magazynie czy korzystanie z fullfilmentu. Wszystko zależy od charakteru konkretnego biznesu w branży e-commerce, jego potrzeb, ilości sprzedawanych towarów czy nawet rozmiaru produktów. Dobierając metodę logistyki – warto pomyśleć globalnie nad potrzebami swojego sklepu internetowego. Oczywiście wszelkie dostępne modele logistyczne można dowolnie crossować ze sobą – w zależności od profilu danego sklepu online.

Porównanie modeli logistycznych w sklepie internetowym

Modele logistyczne sklep internetowy

Źródło: https://o-m.pl/artykul/5-prostych-krokow-do-optymalizacji-logistyki-w-sklepie-internetowym

Jaki model logistyki w sklepie online wybrać?

Prostej odpowiedzi nie będzie. Wybór metody logistyki w danym sklepie internetowym, powinien być każdorazowo poprzedzony dogłębną analizą potrzeb konkretnego biznesu. Jeśli po przeczytaniu tego artykułu dalej masz wątpliwości, co do tego, jaki model logistyczny będzie najlepszym trafem dla Twojego sklepu – zawsze możesz skorzystać z pomocy firmy consultingowej, która zajmuje się wspieraniem i usprawnianiem wszystkich procesów związanych ze sprzedażą online – także tych związanych z logistyką.

Ponad 7-letnie doświadczenie w branży e-commerce ze specjalizacją w content marketingu i marketingu afiliacyjnym, a od 3 lat również współpracująca i tworząca projekty z zakresu sprzedaży na Amazon. Zawodowo zajmuje się m.in. content writingiem, prowadzeniem projektów e-commerce, układaniem szablonów stron sprzedażowych, podnoszeniem efektywności działań sprzedażowo-marketingowych oraz analizą rynku. Po godzinach redaktorka i korektorka treści literackiej i pozaliterackiej. Prywatnie miłośniczka Warszawy, zakupów online i dobrego jedzenia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przewiń do góry