Problemy sklepów online cz.3 – nieład w danych produktowych

Udostępnij artykuł
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on skype
Skype
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Właściwie każdy sklep internetowy ma wbudowaną wyszukiwarkę dla lepszej nawigacji klienta w obrębie strony. Żeby jednak klient otrzymał odpowiednie wyniki po wpisaniu hasła – w danych produktowych musi być porządek. A to tylko jeden z wielu powodów, dla których warto operować na danych produktowych szablonowo i w poukładany sposób w swoim sklepie online. Jak się zabrać do porządkowania danych w produktach? Podpowiadamy!

Wszystkie części poradnika:
Problemy sklepów online cz.1 – skomplikowana księgowość
Problemy sklepów online cz.2 – zagmatwana logistyka
Problemy sklepów online cz.3 – nieład w danych produktowych
Problemy sklepów online cz. 4 – niewidoczna marka

Baza produktów w sklepie internetowym

Tworzenie bazy danych produktów do sklepu online powinno być oparte na przejrzystym szablonie. Zastanów się, jakie elementy są istotne dla Twojej grupy docelowej (czyli to co powinien widzieć klient) oraz dla pracowników pracujących na bazie danych produktów. Schematyczne przydzielanie tych samych informacji do każdego produktu w Twoim sklepie sprawi jednocześnie, że klient końcowy z łatwością trafi na potrzebny mu produkt i uzyska wyczerpujące informacje, a także codzienna praca Twojego zespołu będzie szybsza i bezproblemowa. Jak widzisz, przy tworzeniu bazy danych produktów trzeba podzielić ją na dwa poziomy – poziom widoku klienta końcowego i poziom widoku administratorów strony.

Dane o produktach w sklepie online widoczne dla klienta końcowego

Czyli wszystko to, co sprawia, że klient kupuje produkt w Twoim sklepie internetowym.

  • NAZWA PRODUKTU.

    Na samym początku skup się na odpowiedniej nazwie produktu. Ma ona być dokładnie tym, czego klient szuka – zarówno bezpośrednio w Twoim sklepie online, jak i w wyszukiwarce Google. Dobrą praktyką jest więc używanie w nazwie produktu słów kluczowych – najlepiej tzw. long tail (ang. długi ogon) i dokładnych specyfikacji produktowych np. zamiast ‘papier do drukarki’, nazwij swój produkt bardziej konkretnie ‘papier ksero biały do drukarki A4 80g karton 5 ryz’.

  • ZDJĘCIA.

    Kolejnym etapem są poprawne zdjęcia produktowe. Najlepiej wykonać je samodzielnie, powinny być profesjonalne i obejmować różne ujęcia i warianty produktu. Polecanym rozmiarem zdjęcia jest 1000 px szerokości i 150-300 Kb wagi. Jeśli produkt, który oferujesz w sklepie internetowym ma różne wersje kolorystyczne, zawartość netto czy różne wersje liczby sztuk w opakowaniu zbiorczym – warto dla każdej takiej wersji wykonać osobne zdjęcia. Dobrym wyjściem jest także pozyskanie takich zdjęć od producenta (jeśli nie jesteś producentem towarów, które sprzedajesz w swoim sklepie online). Pamiętaj, że wrzucając zdjęcia na stronę warto w nazwie pliku dać słowo kluczowe – w ten sposób Twoje zdjęcia popracują sobie w tle nad Twoją pozycją w Google. Pamiętaj też o atrybucie ALT (opis który pojawia się, gdy zdjęcie z jakiegoś powodu się nie wyświetla na stronie) oraz atrybucie title (pojawia się, gdy klient nakieruje kursorem na zdjęcie).

  • SPECYFIKACJA PRODUKTU.

    Całość danych technicznych dla konkretnego produktu. Powinny się tu znaleźć informacje szczegółowe. Na przykładzie smartfona np. pojemność baterii, aparaty, pamięć czy wyświetlacz. Takie dane warto przedstawić w tabeli, by łatwo je było można porównać z innymi produktami tego typu. Specyfikację można pobrać ze strony producenta, ale warto dodać do niej…

  • UNIKALNY OPIS PRODUKTU.

    Wyjątkowo istotny element w bazie danych produktowych. Widzi go klient końcowy, jak i boty Googla, więc pod te dwie grupy warto go optymalizować. Przede wszystkim używaj w opisie nagłówków (h2, h3 itd.), słów kluczowych i synonimów. Zadbaj, by opis był czytelny dla klienta końcowego i zawierał wyczerpujące informacje o produkcie. Pisz językiem korzyści, wskaż, co zmieni się w życiu klienta, jeśli wybierze właśnie Twój produkt. Jeśli potrzeba – przedstaw sposób użycia/instrukcję obsługi produktu. W opisie powinno się znaleźć wszystko, o co klient końcowy mógłby zapytać.

  • CENA I KATEGORIA.

    Krótkie, lecz ważne informacje. Obie powinny być dobrze widoczne w sklepie online.

Dane o produktach w sklepie online widoczne dla administratorów sklepu

Baza danych produktów to także miejsce pracy adminów strony. Wszystkie dane, które widzi klient końcowy, muszą zostać wprowadzone przez admina właśnie. Należy pamiętać o też odpowiednich kategoriach produktowych. Dzięki takiemu kategoryzowaniu zarówno klient końcowy, jak i pracownik sklepu online będzie w stanie w łatwy sposób odszukać pożądany produkt.

Niezmiernie ważne w bazie danych produktów jest tworzenie filtrów wyszukiwania dla pracowników. Jeśli rekordy na liście mają różne kolumny – dla każdej z nich warto dodać filtr i sortowanie. Wyszukiwanie po producencie, autorze, zastosowaniu, kategorii, wariancie, cenie – to wszystko ułatwi codzienną pracę. Dodatkowo, baza danych produktów powinna mieć możliwość eksportu danych (jeśli baza jest bezpośrednio na serwerze sklepu). Gdy produktów jest dużo – warto rozważyć dodanie uploadu danych o produktach (wgrywanie jednego pliku dla wielu produktów jednocześnie).

Najważniejsza zasada to trzymanie się określonego sposobu uzupełniania poszczególnych kolumn. Najlepiej stworzyć listę wybieraną, dzięki czemu uniknie się np. literówek. I pamiętaj, by każdy produkt z tej samej kategorii powinien mieć uzupełnione te same informacje!

Polonistka ze specjalizacją redaktorko-wydawniczą z zamiłowaniem do reklamy online. Zawodowo zajmuje się prowadzeniem projektów, układaniem szablonów stron internetowych, raportowaniem efektywności działań sprzedażowo-marketingowych, układaniem i wdrażaniem strategii reklamowych, analizą rynku oraz negocjowaniem i współpracowaniem z firmami zewnętrznymi. Specjalizuje się w content i affiliate marketingu. Po godzinach redaktorka i korektorka treści literackiej i pozaliterackiej. Prywatnie miłośniczka Warszawy, zakupów online, dobrego jedzenia i Elona Muska.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry