Z dniem 1 stycznia 2021 nastąpiły poważne zmiany w sprzedaży na Amazon w Wielkiej Brytanii. Całość problemu skupia się dookoła Brexitu – a w jego wyniku – znaczących konsekwencji ekonomicznych i gospodarczych dotykających także sprzedawców na Amazonie w UK.
Co więcej, niedawno poznaliśmy najnowsze wyniki kwartalne Amazona. Co się zmieni i jak odnieść sukces na Amazonie w UK? O tym w poniższym materiale.
Spis treści
Rekordowe przychody kwartalne Amazona
Czas pandemii jest silnikiem napędzającym sprzedaż online. Można to dobrze zaobserwować na kolejnych wynikach kwartalnych Amazona. 2 lutego poznaliśmy najnowszy raport – a w nim rekordowy skok przychodów.
- IV kwartał 2020 roku przyniósł Amazonowi przychody w wysokości 125,555 mld USD, które w zestawieniu z tym samym okresem w roku poprzednim (87,4 mld USD) – dają zadziwiający wzrost o aż 44%!
- Jednocześnie dowiedzieliśmy się, że od III kwartału 2021, Jeff Bezos odejdzie ze stanowiska CEO, a jego miejsce zajmie Andy Jassy.
- Nie oznacza to jednak, że Jeff Bezos całkowicie zniknie ze sceny Amazona – pozostanie w zarządzie spółki jako przewodniczący rady nadzorczej.
Kwartalne przychody Amazona (w milionach dolarów) |
|
2021-03-31 |
$108,518 |
2020-12-31 |
$125,555 |
2020-09-30 |
$96,145 |
2020-06-30 |
$88,912 |
2020-03-31 |
$75,452 |
Roczne przychody Amazona (w milionach dolarów) |
|
2020 |
$386,064 |
2019 |
$280,522 |
2018 |
$232,887 |
2017 |
$177,866 |
2016 |
$135,987 |
Źródło: macrotrends.net
Po wynikach finansowych Amazona można bardzo łatwo wywnioskować, że z każdym kolejnym kwartałem buduje on sobie coraz silniejszą pozycję wśród globalnych marketplace’ów. Z jednej strony sprzedawcom jest łatwiej, z drugiej – w międzyczasie w życie weszły postanowienia Brexitu. Zbadaliśmy, jakie przełożenie będą miały powyższe zmiany na sprzedawców na Amazonie w Wielkiej Brytanii.
Sprawdź naszą ofertę usług wsparcia sprzedaży na Amazon:
Potęga Amazona w Wielkiej Brytanii w liczbach
Przyjrzyjmy się, jak rozkładają się wyniki finansowe Amazona w Wielkiej Brytanii na przestrzeni lat 2010-2020. Poniżej znajduje się wykres rocznej sprzedaży netto (w mln USD). Nie da się nie zauważyć, że rok 2020 także dla oddziału Amazona w Wielkiej Brytanii był więcej niż satysfakcjonujący…
Amazon w UK jest drugim co do wielkości rynkiem europejskim, zaraz po Niemczech, których roczna sprzedaż w 2020 roku osiągnęła poziom 29 miliardów dolarów.
Źródło: statista.com
Możliwości odniesienia sukcesu w sprzedaży na Amazonie w Wielkiej Brytanii są ogromne. Mimo to, wciąż wielu sprzedawców nie wykorzystuje w pełni potencjału, który drzemie w Amazonie.
W dalszej części artykułu spróbujemy wskazać, gdzie może leżeć przyczyna sukcesu i porażki sprzedawcy na Amazonie w Wielkiej Brytanii. Najpierw prześledźmy jednak jeszcze zmiany, jakie przyniósł nam rok 2021 – a więc Brexit.
Amazon Wielka Brytania a Brexit
Oddzielenie się Wielkiej Brytanii od Unii Europejskiej, powoduje przede wszystkim:
- Pełne wstrzymanie transferu towarów Amazona między Wielką Brytanią a państwami Unii.
- Towary obecnie przebywające w centrach logistycznych w UK nie mogą zostać użyte do pokrycia zamówień z UE.
- Główne magazyny FBA na Europę znajdują się obecnie w Hiszpanii, Niemczech, Włoszech i Francji.
Z trzech modeli sprzedaży na Amazonie (vendor, FBM, FBA), to model FBA dotknęły największe zmiany związane z Brexitem.
- Sprzedawcy operujący tylko na rynku brytyjskim, wielkich zmian nie odczują.
- Ci, którzy korzystali z magazynów UK do sprzedaży na inne rynki – zostali zmuszeni do przerzucenia swoich towarów do magazynów w UE.
To już jednak za nami. Zmiany w obrębie magazynowania produktów już się dokonały. Obecnie sytuacja Amazona w Wielkiej Brytanii jest jasna. Panują nowe warunki, którym trzeba się podporządkować. W razie problemów – zawsze można zgłosić się po poradę do firmy zajmującej się wspieraniem sprzedaży na Amazon.
Sprzedaż na Amazon w Wielkiej Brytanii – sukces czy porażka?
Z naszego ponad 10-letniego doświadczenia sprzedaży na Amazon wynika, iż przedsiębiorca podejmując decyzję o sprzedaży produktów powinien kolejno zrealizować te kroki:
- wybrać rodzaj konta (Basic lub Pro)
- założyć konto na Amazon (w wersji Amazon Seller lub Amazon B2B – a najlepiej oba)
- wybrać model współpracy (FBA/FBM)
- sprawdzić trendy sprzedażowe (m.in. popularność towarów, prognozy sprzedaży)
- prześledzić ceny i jakość towarów konkurencji na Amazonie
- upewnić się, że wszystkie towary, które chce sprzedawać posiadają wymagane kody (EAN/GTIN/UPC)
- stworzyć wysokiej jakości listingi produktów (przeczytaj: katalogowanie produktów na Amazon)
- wybrać formę reklamy na Amazonie
- zacząć sprzedawać
Sukces w sprzedaży na Amazon w Wielkiej Brytanii zależy głównie od sprzedawcy. Najważniejsze jest to, by całą strategię sprzedaży ułożyć w przemyślany sposób od A do Z.
- Począwszy od rejestracji konta
- Poprzez dodawanie informacji o produktach
- A skończywszy na promowaniu i sprzedawaniu towarów
Sprzedawca na Amazonie nie ma łatwego zadania, ponieważ popularność tego marketplace’a niesie zarówno natłok potencjalnych klientów końcowych, jak i konkurentów.
- Bardzo ważna jest więc analiza ofert innych sprzedawców pod kątem ich jakości czy ceny. W ten sposób można z łatwością zastosować konkurencyjną politykę cenową, by produkt, który sprzedajemy był atrakcyjny dla klienta.
- Wiele uwagi powinno się poświęcić samemu dodawaniu i opisywaniu produktów. Proces może i jest czasochłonny, ale jest to inwestycja w przyszłe zwiększone trafianie do odpowiedniej i większej grupy docelowej. Warto więc uzupełnić maksimum informacji o każdym sprzedawanym produkcie.
- Dobrą praktyką jest również korzystanie jednocześnie z dwóch typów kont – Amazon Seller oraz Amazon B2B. O zaletach takiego rozwiązania pisaliśmy tutaj.
Jeśli jako sprzedawca masz jakiekolwiek wątpliwości odnośnie sprzedaży na Amazon – w każdym momencie prowadzenia swojego biznesu możesz zgłosić się do firmy zajmującej się wspomaganiem sprzedaży na Amazonie.