Sprzedaż na Amazon w Wielkiej Brytanii. Jak zarabiać po Brexicie?

Udostępnij artykuł
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on skype
Skype
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Z dniem 1 stycznia 2021 nastąpiły poważne zmiany w sprzedaży na Amazon w Wielkiej Brytanii. Całość problemu skupia się dookoła Brexitu – a w jego wyniku – znaczących konsekwencji ekonomicznych i gospodarczych dotykających także sprzedawców na Amazonie w UK. Co więcej, niedawno poznaliśmy najnowsze wyniki kwartalne Amazona. Co się zmieni i jak odnieść sukces na Amazonie w UK? O tym w poniższym materiale.

Rekordowe przychody kwartalne Amazona

Czas pandemii jest silnikiem napędzającym sprzedaż online. Można to dobrze zaobserwować na kolejnych wynikach kwartalnych Amazona. 2 lutego poznaliśmy najnowszy raport – a w nim rekordowy skok przychodów. IV kwartał 2020 roku przyniósł Amazonowi przychody w wysokości 125,56 mld USD, które w zestawieniu z tym samym okresem w roku poprzednim (87,4 mld USD) – dają zadziwiający wzrost o aż 44%! Jednocześnie dowiedzieliśmy się, że od III kwartału 2021, Jeff Bezos odejdzie ze stanowiska CEO, a jego miejsce zajmie Andy Jassy. Nie oznacza to jednak, że Jeff Bezos całkowicie zniknie ze sceny Amazona – pozostanie w zarządzie spółki jako przewodniczący rady nadzorczej.

Po wynikach finansowych Amazona można bardzo łatwo wywnioskować, że z każdym kolejnym kwartałem buduje on sobie coraz silniejszą pozycję wśród globalnych marketplace’ów. Z jednej strony sprzedawcom jest łatwiej, z drugiej – w międzyczasie w życie weszły postanowienia Brexitu. Zbadaliśmy, jakie przełożenie będą miały powyższe zmiany na sprzedawców na Amazonie w Wielkiej Brytanii.

Potęga Amazona w Wielkiej Brytanii w liczbach

Przyjrzyjmy się, jak rozkładają się wyniki finansowe Amazona w Wielkiej Brytanii na przestrzeni lat 2010-2020. Poniżej znajduje się wykres rocznej sprzedaży netto (w mln USD). Nie da się nie zauważyć, że rok 2020 także dla oddziału Amazona w Wielkiej Brytanii był więcej niż satysfakcjonujący… Amazon w UK jest drugim co do wielkości rynkiem europejskim, zaraz po Niemczech, których roczna sprzedaż w 2020 roku osiągnęła poziom 29 miliardów dolarów.

Źródło: https://www.statista.com/statistics/1035592/net-sales-amazon-united-kingdom-uk/

Możliwości odniesienia sukcesu w sprzedaży na Amazonie w Wielkiej Brytanii są ogromne. Mimo to, wciąż wielu sprzedawców nie wykorzystuje w pełni potencjału, który drzemie w Amazonie. W dalszej części artykułu spróbujemy wskazać, gdzie może leżeć przyczyna sukcesu i porażki sprzedawcy na Amazonie w Wielkiej Brytanii. Najpierw prześledźmy jednak jeszcze zmiany, jakie przyniósł nam rok 2021 – a więc Brexit.

Amazon Wielka Brytania a Brexit

Oddzielenie się Wielkiej Brytanii od Unii Europejskiej, powoduje przede wszystkim pełne wstrzymanie transferu towarów Amazona między Wielką Brytanią a państwami Unii. Co więcej, towary obecnie przebywające w centrach logistycznych w UK nie mogą zostać użyte do pokrycia zamówień z UE. Główne magazyny FBA na Europę znajdują się obecnie w Hiszpanii, Niemczech, Włoszech i Francji.

Z trzech modeli sprzedaży na Amazonie (vendor, FBM, FBA), to model FBA dotknęły największe zmiany związane z Brexitem. Sprzedawcy operujący tylko na rynku brytyjskim, wielkich zmian nie odczują. Ci, którzy korzystali z magazynów UK do sprzedaży na inne rynki – zostali zmuszeni do przerzucenia swoich towarów do magazynów w UE. To już jednak za nami. Zmiany w obrębie magazynowania produktów już się dokonały. Obecnie sytuacja Amazona w Wielkiej Brytanii jest jasna. Panują nowe warunki, którym trzeba się podporządkować. W razie problemów – zawsze można zgłosić się po poradę do firmy zajmującej się wspieraniem sprzedaży na Amazon.

Sprzedaż na Amazon w Wielkiej Brytanii – sukces czy porażka?

Z naszego ponad 10-letniego doświadczenia sprzedaży na Amazon wynika, iż przedsiębiorca podejmując decyzję o sprzedaży produktów powinien kolejno zrealizować te kroki:

– wybrać rodzaj konta (Basic lub Pro)

– założyć konto na Amazon (w wersji Amazon Seller lub Amazon B2B – a najlepiej oba)

– wybrać model współpracy (FBA/FBM)

– sprawdzić trendy sprzedażowe (m.in. popularność towarów, prognozy sprzedaży)

– prześledzić ceny i jakość towarów konkurencji na Amazonie

– upewnić się, że wszystkie towary, które chce sprzedawać posiadają wymagane kody (EAN/GTIN/UPC)

–  stworzyć wysokiej jakości listingi produktów (przeczytaj: katalogowanie produktów na Amazon)

– wybrać formę reklamy na Amazonie

– zacząć sprzedawać

Sukces w sprzedaży na Amazon w Wielkiej Brytanii zależy głównie od sprzedawcy. Najważniejsze jest to, by całą strategię sprzedaży ułożyć w przemyślany sposób od A do Z. Począwszy od rejestracji konta, poprzez dodawanie informacji o produktach, a skończywszy na promowaniu i sprzedawaniu towarów. Sprzedawca na Amazonie nie ma łatwego zadania, ponieważ popularność tego marketplace’a niesie zarówno natłok potencjalnych klientów końcowych, jak i konkurentów. Bardzo ważna jest więc analiza ofert innych sprzedawców pod kątem ich jakości czy ceny. W ten sposób można z łatwością zastosować konkurencyjną politykę cenową, by produkt, który sprzedajemy był atrakcyjny dla klienta. Wiele uwagi powinno się poświęcić samemu dodawaniu i opisywaniu produktów. Proces może i jest czasochłonny, ale jest to inwestycja w przyszłe zwiększone trafianie do odpowiedniej i większej grupy docelowej. Warto więc uzupełnić maksimum informacji o każdym sprzedawanym produkcie. Dobrą praktyką jest również korzystanie jednocześnie z dwóch typów kont – Amazon Seller oraz Amazon B2B. O zaletach takiego rozwiązania pisaliśmy tutaj.

Jeśli jako sprzedawca masz jakiekolwiek wątpliwości odnośnie sprzedaży na Amazon – w każdym momencie prowadzenia swojego biznesu możesz zgłosić się do firmy zajmującej się wspomaganiem sprzedaży na Amazonie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry