Z dniem 1 stycznia 2021 nastąpiły poważne zmiany w sprzedaży na Amazon w Wielkiej Brytanii. Całość problemu skupia się dookoła Brexitu – a w jego wyniku – znaczących konsekwencji ekonomicznych i gospodarczych dotykających także sprzedawców na Amazonie w UK. Co więcej, niedawno poznaliśmy najnowsze wyniki kwartalne Amazona. Co się zmieni i jak odnieść sukces na Amazonie w UK? O tym w poniższym materiale.
Spis treści
Rekordowe przychody kwartalne Amazona
Czas pandemii jest silnikiem napędzającym sprzedaż online. Można to dobrze zaobserwować na kolejnych wynikach kwartalnych Amazona. 2 lutego poznaliśmy najnowszy raport – a w nim rekordowy skok przychodów. IV kwartał 2020 roku przyniósł Amazonowi przychody w wysokości 125,56 mld USD, które w zestawieniu z tym samym okresem w roku poprzednim (87,4 mld USD) – dają zadziwiający wzrost o aż 44%! Jednocześnie dowiedzieliśmy się, że od III kwartału 2021, Jeff Bezos odejdzie ze stanowiska CEO, a jego miejsce zajmie Andy Jassy. Nie oznacza to jednak, że Jeff Bezos całkowicie zniknie ze sceny Amazona – pozostanie w zarządzie spółki jako przewodniczący rady nadzorczej.
Po wynikach finansowych Amazona można bardzo łatwo wywnioskować, że z każdym kolejnym kwartałem buduje on sobie coraz silniejszą pozycję wśród globalnych marketplace’ów. Z jednej strony sprzedawcom jest łatwiej, z drugiej – w międzyczasie w życie weszły postanowienia Brexitu. Zbadaliśmy, jakie przełożenie będą miały powyższe zmiany na sprzedawców na Amazonie w Wielkiej Brytanii.
Potęga Amazona w Wielkiej Brytanii w liczbach
Przyjrzyjmy się, jak rozkładają się wyniki finansowe Amazona w Wielkiej Brytanii na przestrzeni lat 2010-2020. Poniżej znajduje się wykres rocznej sprzedaży netto (w mln USD). Nie da się nie zauważyć, że rok 2020 także dla oddziału Amazona w Wielkiej Brytanii był więcej niż satysfakcjonujący… Amazon w UK jest drugim co do wielkości rynkiem europejskim, zaraz po Niemczech, których roczna sprzedaż w 2020 roku osiągnęła poziom 29 miliardów dolarów.
Źródło: https://www.statista.com/statistics/1035592/net-sales-amazon-united-kingdom-uk/
Możliwości odniesienia sukcesu w sprzedaży na Amazonie w Wielkiej Brytanii są ogromne. Mimo to, wciąż wielu sprzedawców nie wykorzystuje w pełni potencjału, który drzemie w Amazonie. W dalszej części artykułu spróbujemy wskazać, gdzie może leżeć przyczyna sukcesu i porażki sprzedawcy na Amazonie w Wielkiej Brytanii. Najpierw prześledźmy jednak jeszcze zmiany, jakie przyniósł nam rok 2021 – a więc Brexit.
Amazon Wielka Brytania a Brexit
Oddzielenie się Wielkiej Brytanii od Unii Europejskiej, powoduje przede wszystkim pełne wstrzymanie transferu towarów Amazona między Wielką Brytanią a państwami Unii. Co więcej, towary obecnie przebywające w centrach logistycznych w UK nie mogą zostać użyte do pokrycia zamówień z UE. Główne magazyny FBA na Europę znajdują się obecnie w Hiszpanii, Niemczech, Włoszech i Francji.
Z trzech modeli sprzedaży na Amazonie (vendor, FBM, FBA), to model FBA dotknęły największe zmiany związane z Brexitem. Sprzedawcy operujący tylko na rynku brytyjskim, wielkich zmian nie odczują. Ci, którzy korzystali z magazynów UK do sprzedaży na inne rynki – zostali zmuszeni do przerzucenia swoich towarów do magazynów w UE. To już jednak za nami. Zmiany w obrębie magazynowania produktów już się dokonały. Obecnie sytuacja Amazona w Wielkiej Brytanii jest jasna. Panują nowe warunki, którym trzeba się podporządkować. W razie problemów – zawsze można zgłosić się po poradę do firmy zajmującej się wspieraniem sprzedaży na Amazon.
Sprzedaż na Amazon w Wielkiej Brytanii – sukces czy porażka?
Z naszego ponad 10-letniego doświadczenia sprzedaży na Amazon wynika, iż przedsiębiorca podejmując decyzję o sprzedaży produktów powinien kolejno zrealizować te kroki:
– wybrać rodzaj konta (Basic lub Pro)
– założyć konto na Amazon (w wersji Amazon Seller lub Amazon B2B – a najlepiej oba)
– wybrać model współpracy (FBA/FBM)
– sprawdzić trendy sprzedażowe (m.in. popularność towarów, prognozy sprzedaży)
– prześledzić ceny i jakość towarów konkurencji na Amazonie
– upewnić się, że wszystkie towary, które chce sprzedawać posiadają wymagane kody (EAN/GTIN/UPC)
– stworzyć wysokiej jakości listingi produktów (przeczytaj: katalogowanie produktów na Amazon)
– wybrać formę reklamy na Amazonie
– zacząć sprzedawać
Sukces w sprzedaży na Amazon w Wielkiej Brytanii zależy głównie od sprzedawcy. Najważniejsze jest to, by całą strategię sprzedaży ułożyć w przemyślany sposób od A do Z. Począwszy od rejestracji konta, poprzez dodawanie informacji o produktach, a skończywszy na promowaniu i sprzedawaniu towarów. Sprzedawca na Amazonie nie ma łatwego zadania, ponieważ popularność tego marketplace’a niesie zarówno natłok potencjalnych klientów końcowych, jak i konkurentów. Bardzo ważna jest więc analiza ofert innych sprzedawców pod kątem ich jakości czy ceny. W ten sposób można z łatwością zastosować konkurencyjną politykę cenową, by produkt, który sprzedajemy był atrakcyjny dla klienta. Wiele uwagi powinno się poświęcić samemu dodawaniu i opisywaniu produktów. Proces może i jest czasochłonny, ale jest to inwestycja w przyszłe zwiększone trafianie do odpowiedniej i większej grupy docelowej. Warto więc uzupełnić maksimum informacji o każdym sprzedawanym produkcie. Dobrą praktyką jest również korzystanie jednocześnie z dwóch typów kont – Amazon Seller oraz Amazon B2B. O zaletach takiego rozwiązania pisaliśmy tutaj.
Jeśli jako sprzedawca masz jakiekolwiek wątpliwości odnośnie sprzedaży na Amazon – w każdym momencie prowadzenia swojego biznesu możesz zgłosić się do firmy zajmującej się wspomaganiem sprzedaży na Amazonie.