amazon search terms

Kompendium wiedzy o search terms, czyli jak zoptymalizować zaplecze listingu na Amazonie

Udostępnij artykuł
Facebook
Twitter
LinkedIn
Skype
WhatsApp
Email
Potrzebujesz pomocy w sprzedaży na Amazon?

Amazon search terms to ciągi słów kluczowych, które kupujący wpisuje w wyszukiwarce Amazona, aby odnaleźć interesujący go produkt. Wyszukiwane słowa kluczowe są powszechnie znane jako ‘backend keywords’, ponieważ są ukryte jakby na zapleczu listingu na Amazonie, a więc nie są widoczne dla kupującego.

Dlaczego sprzedawcy często pomijają optymalizację search terms?

Amazon dopasowuje wyszukiwane przez kupujących hasła do słów kluczowych wpisanych przez sprzedawcę w polu ‘search terms’. W ten sposób Amazon chce zapewnić kupującym otrzymanie wyników, które są najlepiej dopasowane. Wielu sprzedawców pomija uzupełnienie search terms, ponieważ nie są one widoczne dla kupującego. Tego typu podejście sprawia, że sprzedawca traci potężne narzędzie mające wpływ na podniesienie pozycji swojego produktu w wynikach wyszukiwania.

Amazon search terms – definicja dla początkujących

amazon optymalizacja search terms

Długość search terms na Amazonie jest mierzona w bajtach. Limit bajtów dla całego ciągu słów kluczowych, które chcemy zamieścić w search terms to 250. Zwykle 250 bajtów odpowiada 250 znakom, należy jednak pamiętać, że niektóre znaki np. litery z akcentami (np. à, è, ì,) lub znaki obcojęzyczne (np. ś, ç, ř) zajmują więcej niż 1 bajt. Podczas dodawania słów kluczowych do search terms, pojawi się czerwony komunikat, gdy przekroczymy dozwolony limit bajtów.

Warto zaznaczyć, że limit 250 bajtów obowiązuje na wszystkich marketplace’ach Amazona z wyjątkiem:

  • Amazon Indie (200 bajtów)
  • Amazon Japonia (500 bajtów)
  • Amazon Chiny (bez limitu bajtów)

Sprawdź naszą ofertę usług wsparcia sprzedaży na Amazon:

Jak dodać search terms do listingu na Amazonie?

1. Zaloguj się do Twojego konta w Amazon Seller Central

2. Kliknij w górnym menu Inventory -> Manage Inventory

dodawanie search terms amazon

3. Znajdź listing produktu, który chcesz zaktualizować i kliknij ‘Edit’

4. Wybierz zakładkę ‘Keywords’

5. Wpisz swoje frazy kluczowe w pole ‘search terms’ i kliknij ‘Save and finish’

amazon search terms

Optymalizacja search terms na Amazonie

Jest kilka rzeczy, o których należy pamiętać, optymalizując swoje oferty produktów Amazon pod kątem wyszukiwania. Zrozumienie sposobu, w jaki search terms wpływają na Amazon SEO, da Ci przewagę nad konkurencją.

  • Liczba znaków nie powinna przekraczać 249 bajtów

Pomyśl o swoich słowach kluczowych w serwisie Amazon jak o budżecie i trzymaj się zasady „1 linia, 249 bajtów”, gdzie niektóre znaki zajmują więcej niż jeden bajt.

Zapisuj zmiany bajt po bajcie, ponieważ Amazon dokonuje przeliczeń bajtów w czasie rzeczywistym. Gdy nie będziesz już otrzymywać czerwonego komunikatu o błędzie, będziesz mógł finalnie zapisać zmiany. Zastanawiasz się, dlaczego ta zasada jest tak ważna? Niżej znajdziesz odpowiedź.

  • „Mniej niż 250” – oznacza 249

Wyrzuć z głowy liczbę 250 i zastąp ją liczbą 249. Amazon ogranicza długość atrybutu search terms do mniej niż 250 bajtów. Nie masz więc 250, masz 249 lub mniej bajtów do wykorzystania.

  • Zapewnij przestrzeń swoim search terms na Amazonie

Według Amazona spacje nie są liczone jako bajty, choć niektórzy sprzedawcy zgłaszali w tym temacie nieścisłości. Aby się upewnić, zalecamy używanie spacji do oddzielania słów kluczowych (nie ma potrzeby używania przecinków) i nie martw się, że spacje zmniejszą liczbę bajtów!

  • Skup się tylko na istotnych hasłach wyszukiwania

1. Sprzedawcy nie muszą powtarzać słów kluczowych, które już pojawiają się w innych atrybutach, takich jak tytuł, bullet points czy opis produktu. Użycie frazy kluczowej w jednym atrybucie zdecydowanie wystarczy.

2. Nie należy dodawać wszystkich wielkich i małych liter, a także pojedynczych i mnogich form tego samego słowa kluczowego.

3. Unikaj wymieniania nazw marek i innych identyfikatorów produktów – Amazon tego nie pochwali.

4. Pamiętaj, że czytelność nie ma znaczenia. Unikaj używania tzw. “stop words”, takich jak „a”, „an”, „and”, „by”, „for”, „of”, „the”, „with” itd.

Jakie search terms są zatem uznawane przez Amazon za istotne? Synonimy, hiperonimy, a nawet odmiany pisowni. Na przykład, jeśli dane słowo ma inną pisownię w amerykańskim i brytyjskim angielskim, to prawdopodobnie powinieneś dodać obie wersje słowa.

  • Zawsze graj według zasad Amazona

Nieznajomość prawa szkodzi, więc warto na bieżąco sprawdzać wytyczne Amazona odnośnie search terms. Regularnie sprawdzaj, co Amazon ma do powiedzenia w temacie search terms w swoim Seller Central – w dziale pomoc ‘Using Search Terms effectively’.

Dlaczego mój produkt nie indeksuje się na Amazonie?

optymalizacja seo amazon

Aktywne wyszukiwanie nowych haseł i dodawanie ich do swoich ofert jest świetną strategią SEO. Może ona podnieść Twoją pozycję w wynikach wyszukiwania Amazon, ale tylko wtedy, gdy zastosujesz ją w odpowiedni sposób.

Jakie są więc niektóre z powodów braku indeksowania pod frazy na Amazonie?

  • Dodanie zbyt wielu słów kluczowych
  • Pominięcie słowa kluczowego w search terms Amazona
  • Odnoszenie się do znaku towarowego lub nazwy marki
  • Używanie słów takich jak „nowy”, „na wyprzedaży” lub „dostępny od zaraz”, subiektywnych stwierdzeń, powszechnych błędów w pisowni, skrótów lub obraźliwych określeń
  • Używanie nieistotnych lub zbędnych informacji, takich jak np. niewłaściwa płeć lub wyrazy wyrwane z kontekstu

Jak sprawdzić czy mój produkt indeksuje się na daną frazę kluczową?

Najprostszym sposobem – ale również najbardziej czasochłonnym – jest wpisanie w wyszukiwarkę Amazona słowa kluczowego i przeszukanie ofert, które pojawiły się na daną frazę. Jeśli jednak nasz produkt jest bardzo nisko w wynikach – całkiem możliwe, że po przejrzeniu kilku stron zrezygnujemy z poszukiwań. Dużo bardziej efektywnym sposobem jest wpisanie numeru ASIN naszego produktu, postawienie ‘+’ i dodanie słowa kluczowego np.: B09CFRFTGSH+kołdra

Taką frazę wklejamy w wyszukiwarkę. Jeśli nasz produkt jest zaindeksowany na tę frazę – pojawi się w wynikach wyszukiwania.

Rada: Jeśli prowadzisz zautomatyzowane reklamy produktów sponsorowanych, sprawdź raport wyszukiwanych haseł – dowiesz się wtedy, które słowa kluczowe osiągają najlepsze wyniki.

Zoptymalizuj swój listing na Amazonie!

Optymalizacja listingu na Amazonie z wykorzystaniem search terms powinna być obowiązkiem każdego sprzedawcy. Oczywiście ten proces zajmuje trochę czasu – słowa kluczowe należy zoptymalizować zarówno w wyszukiwaniach organicznych, jak i płatnych. Niemniej, warto zająć się tym tematem, by w pełni wykorzystać potencjał swojego produktu. Możesz to zadanie powierzyć doświadczonym specjalistom – zajmujemy się kompleksową optymalizacją listingów na Amazonie. Sprawdź naszą ofertę Audytów i Usług Poaudytowych. Podaruj swojemu listingowi na Amazonie należytą uwagę i zwiększ swoje obroty ze sprzedaży na Amazonie z naszą pomocą!

Ponad 7-letnie doświadczenie w branży e-commerce ze specjalizacją w content marketingu i marketingu afiliacyjnym, a od 3 lat również współpracująca i tworząca projekty z zakresu sprzedaży na Amazon. Zawodowo zajmuje się m.in. content writingiem, prowadzeniem projektów e-commerce, układaniem szablonów stron sprzedażowych, podnoszeniem efektywności działań sprzedażowo-marketingowych oraz analizą rynku. Po godzinach redaktorka i korektorka treści literackiej i pozaliterackiej. Prywatnie miłośniczka Warszawy, zakupów online i dobrego jedzenia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przewiń do góry